1. Російська митниця зафіксувала зниження майже на 30% експортних доходів російської економіки.
- У 2023 році надходження від експорту товарів скоротилися на 28%. Підсумковий обсяг експортного виторгу — $425,1 млрд — став найнижчим із пандемії, а щодо першого року війни скоротився на $167,4 млрд.
- У мінусі виявилися практично всі статті російського експорту.
- У порівнянні з першим роком війни сировинний виторг скоротився на 34%.
- Доходи від експорту металів впали на 15%, до $60 млрд; хімічної продукції – на 35%, до $27,2 млрд; деревини та продуктів її переробки - на 30%, до $9,9 млрд; машин та обладнання – на 25%, до $22,9 млрд.
2. Колапс системи ЖКГ, що охопив росію взимку 2024 року, залишив без світла, води та тепла 1,5 мільйона росіян.
- З комунальними аваріями зіткнулися 59 російських регіонів, де сталося 557 інцидентів.
- Число аварій підскочило в 1,5 рази, а кількість постраждалих від них громадян рф досягла рекорду.
- Для порівняння: у 2018–2020 рр. за весь рік кількість постраждалих не перевищувала 800 тисяч осіб, а у 2019 році — лише 300 тисяч.
- Основні причини — зношування обладнання, відсутність ефективної заміни систем опалення та каналізації, а також зростання житлового будівництва, що призводить до навантаження на електромережі.
3. Російська суднобудівна галузь залишилася без двигунів для танкерів, газовозів та контейнеровозів після введення санкцій за війну в Україні, які перекрили постачання іноземної продукції до країни.
- Йдеться насамперед про суднові малооборотні двигуни потужністю 10–12 МВт, необхідні для великотоннажного суднобудування.
- Основними постачальниками таких двигунів у росію були німецька MAN, швейцарська WINGD, японська Japan Engine Corporation та фінська Wartsila.
- Російські підприємства виробляють тільки двигуни з максимальною потужністю до 7,5 МВт.
- Постачання потрібних двигунів з Китаю виявилося також проблематичним.
- На створення двигуна потужністю 12 МВт піде у найкращому разі п'ять років, але є питання, на які судна він встановлюватиметься, оскільки в росії «колосальний дефіцит верфей для будівництва великих суден».
4. Вантажооборот морських портів росії у січні впав не лише до грудня, а й порівняно з аналогічним періодом минулого року – на 6,2% до 71 млн. тонн.
- Скоротилася як перевалка сухих вантажів, у тому числі контейнерів з товарами — на 5,8%, до 32,8 млн тонн, так і наливних вантажів — на 6,5% до 38,2 млн т.
- Зниження торкнулося всіх портів, включаючи далекосхідні , через які пройшло на 9,1% менше вантажів, ніж минулого січня.
5. Європейський союз запропонував запровадити санкції щодо приблизно двох десятків компаній, зокрема трьох китайських, які підтримують військові зусилля росії в Україні.
- У разі ухвалення ініціативи це буде перший випадок, коли ЄС введе обмеження проти компаній КНР від початку війни в Україні.
- До списку також занесено фірми з Гонконгу, Сербії, Індії та Туреччини.
- Як уточнює агентство, санкції передбачають введення заборони для європейських фірм на торгівлю з цими організаціями. Для ухвалення обмежень необхідна підтримка всіх держав-членів ЄС.
6. Рада ЄС затвердила регламент, який визначає законну базу для використання прибутку від заморожених активів Банку росії.
- Рішення дозволяє встановити фінансовий вклад до бюджету ЄС для підтримки України.
- Центральні депозитарії, які володіють активами Банку росії на суму понад €1 млн, повинні окремо враховувати надзвичайні залишки коштів, що накопичилися внаслідок обмежувальних заходів.
- У повідомленні зазначено, що центральні депозитарії мають окремо зберігати відповідні доходи. Їм також буде заборонено розпоряджатися отриманим чистим прибутком.
7. Близько половини танкерів, що потрапили під санкції США, перестали возити нафту з росії.
- З 50 танкерів, які потрапили до списку санкцій за період з 10 жовтня 2023 р., близько половини перестали перевозити нафту.
- Одночасно збільшився дисконт, з яким купується російська нафта, внаслідок чого її ціна цієї зими тримається близько стелі $60 за барель.
8. МЗС Чехії запропонувало продовжити заборону на видачу віз і посвідок на проживання громадянам росії та білорусі.
- Обмежувальний захід діє до 31 березня 2024 року, але може стати безстроковим.
- Прага ввела обмеження для росіян одразу після початку агресії росії в Україні, їх неодноразово продовжували.
- Потім заборону було поширено і на білорусів. Чеська влада продовжує видавати візи тільки з гуманітарних міркувань.
- Зокрема, їх можуть отримати родичі громадян Чехії та інших держав-членів ЄС. ПНП або віза також можуть бути видані людям, у яких зацікавлена країна.
9. Латвія вводить обмеження для автомобілів із російськими номерами.
- Рішення парламенту республіки набирає чинності 15 лютого, воно було ухвалено ще у листопаді, за цей час потрібно було вивезти чи перереєструвати машину.
- З четверга власникам автомобілів із російськими номерами загрожуватиме конфіскація або штраф у розмірі від €750 до €2 тис.
- З вересня в'їзд таких машин до країн Балтії заборонено.
10. Станом на кінець грудня 2023 року в Казахстані залишилося не більше 80 тис. із 400 тис. росіян, які в'їхали до республіки у 2022 році.
- Від'їзд росіян із Казахстану свідчить про існування у них певних труднощів.
- Серед них вимога низки роботодавців до знання казахської мови, посилення міграційного режиму, зростання цін на нерухомість.
- У січні 2023-го Казахстан посилив правила в'їзду та перебування іноземців, зокрема росіян.
- У республіці також заборонили оформлювати посвідку на проживання за внутрішнім російським паспортом.
11. Міжнародна федерація хокею на льоду (IIHF) продовжила заборону на участь у змаганнях під егідою організації для збірних росії та білорусії на сезон-2024/25.
- Збірні росії та білорусії відсторонили від участі у турнірах IIHF у лютому 2022 року.
Більше на https://t.me/OmelyanNews