1. Російські бізнес-еліти не поділяють оптимістичних прогнозів уряду щодо зростання російської економіки і не чекають, що Дональд Трамп на посаді президента США скасує введені проти рф санкції.
- За планом російського уряду, цього року росія покаже економічне зростання на 3,9% (після 3,6% 2023 року). У 2025 році рівень зростання лише трохи сповільниться, до 2,5%, після чого темпи знову підуть вгору: 2,6% — 2026-го, 2,8% — 2027-го і по 3% у середньому 2028-30 мм.
- Проте найбагатші російські бізнесмени не вірять у досяжність цих цифр. У російській економіці відбуваються гнітючі зміни, вважають вони: вихід західних компаній з російського ринку призвів до деградації виробничої бази, головним чином у машинобудуванні та технологічних галузях.
- Заміщення імпорту йде повільно, а вербування сотень тисяч громадян на війну посилює кадровий голод.
- Більшість мільярдерів сумніваються, що війна закінчиться найближчим часом, незважаючи на обіцянку Трампа закінчити її за 24 години.
- Вони також готуються до збереження санкцій, за кількістю яких росія стала світовим рекордсменом, обігнавши Іран та КНДР.
2. Внаслідок дій ЦБ рф економіка росії виявилася фактично поставлена перед загрозою стагфляції, тобто одночасної стагнації та високої інфляції.
- Поточний високий рівень ключової ставки та позначені ЦБ перспективи її подальшого підвищення створили ризик економічного спаду та обвалу інвестицій вже найближчим часом.
- Можна констатувати, що ця політика лише обмежено ефективна щодо зниження інфляції - але несе високі ризики провокування рецесії та розбалансування процесів відтворення у реальному секторі, особливо в низькорентабельних секторах та секторах з тривалими термінами реалізації проектів (насамперед у машинобудуванні).
- Ситуація може розвиватися за сценарієм «шоку зі спадом виробництва» з високим потенціалом корпоративних банкрутств та розростанням неплатежів. При цьому приборкати інфляцію підвищенням ставки, як планує ЦБ рф повною мірою не вдасться.
3. Російська авіакомпанія «Аерофлот» через брак літаків почне виконувати далекосхідні перельоти з додатковою посадкою.
- З кінця грудня "Аерофлот" почне виконувати деякі рейси з Москви на Далекий Схід із проміжною посадкою для дозаправки в Красноярську.
- Йдеться про польоти на вузькофюзеляжних літаках, не призначених для таких довгих перельотів. Такий рейс, як і раніше, вважатиметься прямим, але займе приблизно на 2-2,5 години більше часу.
4. Тридцяти російським авіакомпаніям загрожує банкрутство.
- Три десятки дрібних і середніх російських авіакомпаній, які забезпечують понад чверть (26%) пасажирських перевезень усередині країни, можуть збанкрутувати у 2025 році.
- Різке погіршення фінансового стану та відкликання сертифікатів експлуатантів загрожує авіаперевізникам через накопичені борги за лізинг іноземних літаків.
- Після введення санкцій у 2022 році багато хто з них перестав перераховувати лізингові платежі.
- 2025-го року російський уряд дозволить списати борги за ними, проте на ці суми буде нараховано податок на прибуток у розмірі 25%. Таке фінансове навантаження може змусити їх закритися.
- Незважаючи на внесення літаків до російського реєстру та продовження експлуатації на внутрішніх рейсах, договори про оренду з іноземними власниками все ще діють.
- При цьому гроші за лізинг авіаперевізники направили на підтримку льотної придатності повітряних суден, яка подорожчала через санкції.
- Водночас, викупити лізингові літаки за рахунок коштів Фонду національного добробуту змогли лише великі російські авіакомпанії - "Аерофлот", "Уральські авіалінії" та S7 Airlines. У першому кварталі 2024 року кількість викуплених повітряних суден досягла 165 із 400, що знаходяться в іноземному лізингу.
5. Російський АвтоВАЗ може опинитися на межі банкрутства через багатомільярдні борги.
- Влада рф готує нові заходи підтримки для АвтоВАЗу, оскільки концерну стало важко платити за кредитами після підвищення ключової ставки ЦБ рф до 21% річних.
- Зі зростанням ключової ставки виплати банкам відсотків зросли на мільярди рублів на рік.
- У вересні президент автоконцерну повідомив, що борг компанії перевищує 100 млрд рублів на обслуговування кредитів щороку.
- У таких умовах все, що заробляє АвтоВАЗ, доведеться віддати на погашення відсотків.
6. Юнікредитбанк («дочка» італійської групи UniCredit у росії) підвищить комісію за проведення безготівкових переказів в іноземній валюті до 5% з 2 грудня 2024 року.
- Її мінімальний розмір становитиме $500, максимальний — $1000.
- Наразі комісія за переказ в іноземній валюті за системою Enter.UniCredit становить 2% (останнє підвищення було зроблено у квітні).
- Якщо платіжне доручення передано через інші засоби зв'язку, комісія становитиме 3%.
7. ОПЕК вчетверте знизила прогнози зростання попиту на нафту на 2024, 2025 роки.
- Організація країн-експортерів нафти (ОПЕК) знизила прогноз зростання світового попиту на нафту в 2024 та 2025 році, приділивши особливу увагу Китаю, Індії та іншим регіонам, що стало четвертим поспіль переглядом прогнозу у бік зниження.
- У своєму щомісячному звіті ОПЕК заявила, що світовий попит на нафту зросте на 1,82 млн барелів на добу у 2024 році, в порівнянні з прогнозом зростання на 1,93 млн барелів на добу у жовтні.
- Зазначається, що ОПЕК також знизила прогноз зростання світового попиту на нафту до 2025 року до 1,54 млн барелів на добу з 1,64 млн барелів на добу.
- До серпня ОПЕК залишала прогноз незмінним з моменту його першого оприлюднення в липні 2023 року.
- Основна частина зниження прогнозу на 2024 рік припала на Китай. ОПЕК знизила прогноз зростання видобутку в Китаї до 450 тис барелів на добу з 580 тис барелів на добу і повідомила, що використання дизельного палива у вересні впало в річному обчисленні сьомий місяць поспіль.
- Після публікації звіту нафта втратила свої позиції, і нафта марки Brent торгується нижче 73 доларів за барель.
8. США ретельно перевіряють російські рахунки, які UBS банк отримав від Credit Suisse.
- США ведуть розслідування щодо російських клієнтів, яких UBS отримав при купівлі Credit Suisse.
- Агентство з контролю за дотриманням санкцій США (OFAC), надіслало банку листа в рамках цього розслідування.
- Перевірка стосується російських клієнтів Credit Suisse, за яких тепер відповідає UBS.
- Credit Suisse, дрібніший швейцарський аналог UBS, розпався у березні 2023 року після багаторічних скандалів — від шпигунства до відмивання наркогрошей.
- UBS прагне стримати можливі наслідки запитів OFAC, відокремивши підозрілі гроші та вивівши рахунки з експлуатації, щоб уникнути загрози штрафу.
- Регулятори Швейцарії уважно вивчають те, як UBS працює з клієнтами Credit Suisse, та політику банку щодо боротьби з відмиванням грошей, оскільки вони побоюються, що швейцарський банк може отримати ризикованих клієнтів.
- Банк переглядає бухгалтерські книги Credit Suisse, позбавляючись небажаних клієнтів та активів, у тому числі пов'язаних з росією.
- Неясно, скільки проблемних грошей російського походження зараз знаходиться в UBS. 2022 року виконавчий директор Credit Suisse розкрив, що 4% грошей, якими керував банк, призначалися для російських клієнтів, що еквівалентно приблизно 35 мільярдам доларів.
9. Кандидат на вищий пост у сфері зовнішньої політики Європейського Союзу виступила за конфіскацію заморожених російських активів.
- Держави Євросоюзу мають вилучити заморожені російські активи та використовувати їх для відновлення України, заявила колишній прем'єр-міністр Естонії та майбутня глава європейської дипломатії Кая Каллас на слуханнях у Європарламенті у Брюсселі.
- «Я не використовуватиму слово «конфіскація», бо йдеться про легальне використання активів. Ми визнаємо, що росія має легітимні претензії до нас, тому що у нас є їхні активи. Але Україна також має законне право на ці кошти, тому що щодня росія руйнує Україну».
- Відповідаючи на запитання щодо того, як ЄС має фінансувати відновлення України, Каллас заявила: «Ми не повинні цього робити. Ті, хто руйнує Україну, мають за це платити».
- Вона уточнила, що росія може мати можливість вимагати повернення активів у рамках можливої мирної угоди.
- Каллас додала, що санкції ЄС проти росії необхідно залишити чинним безстроково, поки країни Євросоюзу не ухвалять рішення про зняття обмежень.
10. Глобальний тіньовий танкерний флот перевозить зростаючі обсяги санкційної нафти.
- Аналіз даних S&P Global виявив 889 танкерів водотоннажністю понад 27 тис. т, які могли використовуватись для транспортування санкціонованої нафти.
- Із загальним дедвейтом 111,6 млн. т тіньовий флот становить близько 17% світового флоту нафтових танкерів.
- Частка російського експорту сирої нафти на танкерах, які працюють за межами цінової «стелі» країн G7, досягла у вересні історичного максимуму 83,8%.
- Щоб обійти режим цінового обмеження, росія контролює 586 суден загальним дедвейтом 57,1 млн т, включаючи 260 танкерів Aframax/LR1 та 84 танкери Suezmax, які підходять для відвантаження з російських терміналів у Балтійському та Чорному морях.
- «Совкомфлот», який перебуває під санкціями низки західних країн, управляє значною частиною флоту або безпосередньо, або через філії в інших країнах.
- Індія була основним пунктом призначення для таких суден з 1 січня до 15 жовтня поточного року. Туди йшло 58% таких постачань. За нею слідував Китай - 15%. М'янма, яка має нафтопровід у Китай, зайняла 6%.
- За даними S&P Global Commodities at Sea, відвантаження сирої нафти з російських портів у жовтні в середньому склали 3,74 млн б/д, що на 240 тис. б/д або на 7% більше, ніж у вересні.
Більше на https://t.me/Omelyan_News