"4 способи уникнути «відтоку мізків» через ChatGPT" - Юрій Ніколов

"4 способи уникнути «відтоку мізків» через ChatGPT" - Юрій Ніколов

Я заборонив собі використання всяких жіпіті. Бо розумів – те що розслабляє, те розтреновує. Це підтвердили американські медики: «Ви уникаєте дискомфорту, пов'язаного з початком роботи з нуля, і отримуєте винагороду за лічені секунди. Не дивно, що наш мозок, який із задоволенням уникає труднощів, прагне цих скорочень … Саме зручність, яка підвищує короткострокову продуктивність, може також прискорювати довгострокову когнітивну атрофію».

Саме тому я пропагую лонгріди як спосіб споживання інформації. Даю не дайджест по верхах, а дані з розкладами і висновками. Бо так я продумую написаний іншим текст, і так я залишаюсь в формі, шось там аналізую, роблю висновки. А навіщо тупіти, втрачати критичне мислення і давати молодьожі фору?))) Нехай вона тупішає, а я продовжу генерувати хоча б більш-менш оригінальний контент (ні, я не планую як Пу і Сі дожить до 150, але ще треба побути в формі))).

У статті поради як вберегтись від отруйних доз ШІ, якщо ви вже підсіли, або у вас є виробнича необхідність у його використанні.

І да. Я при пошуку в гуглі намагаюсь навіть пробігати очима МИМО видачі результату ШІ. І лізу зразу далі в ручний пошук необхідної мені інфи. ШІ намахує. І ти ніколи не можеш бути впевнений у тому, що він не намахав саме зараз.


4 способи уникнути «відтоку мізків» через ChatGPT

ChatGPT не працює, і вас охоплює страх. Ви дивитеся на порожній документ. Звіт потрібно здати за дві години, але думка про те, що доведеться писати його самостійно, здається нестерпною. Аналітичні навички, які колись спрацьовували автоматично — такі як розбиття проблем на складові, впорядкування думок і пошук правильних слів — тепер здаються неймовірно складними. Коли мислення стало таким важким?

Такі моменти технологічної залежності стають дедалі поширенішими, оскільки генеративна ШІ змінює те, як ми працюємо, вчимося і мислимо. У нашій лабораторії ми десятиліття лікували пацієнтів, вивчали, як технологія формує людський розум, і підтримували інтеграцію принципів психічного здоров'я та благополуччя в ШІ та соціальні медіа. У міру того, як генеративна ШІ з безпрецедентною швидкістю проникає на робочі місця та в школи, ми спостерігаємо тривожне явище: тихе руйнування наших когнітивних здібностей.

Привабливість цієї технології є надзвичайно сильною. Як каже наша колега Дар'я Джорджевич, психіатр з лікарні Гарлема та Колумбійського університету: «Це машина, яка завжди доступна, безмежно ентузіастична і, здається, компетентна в усіх сферах. Це створює потужний цикл зворотного зв'язку. Ви уникаєте дискомфорту, пов'язаного з початком роботи з нуля, і отримуєте винагороду за лічені секунди».

Не дивно, що наш мозок, який із задоволенням уникає труднощів, прагне цих скорочень. Люди завжди використовували технології для когнітивного розвантаження — використовували зовнішні інструменти, щоб зменшити розумові навантаження. Ми пишемо нотатки, щоб запам'ятати, використовуємо калькулятори для арифметики та покладаємося на GPS для навігації.

Однак, якщо попередні технології впливали на окремі навички, то генеративні інструменти штучного інтелекту піднімають ставки. Ці інструменти настільки широкі в застосуванні та настільки автономні у виконанні, що коли ми їх активуємо, наш розум фактично вимикається.

У цьому і полягає ризик. Саме зручність, яка підвищує короткострокову продуктивність, може також прискорювати довгострокову когнітивну атрофію в більшій кількості сфер, ніж будь-яка інша технологія до неї. Спираючись на знання з психології, догляду за пацієнтами, авіаційних досліджень та поведінкових наук, ми пропонуємо чотири звички, які сприяють більш обдуманому ставленню до ChatGPT — такому, яке зміцнює, а не послаблює наші когнітивні здібності.

1. Спочатку начерк, потім підказка

Як і м'язи, наші когнітивні навички слабшають, коли ними не користуються. Передача всіх завдань штучному інтелекту може зменшити когнітивні здібності, такі як вирішення проблем, творче мислення та критичне мислення.

Нещодавнє дослідження, в якому взяли участь майже 1000 студентів, дає тривожне уявлення про це явище. Студенти, які використовували ChatGPT для вирішення математичних задач, спочатку перевершували своїх однолітків на 48% під час практичних занять. Але під час тестування без штучного інтелекту їхні результати впали на 17% нижче, ніж у студентів, які не користувалися штучним інтелектом. Короткострокові вигоди приховували довгострокові втрати.

Ця закономірність не обмежується класною кімнатою. У авіації дослідження показують, що надмірна залежність від автопілота притупляє навички пілотів з ручного пілотування. Тому Федеральне управління цивільної авіації заохочує пілотів літати частинами маршруту вручну, щоб забезпечити збереження навичок.

Психологи давно наголошують на силі «досвіду майстерності» — боротьбі з важкими завданнями та їх подоланні — як єдиному найсильнішому предиктору самоефективності, нашої внутрішньої віри в компетенцію. Коли ChatGPT долає перешкоди за нас, майстерність ніколи не реалізується; з часом сама здатність зникає, впевненість підривається, а залежність поглиблюється.

Щоб зберегти свої навички на високому рівні, перед відкриттям вікна чату окресліть свій підхід. Продумайте проблему і запишіть ідеї; достатньо простого переліку. Потім попросіть модель розробити або доопрацювати. Цей початковий ручний зусилля може здатися поверненням до спортзалу після місяців відсутності, але цілеспрямована практика зберігає як навички, так і впевненість.

2. Використовуйте ШІ як репетитора

Чи помічали ви, що після того, як ви попросили Perplexity або ChatGPT дати відповіді, ви можете вільно висловлювати поняття, дивлячись на екран, але через годину ясність зникає, і ви не можете пояснити їх колегам?

Коли ми безпосередньо запитуємо ШІ про відповіді, ми залучаємося менш глибоко — і це погіршує пам'ять та розуміння. Попереднє дослідження MIT виявило, що особи, які використовували ChatGPT для написання есе, гірше запам'ятовували власні роботи. Результат перегукується з «ефектом Google», за якого легкий пошук фактів послаблює внутрішнє запам'ятовування; аналогічно, дослідження показують, що використання GPS знижує просторову пам'ять.

Але з ШІ ризикують не лише окремі факти: ми можемо втратити розуміння цілих концепцій та ідей, оскільки пояснення надходять одним кліком.

Один із можливих способів виправити ситуацію: перетворити бота на сократівського наставника. Замість «Дай мені відповідь» спробуйте «Допоможи мені розібратися в проблемі, щоб я міг вирішити її самостійно». Попросіть покрокові пояснення. Після виконання завдання закрийте вікно і перекажіть ідею своїми словами, щоб перевірити, чи запам'ятали ви її.

В одному дослідженні, проведеному серед студентів хімічного факультету, модифікована версія ChatGPT, яка не надавала прямих рішень, а лише поступові підказки, сприяла більшій залученості та кращим результатам навчання, ніж стандартна модель. Невеликий перехід від підказки щодо результату до підказки щодо процесу сприяє тривалому розумінню.

3. Тайм-аути та контрольні списки

Як часто ви механічно копіюєте результати роботи ШІ, а потім здригаєтеся, коли колеги вказують на явні помилки, які якось вислизнули з вашої уваги?

Сильна залежність від ШІ виходить за межі атрофії навичок і призводить до погіршення судження та упередженості. Дослідження Swiss Business School, в якому взяли участь 666 осіб, та опитування Microsoft, в якому цього року взяли участь 319 працівників інтелектуальної праці, показали, що сильна залежність від ШІ корелює з гіршими навичками критичного мислення.

Це піддає нас упередженості автоматизації, спонукаючи нас безкритично приймати судження машини та успадковувати її сліпі зони: в одному експерименті з поведінкової науки добровольці втратили більший грошовий приз просто тому, що ШІ попередив їх не довіряти своєму людському партнеру, навіть після того, як докази показали, що співпраця буде вигідною.

Ризик є глибшим, ніж одне погане рішення; якщо ми не критично аналізуємо результати ШІ, ми можемо внутрішньо прийняти властиві машині упередження. В одному експерименті учасникам показали згенеровані ШІ зображення «фінансових менеджерів»; 85% зображень ШІ зображували білих чоловіків, незважаючи на те, що в США менше 45% фінансових менеджерів є чоловіками, не кажучи вже про білих. Тривожно, що після перегляду зображень ШІ учасники також продемонстрували більшу схильність асоціювати цю ідентичність з роллю.

Щоб протидіяти цій упередженості, люди можуть використовувати інструменти «когнітивного примусу» — методи, запозичені з медицини та авіації, — щоб перевести мислення з швидкого, інтуїтивного оброблення інформації на повільний, обдуманий аналіз. Лікарі використовують «діагностичні тайм-аути», щоб перевірити своє міркування; пілоти перед зльотом проходять уявний контрольний список. Застосуйте той самий підхід: коли ШІ надає відповіді, зробіть паузу. Переформулюйте основні тези вголос або письмово. Потім пробіжіть подумки контрольний список: чи можна це перевірити? Які перспективи можуть бути пропущені? Чи може це бути упередженим? Такі метакогнітивні підказки виявляють помилки та стимулюють оригінальність і критичне мислення.

Дослідження показують, що працівники з сильнішими метакогнітивними навичками стають більш креативними при використанні ChatGPT. Крім того, попереднє дослідження показало, що студенти, яким було доручено задавати собі метакогнітивні питання, такі як «Наскільки відповідь відповідає вашим очікуванням?» та «Чи є у відповіді щось, чого ви не повністю розумієте?», під час пошуку за допомогою GenAI демонстрували вищий рівень критичного мислення.

4. Спробуйте відмовитися від ШІ

Найбільш прямий шлях до збереження ваших інтелектуальних здібностей — оголосити певні періоди «зонами, вільними від ШІ». Це може бути одна година, один день або навіть цілі проекти. Робити все самостійно — найнадійніший спосіб запобігти залежності та забезпечити збереження гостроти когнітивних здібностей.

У міру невпинного зростання генеративної ШІ виникає необхідність фундаментального переосмислення людських здібностей як на інституційному, так і на індивідуальному рівні.

У корпоративному середовищі це порушує питання про таланти та створення цінності. Компанії, які інвестують значні кошти в інструменти продуктивності ШІ, можуть ненавмисно підривати довгострокові здібності своїх співробітників.

Навчальні заклади стикаються з ще більш складним викликом: повна заборона генеративного ШІ може залишити студентів цифровими неписьменними в світі, насиченому ШІ, але необмежений доступ ризикує підірвати саме ті мисленнєві здібності, які освіта прагне розвивати. Цей виклик вимагає витончених, заснованих на фактах рамок, які навчають студентів використовувати переваги ШІ, зберігаючи при цьому формування критичних навичок.

Звичайно, це не є аргументом на користь відмови від генеративного ШІ. Мало хто з нас проміняв би Вікіпедію на паперову енциклопедію або Excel на абак. Виклик полягає у формуванні усвідомленого ставлення до технології, яке дозволяє використовувати її переваги, не дозволяючи їй витіснити наші здібності.

Генеративна ШІ може бути партнером, музою та прискорювачем. Але без чітких меж цей всюдисущий помічник не просто допоможе нам писати, а стане автором, а ми, люди, будемо лише натискати «відправити».

***************

Пол Раст — науковий співробітник Brainstorm: Стенфордської лабораторії інновацій у галузі психічного здоров'я, а також аспірант з теоретичної медицини в Університеті Віттена/Гердеке в Німеччині. Ніна Васан — засновниця та директорка Stanford Brainstorm, а також головна медична директорка Silicon Valley Executive Psychiatry.