"АНТОНОВ І БЕЗПІЛОТНИКИ" - Дмитро "Калинчук" Вовнянко

"АНТОНОВ І БЕЗПІЛОТНИКИ" - Дмитро "Калинчук" Вовнянко

Державне підприємство "Антонов" заявило що воно переходить від вмробництва вантажних літаків на виробництво БПЛА. У зв'язку із цим частина блогерів здійняли в мережі ниття, мовляв "ну тепер "Нивкам" хана - прилетить гарантовано".

Що про все це думаю я - бойовий пілот на БПЛА, інструктор з БПЛА та людина, яка в темі БПЛА бере участь від 2015 року?

А думаю я таке. Думаю що або підприємство "Антонов" сильно видає бажане за дійсне. Або, що через підприємство "Антонов" хтось дуже спритний хоче освоїти певну кількість державних грошей. Бо на моє глибоке переконання зараз "Антонов" і "безпілотники" - речі несумісні. Справа от у чому.

Питання бойових безпілотників госто стоїть в Україні від 2014 року. Я нагадаю, що у війну Україна вступила взагалі без БПЛА.

Від 2014 по 2019 рр. виробляти безпілотники намагалися різні підприємці та групи ентузиастів. У когось виходило. У когось - не дуже. Тим не менш. На 2018 рік сформувалася четвірка лідерів серед БПЛА вітчизняного виррбництва, які високо оцінив фронт. Це були "Лелека-100", "Валькірія", "Фурія" і "Мара".

А тепер увага! До жодного з цих бортів не були дотичні ДП "Антонов" або Національний авіаційний університет. Всі перелічені борти створені були небайдужими підприємцями з досаідом авіамоделізму, "Валькірію" взагалі створили волонтери з АрміїСОС.

Чи означає це що ДП "Антонов" або НАУ не пробували виробляти БПЛА? Відповідь - пробував. Я навіть щнаю кілька зразків, але не буду їх називати, банально тому що всі спроби передати їх армії чи Національній гвардії закінчувалися нічим. Армія обирала надійні ефективні апарати - тобто перелічені вище.

Чому так сталося? Та з тої самої причини, чому приватний бізнес завжди кладе на лопатки великі совкові виробництва. Виробляючи БПЛА для армії, їхні творці крутилися, знаходили рішення, проявляли дива винахідливості. Я, повторюю, говорю про українських підприємців і волонтерів. Що їм могло протипоставити ДП "Антонова"? Працівничків, що працюють з 9-ї до 18-ї?

Так іновації не створюють.

Зрнштою. ДП "Антонова" мало шанс запропонувати ЗСУ якісний безпілотник. Комплекси які я перелічив, це літаки ротно-батальйонного рівня, рівень же бригади і вище лишався незайнятим. Нині його міцно зайняв "Посейдон", який армії передає Фонд Петра Порошенка. Але тоді цю нішу активно намагався зайняти "Укрспецсістем" зі своїми апаратами ПД. Проте на ПД було дуже багато нарікань, у першу чергу через дуже складний мкханізм посадки.

Очевидно, шанс був.

У 2016 році ДП "Антонова" представило зразок БПЛА "Горлиця", і.... поцікавтеся скільки літаків дійшли до ЗСУ. Відсутність державного фінансування? Перепрошую, а виробники бортів які зараз літають на фронті, всі мали фінансування з боку держави? Нічого подібного. Всі вони спершу створили літаки, через волонтерів надали їх армії, здобули зворотній зв'язок і лише потім пішли на тендери.

І я дуже гарно пам'ятаю розповіді виробників БПЛА про наради у високих кабінетах, де представники старих авіаційних виробництв ремтвували: "Де це бачено, аби бойову техніку збирали по гаражах?!" Даремно ремствували, практично всі "птахи" які працюють на фронті зараз, пройшли етап гаражної зборки. Їхні продукція зараз ефективно воює - на відміну від БПЛА ДП "Антонова".

"Нивки" можуть спати спокійно. В тому що на ДП Антонова стануть справді збирати безпілотники, сильно сумніваються всі хто взагалі в темі. Хіба що в кооперації з кимось з реальних виробників - від Антонова потібні будуть тільки їхні цехи.

І ще варіант, що держава таки кине ДП Антонова силу силенну грошей на розробку якогось літаючого "вундерваффе", аби на виході отримати... Але грошей зникне багато.

Авіабудування в Україні є і буде. Я знаю виробників БПЛА. Я знаю фірми які виробляють літаки на замовлення для приватних осіб. Доростуть і знайдуть ринок - почнуть виробляти борти і побільше. Я переконаний.

Якщо серед них буде ДП Антонова - я буду сильно радий. Бо наразі - сильно сумніваюся.