"ПРО 10 ТИСЯЧ ОПЕРАТОРІВ" - Дмитро "Калинчук" Вовнянко

"ПРО 10 ТИСЯЧ ОПЕРАТОРІВ" - Дмитро "Калинчук" Вовнянко

Міністр цифрової трансформації Федоров бадьоро відрапортував, що Україна за проектом «Армія дронів» підготувала 10 тисяч «операторів безпілотників» і що планується створення 60 ударних рот безпілотників.

 Щодо цифри у 10 тисяч я не скажу нічого, не виключено що з початку вторгнення цифра десь от така. Школа БПАК в якій служу я, пілотів готує не покладаючи рук, групи в нас ідуть одна за одною. Наші успіхи в навчанні зовнішніх пілотів і операторів відмічають в тому числі західні союзники. Звісно міністр промовчав, що підготовка всіх цих фахівців була б реально неможливою без допомоги волонтерів і спонсорів, в т ч Фонду Петра Порошенка. Саме від волонтерів ми отримуємо все - від постільної білизни до навчальних комплексів безпілотників і автотранспорту.

Не розповів міністр і того, що всіх цих фахівців з БПАК навчили і підготували як раз ті інструктори і викладачі, яким вдячна держава щойно обрізала доплату у 30 тисяч, посадивши всіх нас на голі солдатські оклади – ми ж у тилу працюємо а не на передовій, ви ж розумієте?

Але я про інше. Представники держави відзвітували про підготовку 10 тисяч зовнішніх пілотів та операторів БПЛА. Питання – скільки всім цим пілотам і операторам треба безпілотників? Відповідь, враховуючи що екіпаж БПАК це в середньому дві людини, їм треба біля 15 тисяч бортів. Мінімум – по три на екіпаж. А чи відзвітувала держава про закупівлю такої кількості бортів? Відповідь – ні фіга. І от чому.

 Пілотів готують не тільки спеціалізовані центри ЗСУ. Чимало зовнішніх пілотів готують самі виробники БПЛА. Наприклад, виробники не прийнятого на озброєння ЗСУ, але дуже популярного в бойових бригадах безпілотника «Валькірія», пілотів на цей борт готують самі – і вельми успішно. Якусь кількість пілотів навчають прямо в частинах – самі ж досвідчені пілоти. Іншими словами 10 тисяч це не про що. Реальна цифра може бути значно більша. Проте. Підготовка 10 тисяч фахівців не означає, що у військах воюють 10 тисяч пілотів БПЛА. І от чому.

 Знаєте хто такий класний пілот БПЛА? Ні, це не той, хто досконало знає свою машину, майстерно уміє її застосовувати і тому дає класні результати. Класний і успішний пілот БПЛА це той хто має в хороших друзях багатих волонтерів, здатних закуповувати йому апарати. Бо реалії зовнішнього пілота БПЛА такі, втратити борт на фронті в багато разів легше ніж принести відчутний результат. Вітчизняні літаки недостатньо захищені від роботи систем радіоелектронної боротьби (РЕБ). По безпілотниках працюють установки ППО – і від них просто не втекти.

 Розумієте, аби принести результат, пілот мусить ризикувати своїм апаратом. Він мусить застосовувати нестандартні рішення і продовжувати виконувати роботу, коли загроза втрати апарата стає вище середньої. Але пілоти часто-густо цього не роблять, бо гарно знають – втрачений борт їм не замінить НІХТО. А втрачений борт означає що розвідка батальйону або бригади стане сліпою. Про долю пілота в разі втрати борта я взагалі мовчу, пілот літака без літака починає водити «Мавік» або «Аутел» - бо вони є. Якщо ж пілот лишається без борта взагалі…

 Ви в курсі що Україна – надзвичайно багата держава? У нас пілоти БПЛА, буває, воюють в окопах як звичайні піхотинці. Ну, бо безпілотника у нього нема, а автомат є. Час на підготовку, затрачені кошти, професіоналізм – по фіг. Не маєш літаків – розвантажуєш автівки, ходиш на бойові як піхотинець тощо. Ласкаво прошу в ЗСУ.

 Реальність така. Держава в достатній кількості не може забезпечити штатними «Лелеками-100» і «Фуріями» навіть офіційні сертифіковані екіпажі. Основний постачальник безпілотників у ЗСУ – волонтери. Скажу більше, єдиний безпілотник бригадного рівня, здатний бути «нашою відповіддю Орлану» це «Посейдон», який надає армії Фонд Петра Порошенка – іншого просто нема. Основна маса апаратів, якими воюють ЗСУ - українські, але їхнє виробництво держава безбожно провалила.

 Але про це міністр Федоров нам бадьоро НЕ відрапортує.

 На фото – БПЛА «Валькірія». Волонтерська.