"Третього не дано" - Євген Якунов

"Третього не дано" - Євген Якунов

Скоріш за все, епоха, що на нас насувається, неминуче піддасть ревізії двійкову (двоічну) Аристотелеву логіку.

Це - коли з двох суджень, які суперечать одне одному, обов’язково правильним є тільки одне, а інше - обов'язково помилкове.

Тобто, якщо щось визнано правдою, то це - абсолютна правда. А все інше — брехня. Абсолютна брехня.

Або 1, або 0.

І третього не дано.

А за нею буде піддано сумніву і християнську етику, де є або добро, або зло, і нічого між ними, і все що не є абсолютним добром - то є абсолютне зло.

І абсолютне зло, як і абсолютна брехня мають бути знищені.

Саме за такою філософією ми сьогодні й живемо.

Але далеко не весь світ керується двійковою системою. Логіка східних релігійних і філософських течій (знавці називають серед них і індуїзм, і буддизм) допускає аж п’ять варіантів істинного судження.

1. Щось є правдою.

2. Щось є брехнею.

3. Щось є і правдою, і брехнею одночасно.

4. Щось не є ані правдою, ані брехнею.

5. Це “щось” не можна описати в рамках запропонованої системи пізнання істини.

Таку саму логіку можна застосувати і до категорій добра і зла.

1. Щось є добром.

2. Щось є злом.

3. Щось є і добром, і злом одночасно.

4. Щось не є ані добром, ані злом.

5. Щось є таким, що не можна описати в даній системі моральних цінностей.

Ми можемо підставити на місце цього “щось” будь-яке поняття, явище, дію — війну, вплив російської культури, корупцію в Україні, відставку Залужного, обрання Трампа — все, що нас сьогодні хвилює, і перевірити, як воно виглядає.

І пересвідчитись, що для нас воно виглядає абсурдом, проявом нещирості і нерішучості, моральним релятивізмом.

Але, схоже, за такою, притаманною принаймні двом світовим релігіям і двом великим культурам, логікою сьогодні мислить десь близько 3 мільярдів людей на планеті. І серед них - еліта таких потужних держав Сходу, як Індія і Китай.

І по мірі того, як так званий Глобальний Південь повертатиме собі контроль над світом, втрачений після технологічної революції і географічної експансії Заходу в ХV cт., (а він його таки повертає!) така філософія, логіка і мораль набуватимуть популярності.

Чи є логіка "п'яти правд" більш придатною для розуміння світу? Можливо.

Чи стане у світі менше протистоянь, взаємної ненависті, якщо ця логіка завоює людські уми? Чи буде у ньому більше миру, як передрікав філософ Григорій Померанц?

Не знаю. Знаю, що нам буде дуже важко звикати жити у чужій системі координат, де нема звичного нам, чіткого водорозділу між добром і злом, друзями й ворогами, правдою і кривдою.

Але, боюся, доведеться.