Великий бізнес Ілона Маска та конфлікт інтересів з урядом США

Великий бізнес Ілона Маска та конфлікт інтересів з урядом США

Вплив Ілона Маска на федеральний уряд є надзвичайним і надзвичайно прибутковим.

Ракетна компанія пана Маска, SpaceX, фактично диктує НАСА графік запусків ракет. Міністерство оборони покладається на нього у виведенні більшості своїх супутників на орбіту. Минулого року його компаніям було обіцяно 3 мільярди доларів за майже 100 різними контрактами з 17 федеральними агентствами.

Його зв'язки з федеральними регуляторами також численні і носять ворожий характер. Його компанії стали об'єктами щонайменше 20 нещодавніх розслідувань або перевірок, зокрема щодо безпеки його автомобілів Tesla та шкоди, завданої навколишньому середовищу його ракетами.

З огляду на величезний бізнес-слід пана Маска, він буде головним гравцем незалежно від того, хто переможе на виборах.

Але він кинув свої статки і владу на підтримку колишнього президента Дональда Трампа, а натомість пан Трамп пообіцяв зробити пана Маска головою нової «комісії з ефективності уряду» з повноваженнями рекомендувати широкомасштабні скорочення у федеральних відомствах і зміни до федеральних правил.

Це, по суті, дасть найбагатшій людині світу і великому державному підряднику повноваження регулювати регуляторні органи, які мають вплив на його компанії, що є потенційно величезним конфліктом інтересів.

Проаналізувавши судові документи, досьє регуляторних органів і дані про державні контракти, The New York Times склала звіт про багатосторонні ділові домовленості пана Маска з федеральним урядом, а також про порушення, штрафи, накази про надання згоди та інші розслідування, які федеральні відомства провели щодо його компаній. Разом вони демонструють глибоку павутину взаємозв'язків: Замість того, щоб увійти в цю нову роль нейтрального спостерігача, пан Маск буде виносити вироки своїм власним клієнтам і регуляторам.

Пан Маск вже обговорив, як він використовуватиме нову посаду, щоб допомогти власним компаніям.

Він поставив під сумнів правило, яке вимагало від SpaceX отримувати дозвіл на скидання великої кількості потенційно забрудненої води зі свого стартового майданчика в Техасі. Він також сказав, що обмеження такого нагляду може допомогти SpaceX швидше дістатися Марса - «доки її не задушить бюрократія», - написав він на X, своїй платформі в соціальних мережах. «Департамент урядової ефективності - це єдиний шлях до продовження життя за межами Землі».

Раніше цього місяця він атакував Федеральну комісію з питань зв'язку, яка здійснює нагляд за інтернет-супутниками, які запускає SpaceX. Він припустив в ефірі телеканалу X, що якби комісія не «незаконно відкликала» понад 886 мільйонів доларів федерального фінансування, яке компанія прагнула виділити на забезпечення доступу до інтернету в сільській місцевості, супутникові комплекти «ймовірно, врятували б життя в Північній Кароліні» після урагану, що спустошив частину штату.

Речник комісії заявив, що вона не присудила гроші, оскільки компанія пропонувала надавати послуги в деяких районах, які насправді не є сільськими, зокрема в міжнародному аеропорту Ньюарка Ліберті.

Пан Маск і SpaceX не відповіли на запити про коментарі для цієї статті. Брайан Г'юз, прес-секретар Трампа, відмовився прямо відповідати на питання про потенційний конфлікт інтересів, якщо пан Маск візьме на себе цю нову роль.

«Ілон Маск - геній, новатор і буквально увійшов в історію, створивши креативні, сучасні та ефективні системи», - йдеться в заяві пана Г'юза.

Незалежно від того, хто буде обраний президентом, глибокі зв'язки між паном Маском та урядом США навряд чи зміняться найближчим часом, оскільки відомства все більше покладаються на транспортні засоби, ракети, інтернет та інші послуги, які надають його компанії.

Згідно з даними про федеральні контракти, обсяг послуг, які він постачає уряду США, розростається:

SpaceX була найнята для проектування, будівництва та випробування системи приземлення астронавтів у космосі.

SpaceX продала супутниковий інтернет Starlink посольству США в Ашгабаті, Туркменістан, забезпечивши доступ до американських чиновників у країні, яка суворо цензурує онлайн-активність.

Компанія Tesla надала тактичний автомобіль посольству США в Ісландії.

А Лісова служба США використовувала Starlinks для зв'язку між рятувальниками, які боролися з лісовими пожежами у віддалених районах Каліфорнії.

Ідея створення комісії з ефективності належить Ілону Маску. Коли він брав інтерв'ю у пана Трампа в серпні, Маск тричі піднімав цю тему, повертаючись до неї, коли пан Трамп відволікався на інші теми.

«Я думаю, що було б чудово мати комісію з ефективності уряду, яка б розглядала ці речі і просто гарантувала, що гроші платників податків - важко зароблені гроші платників податків - витрачаються належним чином», - сказав пан Маск втретє. «І я був би радий допомогти в такій комісії».

«Із задоволенням», - нарешті відповів пан Трамп. «Ну, ви, ви найкращий різьбяр».

Майя Макгінеас, президент позапартійного Комітету за відповідальний федеральний бюджет, привітала ідею створення комісії з ефективності і сказала, що досвід пана Маска в бізнесі може стати хорошою підготовкою для того, щоб очолити її.

Вона сказала, що формальна влада пана Маска, швидше за все, буде обмеженою. Попередні президенти, починаючи з Теодора Рузвельта, намагалися використовувати комітети бізнесменів-аутсайдерів для переосмислення уряду. Для того, щоб їхні ідеї стали законом, Конгрес має погодитися. Зазвичай, за її словами, цього не відбувається.

Але пропозиція пана Маска все одно може завдати шкоди агентству, якщо він виділить його перед паном Трампом як приклад марнотратства або неефективного управління.

Юристи, які вивчали федеральні правила етики та використання зовнішніх керівників бізнесу в якості урядових радників, зазначили, що взаємодія пана Маска з федеральним урядом настільки широка, що він не зможе бути провідним радником президента, не створюючи при цьому серйозних конфліктів інтересів.

За словами Кетлін Кларк, юриста з питань етики, яка працювала радником генерального прокурора округу Колумбія, пан Маск «мав дуже суперечливі взаємодії та зв'язки з регулюючими органами». «Цілком обґрунтовано вважати, що те, що він принесе на цей федеральний аудит, - це його власні упередження, образи та фінансові інтереси».

Пан Маск і його компанії часто ставлять під сумнів федеральні норми, особливо коли вони загрожують уповільнити плани подальшого розширення його діяльності.

Одним з таких прикладів став тестовий запуск цього місяця Starship, новітньої ракети SpaceX. NASA погодилося заплатити компанії 4,4 мільярда доларів за доставку астронавтів на поверхню Місяця під час двох майбутніх місій - хоча дати залежатимуть від того, коли буде готове все обладнання. Поки що Starship не літав з людьми.

Але Федеральне управління цивільної авіації затримало цей останній тестовий запуск на кілька тижнів, частково через питання про шкоду, яку SpaceX завдала дикій природі поблизу свого стартового майданчика в Техасі, і ця затримка розлютила пана Маска.

«Ми продовжуємо застрягати в реальності, де оформлення державних документів для отримання ліцензії на запуск ракети займає більше часу, ніж розробка і створення самого обладнання», - йдеться в заяві SpaceX.

Минулого місяця F.A.A. розпочало процес оштрафувати SpaceX на 633 009 доларів за ігнорування ліцензійних вимог, пов'язаних з двома запусками у Флориді минулого року, які могли поставити під загрозу безпеку, повідомляє агентство.

Це стало кроком вперед для F.A.A., яке в минулих випадках не накладало штрафів, коли SpaceX ігнорувала прямі розпорядження агентства. Марк Ніколс, головний юрисконсульт F.A.A., заявив у своїй заяві минулого місяця, що «недотримання компанією вимог безпеки призведе до наслідків».

Пан Маск відповів на своїй сторінці в соціальній мережі: «SpaceX подасть позов проти FAA за перевищення регуляторних повноважень». Після цього компанія направила чотиристорінковий лист до Конгресу зі скаргою на Федеральне управління цивільної авіації, яке, за її словами, «не досягло успіху в модернізації та впорядкуванні своїх нормативних актів».

Список конфліктів компаній пана Маска поширюється на багато інших федеральних агентств.

Національна адміністрація безпеки дорожнього руху розпочала п'ять розслідувань щодо Tesla, в тому числі через скарги на несподіване гальмування, втрату кермового контролю і аварії, коли автомобілі перебували в режимі «самокерованого водіння».

Tesla намагалася заблокувати щонайменше два рішення Національної ради з трудових відносин, в тому числі одне, яке карає пана Маска за твіт про те, що працівники заводу втратять опціони на акції, якщо вони приєднаються до профспілки.

Neuralink, компанія пана Маска, що займається імплантацією мозку, була оштрафована за порушення правил Міністерства транспорту щодо перевезення небезпечних матеріалів.

Міністерство юстиції подало в суд на SpaceX, стверджуючи, що компанія відмовляється приймати на роботу біженців і шукачів притулку через їхній громадянський статус.

Останніми роками пан Маск особливо атакував Комісію з цінних паперів і бірж, яка в 2018 році звинуватила його в шахрайстві з цінними паперами за серію неправдивих і оманливих твітів, пов'язаних з виведенням Tesla в приватну власність. Пан Маск написав у Твіттері, що він планував вивести компанію в приватну власність за ціною 420 доларів за акцію, і що він «забезпечив фінансування» для транзакції. У рамках пізнішої угоди з Комісією з цінних паперів і бірж він пішов з посади голови Tesla, а Tesla заплатила штраф у розмірі 20 мільйонів доларів.

У своєму виступі на конференції TED у 2022 році пан Маск розкритикував регуляторів, назвавши їх «виродками».

Ще до того, як отримати офіційну роль у федеральному уряді, пан Маск неодноразово закликав до широких зусиль, спрямованих на скасування або послаблення федерального регулювання, а також до скорочення федеральних витрат. «Якщо Трамп переможе, у нас є можливість зробити щось на кшталт дерегуляції та скорочення розміру уряду, що буває раз у житті», - сказав пан Маск на конференції в Лос-Анджелесі минулого місяця.

Якщо пан Маск отримає посаду старшого радника в адміністрації Трампа, регуляторам, можливо, доведеться розглянути, як дії проти однієї з компаній пана Маска можуть вплинути на їхній бюджет або регуляторні повноваження, навіть якщо він безпосередньо не підштовхував ці відомства до відступу, сказала пані Кларк.

Федеральний уряд має правила, покликані запобігти таким конфліктам. Існує 1019 консультативних комітетів з більш ніж 60 000 членів, які висловлюють свою думку з усіх питань - від використання пестицидів на фермах до управління дикими кіньми в Сполучених Штатах. Але кожен з цих комітетів має дуже вузьку юрисдикцію, порівняно з загальноурядовим оглядом «ефективності», який очолить пан Маск.

Інший кримінальний закон забороняє федеральним службовцям і зовнішнім радникам, яких іноді вважають «спеціальними державними службовцями», «брати особисту і суттєву участь у будь-якій конкретній справі, яка зачіпає ваші фінансові інтереси, а також фінансові інтереси вашого подружжя, неповнолітньої дитини, генерального партнера, організації, в якій ви обіймаєте посаду офіцера».

Але це часто не запобігало проблемам із зовнішніми радниками - навіть тими, у кого портфоліо набагато менш складне, ніж у пана Маска. Як показали різні дослідження, радники фармацевтичної промисловості в Управлінні з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів часто дають рекомендації, що відповідають їхнім корпоративним інтересам, так само як і військові підрядники, яких залучають для консультування Пентагону.

Пан Маск натякнув на одну ефективність уряду, яку він хотів би бачити: розірвання контракту НАСА на створення Starliner з Boeing, його головним конкурентом у галузі.

«Світові не потрібна ще одна капсула», - написав він на початку цього року, маючи на увазі довгостроково відкладену систему Boeing, яка цього місяця повернулася порожньою після того, як зіткнулася з проблемами під час першого випробувального польоту з людиною. (Він не повідомив, чи розглядатиме це питання запропонований комітет з питань ефективності).

Раніше пана Трампа вже звинувачували в тому, що він створював конфлікти, коли призначав певних керівників бізнесу своїми радниками.

Зокрема, у 2017 році він призначив Карла Ікана, інвестора-мільярдера, спеціальним радником з регуляторних питань, навіть тоді, коли пан Ікан лобіював перед федеральними регуляторами зміну правила, яке дозволило б техаському нафтопереробному заводу, яким він частково володів, заощадити сотні мільйонів доларів. Зрештою, пан Ікан пішов у відставку з неоплачуваної посади лише через кілька місяців після свого призначення, після широкої критики цієї угоди.

Річард Бріффо, професор права Колумбійського університету, який очолював Раду з питань конфлікту інтересів Нью-Йорка, вважає, що в тому, що пан Маск є офіційним радником пана Трампа, може бути певна перевага - адже це вимагало б принаймні певного розкриття інформації про поради, які він пропонує.

«Мати це публічно, на відміну від того, щоб Ілон Маск дзвонив у Білий дім і казав: «Гей, це відомство дуже сильно на мене тисне. Змусьте їх відступити», - це ще гірше?» сказав пан Бріффо. «Це відкрите питання».

Методологія

The New York Times проаналізувала дані про контракти та гранти на рівні транзакцій на сайті usaspending.gov за період з 2013 по 2023 фінансовий рік, підрахувавши загальну суму зобов'язань у доларах США за агентствами, що фінансують бізнеси, засновані Ілоном Маском. Для перегляду методології газета проконсультувалася з експертами федеральної дослідницької та консалтингової фірми The Pulse і вашингтонського аналітичного центру Center for Strategic and International Studies.