"Головний шкільний міф" - Володимир Співаковский

"Головний шкільний міф" - Володимир Співаковский

Розвіяний головний шкільний міф у тому, що перевтома учнів відбувається від надмірної кількості уроків. І всі кинулися скорочувати їх.

Насправді, все зовсім не так. У школярів, навпаки, надзвичайно розвинений пізнавальний інтерес. Тому скільки б уроків не було – вони не є основою перевтоми.

Є школи, де вони навчаються повний день і нічого страшного. І до кінця дня навіть не втомлюються.

І взагалі, якщо всі 12 років школярам навіювати, що 6–8 уроків – це перевтома, то як вони ставитимуться до важкої роботи у дорослому житті? Адже робота, навіть тяжка, це не ознака хвороби. Невже вже ніхто не вважає, що школа має готувати до життя? Чи ця ідея вже померла?

Так ось, щоб перевірити підозрілий «перевтомний» постулат, я одного разу вирішив провести один день у рядовій школі, і пішов туди подивитися її життя зсередини "Інкогніто".

Наприкінці дня в моєму записнику було відзначено три основні причини виникнення перевтоми дітей.

1.
Перша причина – постійний шум, гомін, гвалт і крики, що сягають 100–120 децибелів на змінах та періодично під час уроків. Зміни тривалістю 10 хвилин – це не розвантаження, а отримання дітьми величезної порції шумового мотлоху, який доводиться стоїчно перетравлювати.

Відбувається перевантаження не розуму, а… барабанних перетинок. Фахівцям відомий термін "шумова втома". Будь-яка людина до вечора буде вбивчо втомлена, наприклад, знаходячись на аеродромі, навіть якщо вона цілий день там засмагає на сонечку в шезлонгу і п'є лимонад, але поряд з літаками, що ревуть. Вона сильно втомиться.

2.
Друга причина – численні міні-стреси, які приводять організм учня до стану напруги, нещадно зводячи його нервову систему.

Десять-п'ятнадцять брязкітних дзвінків з уроку на урок. Плюс чотири-п'ять викликів до дошки. Плюс п'ять-шість цинічних підколок, образ, докорів, підніжок однолітків, очікувань, що ось-ось викличуть до дошки.

А ще черги до туалету, зникнення ручок, грошей, мобільних телефонів та інше – і отак двадцять-двадцять п'ять дрібних стресів на день. Тут у кожного похитнуться нерви. До кінця дня учень остаточно вимотаний.

3.
Третя причина – більшість уроків просто нецікаві. Від їхньої монотонності можна справді перевтомитися!

Спробуйте самі посидіти на нудній виробничій нараді, де з трибуни годинами вимовляються монотонні доповіді – та ви вимотаєтеся за дві години!

Як же лікувати цю перевтому?

...От якби підручники були цікавими!..
От якби процес навчання був насиченим і ненудним!..
От якби вчителі постійно не читали моралі!..
От якби замість нескінченних стресів була б різноманітність навичок та вмінь!.
Ось якби вчили по-сучасному!..
От якби тренували емоційний інтелект!..
От якби давали кейс-уроки!..
От якби не боялися штучного інтелекту, адже нам з ним потім жити!..
І взагалі, чому в школі не вчать нічого цікавого, а лише нудне
(так вважають 80% дітей) ?

Замість цього було вирішено... розвантажити нудні підручники, які від цього не стали менш нудними. Тобто, вийняли з банки з кислими огірками половину огірків, сподіваючись, що огірки, що залишилися, стануть дуже смачними і свіжими.

Але я помітив, що вже з'явилося відсотків 20% батьків, які не хочуть таких спрощень програми, від яких дітям немає ні знань, ні перспектив для розуму. Та й діти пішли розумні. Вони вже не в змозі терпіти сумні, нудні та марні уроки.

І ці батьки готові забрати дитину з такої школи хоч куди – на хоумскулінг, екстернат, онлайн, за кордон...

Отже, діагноз, типу «надмірна кількість уроків» тут ні до чого. Можете провести мій експеримент самі.

Тому що якщо діагноз поставлений невірно, те й лікування буде марним.

А потім уже буде пізно.