Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 21.06.2025

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 21.06.2025

1. російський «Газпром» загрожує Словаччині компенсаційними вимогами на суму до 16 млрд євро, якщо з 2028 року набуде чинності заборона Єврокомісії на імпорт російського газу.

- Йдеться про принцип «бери або плати» — тобто зобов’язання закупити законтрактовані обсяги незалежно від фактичного споживання. Цей механізм, вигідний російській стороні, десятиліттями використовувався для фінансового тиску на європейських споживачів.  

- Прем’єр Словаччини Роберт Фіцо вже заявив, що країна не підтримає новий санкційний пакет без гарантій енергетичної безпеки. Таким чином, Братислава фактично шантажує ЄС ризиком виходу з єдності щодо російських енергоресурсів, прикриваючись контрактними зобов’язаннями перед державним монополістом держави-агресора.  

- Нинішня ситуація демонструє, наскільки глибоко росія інтегрувала інструменти енергетичного впливу в європейські ринки. Компенсаційні ризики, озвучені «Газпромом», — це лише частина ширшої стратегії стримування санкцій через юридичні та контрактні пастки.  

- ЄС постає перед ключовим вибором: або прискорити повну відмову від залежності від москви, навіть ціною судових процесів і потенційних компенсацій, або допустити саботаж спільної політики окремими державами-членами.

2. За даними Головного митного управління КНР, постачання російської нафти до Китаю за січень–травень 2025 року скоротилися на 12,7%, до 40,8 млн тонн.  

- Це — ще один сигнал ослаблення позицій москви на ключовому експортному ринку, який тривалий час залишався рятівним для російського енергетичного сектора після втрати європейського.

- Зниження обсягів може бути наслідком кількох факторів:  

- Посилення конкуренції з боку дешевших сортів з Ірану та Венесуели;  

- Проблеми з логістикою через ризики у Червоному морі;

- Обережність китайських імпортерів через санкційний тиск на "тіньовий" танкерний флот рф;  

- Зменшення довіри до довгострокової стабільності російських постачань на тлі зростання політичних ризиків.  

- Для росії це означає подальше скорочення валютних надходжень і обмеження можливостей фінансування війни.

- Зменшення навіть на кілька мільйонів тонн у межах піврічного періоду — суттєва втрата для бюджету, особливо на тлі дефіциту й активного залучення внутрішніх запозичень.

3. Інтерес китайського бізнесу до росії демонструє чіткі ознаки згасання — попри гучні заяви про «стратегічне партнерство».

- Після короткочасного сплеску активності в 2023 році, коли реєстрація нових китайських компаній у рф зросла вдвічі-тричі (до 150–200 на місяць), динаміка почала помітно слабшати вже у 2024-му, а у 2025 році набула ознак стагнації.  

- Поточні темпи приросту не лише не перевищують торішні, а в окремі місяці навіть поступаються їм.  

- Причини охолодження очевидні: дедалі вразливіша макроекономічна ситуація в росії, санкційна ізоляція, правова та валютна невизначеність, а також повзуче зростання ризиків для китайського бізнесу, який працює в обхід західних обмежень.

- Особливо гостро відчувається нестача ліквідності й надмірна залежність від нестабільного рубля, що стримує подальше масштабування присутності.

- Таким чином, замість «повороту на Схід» росія дедалі більше ризикує опинитися в ситуації, коли навіть номінально дружні держави, як-от Китай, діятимуть вкрай обережно — насамперед, з огляду на власні глобальні інтереси, а не з політичної лояльності.

4. У травні Японія суттєво збільшила імпорт російського зрідженого природного газу — на 36% у річному вимірі, свідчать дані Мінфіну країни.  

- Це вже другий місяць поспіль, коли обсяги закупівель зростають, попри повномасштабну війну росії проти України. Частка російського ЗПГ у загальному японському імпорті досягла 10,66%.  

- Токіо продовжує імпортувати газ із проєкту «Сахалін-2», частково контролюваного російським урядом, зберігаючи тим самим залежність від держави-агресора в критичному енергетичному секторі.

- У 2024 році російський ЗПГ забезпечував близько 8% загального імпорту Японії, що прямо сприяє надходженням валюти до бюджету рф — у тому числі на фінансування війни проти України.  

- Попри зростання закупівель газу та вугілля з рф (останні — на 5% за місяць), імпорт російської нафти Японія припинила через цінову стелю.

- Така вибіркова політика викликає дедалі більше критики, оскільки російський енергетичний експорт залишається важливою статтею доходів кремля навіть в умовах санкцій.  

- Заявлене прагнення Токіо забезпечити 100 млн тонн щорічної потужності з переробки ЗПГ до 2030/31 року виглядає суперечливо, якщо при цьому зберігається стратегічна прив’язаність до російського палива.

- Це створює ризики не лише для енергетичної безпеки Японії, а й для цілісності санкційної політики країн G7.

5. Угорщина погрожує припинити постачання електроенергії Україні через санкційні плани ЄС.

- Угорщина заявила, що може припинити експорт електроенергії до України, якщо Євросоюз примусить її розірвати довгострокові енергетичні контракти з росією, які діють до 2037 року.

- Наразі Угорщина забезпечує близько 40% імпорту електроенергії до України, і будь-яке припинення поставок стане серйозним ударом для української енергосистеми в умовах постійних атак рф на інфраструктуру.  

- Рішення Єврокомісії щодо повної заборони імпорту російського газу — як трубопровідного, так і ЗПГ — з 2027 року викликає серйозний спротив Будапешта, який вимагає компенсацій за можливі економічні втрати. Угорщина наполягає на праві зберігати доступ до російських енергоресурсів, незважаючи на загальноєвропейську політику енергетичної деколонізації від кремля.  

- Ця ситуація демонструє внутрішню роз'єднаність ЄС у питаннях енергетичної безпеки та санкційної дисципліни. росія, своєю чергою, традиційно використовує слабкі ланки в європейській єдності — в цьому випадку Угорщину — щоб зберегти ринки збуту та тиснути на стратегічних партнерів України.

6. Зеленський оприлюднив тривожну інформацію про масштабну участь зарубіжних компаній у підтримці російського військово-промислового комплексу.

- За його словами, кремль вже найближчим часом планує отримати додатково 860 верстатів для виробництва зброї. Причому мова йде не лише про країни, які традиційно уникають санкційного тиску, а й про держави-члени Євросоюзу та його партнерів.

- Зокрема, 13 німецьких фірм, за словами Зеленського, поставляють обладнання до рф. Найбільшим постачальником є Китай (52 компанії), а також Тайвань (15), Чехія (, Південна Корея (6), Японія (3), Індія (3) і навіть одна фірма зі США.

- Хоча конкретні назви компаній не були озвучені публічно, українська сторона вже передала цю інформацію до урядів 26 країн.  

- Україна закликає запровадити негайні санкції проти компаній-постачальників і добитися дистанційного блокування станків на території росії.

- Якщо ці дії не будуть вжиті, держави, чиї компанії продовжують допомагати москві, ризикують стати співучасниками війни не лише морально, а й юридично.  

- Цей епізод вкотре підтверджує, що без жорсткого контролю за експортом високотехнологічного обладнання та без санкційного тиску на компанії-«дірки» у глобальному контролі — росія й надалі зможе нарощувати виробництво зброї попри обмеження.

Більше на https://t.me/Omelyan_News