1. Українські удари по російських НПЗ завдали москві відчутних втрат.
- До 20% нафтопереробних потужностей країни виведені з ладу, щонайменше тимчасово. Це понад мільйон барелів пального на добу, насамперед бензину, але також дизелю й авіаційного пального.
- За офіційними даними Києва, у 2025 році 40% цілей для дальніх ударів становили саме НПЗ рф, а решта атак була спрямована на сховища та інфраструктуру перекачування. Деякі заводи зазнали повторних ударів і отримали пошкодження, які практично неможливо компенсувати.
- Найбільші втрати пов’язані з установками крекингу — їхнє відновлення в умовах санкцій майже нереальне, а без них російська нафтопереробка різко втрачає ефективність.
- Повномасштабна паливна криза ще не настала, але перспективи для кремля тривожні. Як попереджає британський стратег Лоуренс Фрідман, якщо темпи українських атак збережуться, Москві буде вкрай складно впоратися з наслідками. У поєднанні з економічним занепадом і невдачами російської армії це суттєво посилює тиск на путіна.
2. У росії все частіше говорять про рецесію економіки.
- російська економіка стрімко сповільнюється: офіційні прогнози уряду та Центробанку знижені до мінімумів останніх років. Міністр фінансів визнав, що зростання ВВП у 2025 році можливо складе лише 1,5% замість очікуваних навесні 2,5%.
- Ще песимістичнішими виглядають оцінки ринку: за даними вересневого опитування Центробанку, прогнозуюється зростання лише на 1,2%, а у другому кварталі Росстат зафіксував фактично стагнацію — плюс 1,1% у річному вимірі.
- Голова "Сберу" назвав ситуацію «технічною стагнацією», а глава Мінекономрозвитку визнав, що «економіка охолоджується швидше, ніж очікувалось». Вже йде мова про ризик технічної рецесії.
- Таким чином, на тлі війни, санкцій та падіння інвестицій російська економіка знову опинилася на межі спаду, втративши темпи, які кремль намагався демонструвати після 2023 року.
3. У серпні російські експортери різко скоротили продаж валюти, вийшовши на історичний мінімум.
- За даними Центробанку рф, чисті продажі валюти 29 найбільшими експортерами склали лише $6,2 млрд, що майже на третину менше, ніж у липні ($9 млрд).
- Цей показник виявився на 22% нижчим за середній рівень попередніх трьох місяців. У перерахунку на день обсяги впали майже на чверть.
- Таке різке зниження відображає проблеми з експортною виручкою через санкції, падіння нафтових і газових доходів та скорочення зовнішнього попиту.
- Для російського бюджету це означає ще більший дефіцит валюти, що ускладнює фінансування війни.
4. У російській металургії розгортається криза, масштаби якої вже порівнюють із 1990-ми.
- За даними російської статистики, у 2024 році випуск сталі знизився на 1,5%, а влітку 2025-го падіння прискорилося до понад 10% у річному вимірі.
- Експорт обвалився майже на третину: з 31 млн тонн у 2021 році до близько 20 млн тонн у 2024-му. Внутрішній попит не врятував ситуацію — попри військові замовлення, заводи не мають фінансування через тривало високі ставки Центробанку.
- Гендиректор «Северстали» попередив, що в умовах дефіциту ресурсів металургійні підприємства ризикують перетворитися на «груду ржавого металу».
- Це означає, що одна з ключових галузей економіки росії входить у затяжний занепад, підриваючи промислову базу країни.
5. У 2025 році контейнерний ринок росії може знизитися на 5% — до 7,2 млн TEU.
- За січень–липень вже зафіксовано падіння на 6% у річному вимірі. Серед причин називають перенасичення попиту в 2024 році, зокрема в сегменті автомобілів, а також високу ключову ставку Центробанку.
- Навіть у сфері контейнерних перевезень, яка раніше вважалася відносно стабільною, фіксується суттєве просідання, що демонструє загальне ослаблення російської економіки.
6. У серпні російський ринок важких вантажівок обвалився майже на 60%: продано лише 3 682 нових машини проти минулорічних показників.
- Найбільшу частку зберіг «КамАЗ» — 31,6% усіх продажів. Далі йдуть китайські Shacman та Sitrak, що лише підкреслює зростаючу залежність росії від імпорту з Китаю після відходу європейських виробників.
- Різке падіння попиту пов’язане не лише зі скороченням інвестицій у транспортну галузь на тлі війни та санкцій, а й з браком доступу до технологій та комплектуючих, які ще кілька років тому забезпечували західні компанії.
7. Китай таємно допомагає росії розбудовувати «дронову армію» путіна.
- Розслідування The Telegraph показало, що з КНР до рф надійшли комплектуючі для виробництва ударних БПЛА на £47 млн, зокрема на підприємства, які перебувають під міжнародними санкціями.
- Майже чверть цієї суми пішла в Алабугу — особливу економічну зону, де налагоджено виробництво дронів-камікадзе «Герань».
- Журналісти виявили щонайменше 97 китайських постачальників, які відправляли росіянам авіадвигуни, мікрочипи, композити та оптику.
- Саме такі деталі українські військові регулярно знаходять у збитих дронах з характерними китайськими маркуваннями. Пекін маскує ці поставки під цивільні товари, але насправді йдеться про продукцію подвійного призначення.
- Компоненти завозять напряму або через треті країни, часто під виглядом партій побутової техніки. Центром програми ставала Алабуга, де з іранських креслень збирають «Гарпію» та «Герберу», оснащуючи їх китайськими двигунами.
- Таким чином, Китай фактично замінив Іран у забезпеченні росії ключовими технологіями для масованих атак дронами проти України.
8. У ЄС виникає серйозна проблема з контролем над санкціями проти росії: «стрибок прапора» став масовим інструментом для обходу обмежень.
- Як показує дослідження RUSI, у 2025 році ця практика вийшла на рекордний рівень — танкери з «тіньового флоту» безперешкодно міняють юрисдикцію, перебігаючи під прапори Панами, Ліберії чи Маршаллових островів, де контроль слабкий, а реєстратори охоче закривають очі заради прибутку.
- Формально це порушення, але Міжнародна морська організація не має механізмів примусу, тож росія продовжує активно вивозити нафту попри те, що під санкціями ЄС перебувають уже 444 судна і понад 2,5 тисячі компаній та фізосіб.
- Фактично кремль утримує нафтовий експорт на плаву завдяки корумпованим або слабким флаговим регістрам.
- ЄС уже покарав операторів у Габоні та Коморах, але цього недостатньо: у 19-му пакеті санкцій очікується новий тиск на треті країни, що допомагають росії та Ірану обходити обмеження.
9. ЄС завдав нового удару по схемах обходу нафтових санкцій росії.
- Брюссель офіційно поширив обмеження на азербайджанський нафтопереробний завод STAR у Туреччині, який закуповував сировину в рф та експортував продукти до Європи.
- Як пояснила представниця зовнішньополітичної служби Анитта Хіппер, тепер будь-які НПЗ у третіх країнах, що працюють на російській нафті й продають паливо в ЄС, автоматично опиняються під санкційним режимом.
- Формально STAR не внесли до списку компаній, але він фактично втратив роль «вікна» для російської нафти.
- За даними Global Witness, ще у 2024 році понад 90% сировини на заводі становила російська нафта, а обсяг закупівель у I кварталі сягнув $1,2 млрд.
- ЄС поступово перекриває канали постачання «перефарбованої» російської нафти на свій ринок.
- Це подвійний удар — і по москві, яка втрачає доходи від експорту, і по Баку, чиї танкери та інфраструктура неодноразово опинялися в центрі розслідувань щодо «ребрендингу» російських енергоресурсів.
Більше на https://t.me/Omelyan_News