"НЕ МОЖУ З ВАМИ НЕ ПОДІЛИТИСЯ ДУМКАМИ" - Александр Гончаров

"НЕ МОЖУ З ВАМИ НЕ ПОДІЛИТИСЯ ДУМКАМИ" - Александр Гончаров

НАЗРІВАЄ ДУЖЕ СЕРЙОЗНА ЕКОНОМІЧНА КРИЗА

Відбувається якась дивна невідповідність. Реальне безробіття зростає, ВВП України зростає, а інфляція у нас не знижується – теж зросла до 7,5% у річному вимірі (до речі, офіційна інфляція ніколи не дорівнювала реальній). Складається таке враження, що значна частка української економіки пішла у нелегальну сферу. І ці дані не враховуються в статистиці.

Це означає, що ослаблення ринку праці є фіктивним і не повинно враховуватися Нацбанком при ухваленні рішення про зниження облікової ставки. Але це рішення вже прийняте як виконання однієї з основних вимог з боку МВФ для виділення Україні чергового траншу кредиту в розмірі 1,1 млрд дол США.

І це веде до такого висновку — передчасне ослаблення монетарної політики викличе подальше зростання інфляції в нашій країні. Допускаю, можна очікувати додаткового зростання інфляції на 4%-7% до середини наступного 2025 року (хоча має зменшуватися за запевненнями керівництва НБУ про стримуючу монетарну політику). І навіть рецесія не зможе зупинити цей процес.

     Нагадаю, щойно активізувався вплив підвищення цін на енергетичні ресурси, як інфляція одразу пішла вгору. Примітно, що при зростанні кількості безробітних почала зростати і оплата праці (зарплата українців знову піднялася до 526 дол США і перевищила довоєнний рівень 2021р. у 514 дол США). Ну, просто якийсь новий механізм в економіці. Для цього вже настав час придумати окремий термін, наприклад, «Шмигаленоміка».

     Відчуття, що представники Кабміну та Нацбанку роблять усе так, начебто перебувають останні дні на посадах. У таких ситуаціях фундаментально українському ринку лише падати. Неважливо, скільки і яким чином його намагатимуться підтримувати за рахунок фінансової допомоги Заходу, проблеми нікуди не зникають, і в якийсь момент вони виявляться.

     А поки що пересічних українців, платників податків, влада стриже як може. Ситуація дуже складна. Зараз кожному, особливо у приватному малому та середньому бізнесі, важливо визначитися, які кроки робити. Виробити стратегію. Знайти чіткий погляд за умов невизначеності.

    І, звичайно, головне – бути готовими до того, що коли у кризу на українському ринку з'являться нові можливості, встигнути ними скористатися.