Мої емоції, навіть після прийняття ганебного бюджету-2026, за виправлення якого довелось поборотися і витратити купу зусиль, НЕ ВЩУХАЮТЬ.
На урядовому порталі опубліковано текст ПКМУ від 02 грудня 2025 р. № 1555 щодо безкоштовних “3 000 кілометрів Україною”.
Що передбачено:
1) Коли та як діє програма
Ініціатива реалізується з дня набрання чинності постановою і до 23 грудня 2026 року у два етапи:
перший етап — поїздки за напрямками, які визначить «Укрзалізниця», зокрема із станцій на територіях бойових дій або тимчасово окупованих;
другий етап — розширення переліку напрямків.
2) За які кошти?
Не з бюджету. Фінансування — за рахунок додаткових доходів Укрзалізниці від:
підвищення тарифів на внутрішні та міжнародні перевезення;
розширення сезонних і денних коефіцієнтів;
лібералізації «фірмових» коефіцієнтів;
динамічного ціноутворення (чим ближче дата поїздки і більша заповненість — тим дорожче);
зміни правил повернення квитків;
впровадження нових сервісів.
Тобто безкоштовні квитки — за рахунок платних квитків інших пасажирів.
3) Що доручив уряд?
До І кварталу 2026 року Мінрегіону, Мінфіну та Мінекономіки мають розробити акт про запуск експериментального проекту держзамовлення на пасажирські перевезення, зокрема:
компенсацію з бюджетів різниці між економічно обґрунтованим тарифом і тарифами для пасажирів.
Тобто планується формальний механізм дотацій УЗ через держзамовлення.
Що маємо насправді
Грошей у бюджеті на цю «ініціативу Укрзалізниці» немає.
В УЗ:
–7,19 млрд грн чистих збитків УЗ за 9 місяців 2025 року;
-втрата 49% вантажних перевезень;
у 2025 році уряд УЖЕ ВИДІЛИВ 13 млрд грн з резервного фонду на підтримку УЗ;
у 2026 році компанія потребує ще 16 млрд грн компенсацій.
Фактично:
Платні квитки стануть дорожчими — щоб хтось отримав «безкоштовні 3 000 км».
А потім держава компенсує різницю тарифів з бюджету — знову нашими податками.
Отож:
Маємо черговий «бенкет під час чуми» — коли піарну ініціативу прикривають красивими формулюваннями, але приховують її реальну ціну для платників та бюджетів.



















