Заміна уряду під час війни: офіційна версія і те, що за кадром

Заміна уряду під час війни: офіційна версія і те, що за кадром

За Конституцією (ст. 114) кандидатуру прем’єра має подавати Президент, але на основі пропозиції коаліції у Верховній Раді. Саме коаліція формує основу для таких рішень. Проте зараз коаліції в парламенті фактично немає, і це ключовий нюанс, який часто лишають поза увагою.

Водночас Закон «Про правовий режим воєнного стану» (ст. 10) прямо забороняє припиняти повноваження органів влади під час дії воєнного стану. А відставка прем’єра — це автоматичне припинення повноважень усього Кабінету Міністрів.

Отже, формально маємо дві колізії:

1. Відсутність діючої коаліції, що унеможливлює легітимне подання кандидатури прем’єра,

2. Заборону змін у складі уряду в умовах воєнного стану.

Попри це, процес відбувся.

Формально влада мала б:

– або змінити ст. 10 Закону про воєнний стан,

– або дочекатися завершення дії особливого правового режиму.

Але ні першого, ні другого не було.

Що ще можна зробити — щоб закрити питання юридично

Конституційний Суд може дати офіційне тлумачення ст. 10 Закону про воєнний стан — норми, яка забороняє припинення повноважень органів влади під час війни.

Це могло б зняти правову невизначеність навколо змін в уряді.

Ініціювати звернення до КСУ можуть 45 народних депутатів.

Запит має бути простим: чи є ця заборона абсолютною, чи допускає винятки — наприклад, у разі добровільної відставки прем’єра.

Суд розглядає справу, вивчає обставини, може залучити експертів — і ухвалює рішення, яке є остаточним і обов’язковим.

Є два підходи:

1. Або повна заборона змін незалежно від обставин.

2. Або — можливість винятків у межах принципів безперервності влади, пропорційності та необхідності.

Це не про перегляд уже зробленого.

Це про те, щоб сформувати чітку правову рамку на майбутнє — до того, як «сіре поле» перетвориться на точку конфлікту.