НВ Бізнес ознайомився з новою версією закону про банки, виведені з ринку. Вона дає колишнім власникам Приватбанку більше шансів на отримання компенсації.
У вівторок, відповідаючи на запитання про те, чи буде прийнятий в цьому місяці «антиколомойский закон» № 2571, Зеленський відповів, що «це правильний закон».
Але стало відомо, що початковий проект закону, який був внесений 11 грудня 2019р, зазнав сильних змін. Передбачається винесення на голосування Ради абсолютно нового документа, що включає компроміс з Коломойським.
НВ Бізнес отримав нову версію закону № 2571, порівняльний аналіз якої, з першою версією, наводиться нижче.
Нагадаємо, прийняття цього закону, як і запуск ринку землі, є однією з вимог МВФ, яке має виконати Україна. Це дозволить підписати з Фондом угоду про нову програму. Однак, у Вашингтоні хочуть отримати гарантії, що держава не буде нести збитки через можливу втрату контролю над ПриватБанком за ініційованими Коломойським позовами в українських чесних судах.
Перша версія «антиколомойського» закону.
Пакет змін до низки законів, які розроблялися спільно з МВФ, Кабміном, ФГВФО і НБУ також передбачали можливість компенсації в разі визнання протиправним та скасування рішення НБУ про віднесення банку до неплатоспроможних, позбавлення його ліцензії, ліквідації, затвердження пропозиції регулятора про участь держави про виведення неплатоспроможного банку з ринку. Але зобов’язання довести заподіяну шкоду, пропонувалося покласти на тих, хто скористався таким правом. Наприклад, Коломойський повинен буде сам довести, що йому було завдано збитків у $2 млрд через націоналізацію ПриватБанку, щоб отримати компенсацію.
У початкових законодавчих змінах передбачалося, що розмір збитку, який може бути стягнуто з НБУ, в разі, якщо його рішення було визнано протиправним, обмежується розміром реальних збитків. І такий розмір визначається із застосуванням міжнародних стандартів фінансової звітності, підтвердженої міжнародною аудиторською компанією. І розмір збитку власника банку визначається пропорційно належним йому корпоративним правам фінустанови.
Крім того, в першій версії законопроекту, обсяг якого становив близько 400 сторінок, пропонувалося посилити можливості НБУ з відбору більш професійного менеджменту банку, підвищувалася корпоративна відповідальність банків і багато іншого. Також чітко прописувалося, що судові суперечки, пов’язані з виведенням банку з ринку, будуть проходити тільки в межах Кодексу адміністративного судочинства. Як відомо, зараз суди щодо ПриватБанку в Україні з ініціативи Коломойського йдуть як в адміністративній, так і в господарській юрисдикції.
Що змінилося?
Обсяг нової версії проекту закону 2571 лише 6 сторінок. Проект внесений Данилом Гетманцевим та іншими депутатами підопічного йому комітету ВР.
Зміни за рішеннями НБУ. У разі визнання незаконним і скасування рішення НБУ про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку, про затвердження пропозиції НБУ про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку, власники банку на момент прийняття такого рішення НБУ мають право на отримання компенсації.
Протягом 6 місяців з моменту набуття чинності судовим рішенням про визнання протиправним і скасування відповідного рішення НБУ, Кабмін, НБУ і колишні власники банку проводять переговори про порядок, спосіб і терміни здійснення компенсації.
У разі досягнення згоди, учасники переговорів укладають угоду у вигляді договору, істотними умовами якого є узгоджений порядок, способи і терміни компенсації.
У новому проекті закону вказується, що загальний розмір шкоди, який може бути стягнуто з НБУ на користь колишніх власників банку обмежується розміром збитку, крім моральної шкоди. У документі не уточнюється за якими саме стандартам та параметрам буде визначатися збиток колишніх власників, на відміну від першої версії проекту закону.
Зміни за рішенням ФГВФО. Колишні власники банку також матимуть можливість на компенсацію, у разі скасування через суд рішення Фонду про введення тимчасової адміністрації і початку процедури ліквідації банку. А також якщо будуть визнані незаконними рішення Кабміну про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку (націоналізацію) і подальші рішення Міністерства фінансів України, Нацкомісії з цінних паперів та фондового ринку.
На переговори сторонам також, як і у випадку з НБУ дається 6 місяців. При досягненні згоди, укладається відповідний договір з умовами компенсації.
Чому новий проект закону пов’язаний саме зі справою ПриватБанку.
Сьогодні в судах оскаржує виведення з ринку 10 банків. Але як видно з описаних вище змін до законів, вони найбільше корелюють з найвідомішим сьогодні конфліктом на цьому ринку — між колишніми власниками ПриватБанку і державою. Оскільки лише щодо одного ПриватБанку зараз тривають активні судові процеси, в яких Коломойський намагається скасувати саме націоналізацію банку, проведену за рішенням Кабміну і РНБО. Після чого Мінфін купив у ФГВФО ПриватБанк за одну гривню.
Крім того, в змінах щодо ФГВФО також вказується специфічний момент, який може бути пов’язаний лише з кейсом ПриватБанку. Там прописується, що компенсація для колишніх власників банку не пов’язана зі скасуванням рішень щодо визнання осіб пов’язаними, і проведення додаткової емісії акцій шляхом конвертації зобов’язань банку перед пов’язаними з банком особами в його акції. Тобто мова йде про технічну процедуру націоналізації ПриватБанку bail-in, в межах, якої було конвертовано майже 30 млрд грн коштів осіб, яких НБУ визнав пов’язаними з банком. Серед них родина Суркісів, а також колишні топ-менеджери банку, які в судах оскаржують bail-in.
З огляду на зміст нової версії проекту закону, влада, фактично, йде на компроміс з колишніми власниками ПриватБанку, прописавши чіткий механізм компенсації для них.
Раніше проти будь-яких компромісів з Коломойським і Боголюбовим виступав як МВФ, так і екс-голова НБУ Валерія Гонтарева, яка брала безпосередню участь у націоналізації ПриватБанку.
За даними НВ Бізнес, ця версія законопроекту буде схвалена профільним комітетом ВР і винесена на голосування парламенту найближчим часом.