Гра ЗЕвлади з бензином… Завжди люблю коли трапляється таке. ЗЕкоманда в гонитві за популізмом народжує дурню. Дурня збурює всю країну. ЗЕкоманда тоді випускає зграю ЗЕботви аби довела, що дурня – то правильне і своєрідне рішення. ЗЕботва нікого ні в чому не переконує. І тоді ЗЕкоманда робить крок назад, відмовляється від народженої раніше дурні, і стверджує що її не так зрозуміли. ЗЕботві при цьому доводиться густо обтікати, бо вже й ЗЕкоманда називає дурнею те, що ЗЕботва щойно захищала.
Постанова Кабміну № 474 від 14 травня 2021 р., якою встановили граничні торгівельні надбавки до середньої ціни дизельного палива та бензину, була по суті широким кроком в бік соціалізму за Леніним і Чавесом. Держава брутально втручалася в роботу ринку. Очевидних цілей тут було дві. Перша – популістична, продемонструвати широким народним масам, як Зеленський бореться проти клятих бариг. Друга мета була менш очевидна. Це був перший крок у прибиранні з українського ринку мереж АЗС, що торгують пальним високої якості. Таке пальне в Україні не виробляють – його імпортують з-за кордону. За нинішніх податків і зборів бути дешевим таке пальне не може як таке. Мережі АЗС примушували або працювати у збиток, або – піти з ринку.
Хто у виграші від цього? В першу чергу Кременчуцький НПЗ, що належить Ігорю Коломойскьому. Це – стиль бізнесу Коломойського. Цей олігарх категорично не любить вкладатися в переоснащення виробництва і навчання працівників – він воліє створювати монопольне становище руками пригодованих урядовців. Звісно, надприбуток він здобув би не зразу, але логіка подій була от саме така.
Логіку зрозуміли. Відповідь не забарилася.
Громовою заявою вибухнула Європейська Бізнес-асоціація. Було зазначено, що «ручне» регулювання може знищити механізми формування цін, які використовував прозорий бізнес роками, і що рішення уряду суперечить Угоді про асоціацію між Україною та ЄС. За Бізнес-асоціацією своє вагоме сказали самі оператори АЗС. Мережі «WOG», «ОККО» і «SOCAR» призупинили продаж преміального пального – за таких обмежень продавати преміальне пальне їм стало невигідно.
Але саме головне, рішення уряду викликало обурення громадян. Українці вже звикли до якісного пального. Бензин – не купують на останні гроші, людину яка має авто уже не можна назвати бідною. Водії дуже не люблять, коли їх примушують їздити чорти на чому. Характерно – ремствували не тільки прибічники опозиції. Діями уряду збурилися традиційно байдужі «білі пальто» і (який жах) прибічники «Слуги народу». Сам бачив. Прем’єру Шмигалю дісталося з усіх боків.
Що зробила в цих умовах зелена влада? Вони випустила на мережі ЗЕботву, яка почала переконувати, ніби ціни раніше зросли через картельну змову «WOG» і «OKKO», і взагалі їхнє пальне – російське. Одностайного галасу в ЗЕботви не вийшло, більшість знакових персонажів обрали промовчати. Це – саме собою показник. Звинувачення прозвучали і нікого не переконали. На прикладах ЗЕботві довели, що їхні звинувачення – маячня.
І от тоді уряд зробив крок назад. У 18-48 неділі 16 травня, уряд випустив «роз’яснення» яким повідомив, що «брендові пальне з позначеними показниками якості» під обмеження не потрапляє, бо воно – не «соціальне пальне». Знову те саме: «нас не так зрозуміли» і «вирвали з контексту».
Які перспективи відкриває таке «роз’яснення» – тема окремого допису. Переконаний, в компаніях-операторах з нього зараз гучно регочуть. Але я – про інше. Щойно українці показали – ми не безнадійні. В гонитві за популізмом уряд спробував вдатися до відвертої «шариковщини» - і нарвався на обурення народу. Людям не сподобалося брутальне втручання в закони ринку – вони усвідомили до яких наслідків це все призведе. Заяви бізнес-асоціацій, реакція опозиції та дії бізнесу що не схотів «рішати по-тихому» – похідне.
Ледь не вперше українці дали зрозуміти, що популізм ЗЕкоманди їм насточортів. Люди відстояли ринок. І це для популістів з ЗЕкоманди – дуже тривожний дзвіночок.