"Дорослі розучуються читати?" - Юрій Ніколов

"Дорослі розучуються читати?" - Юрій Ніколов

Так, вам не здалось. Багатші країни стають тупішими. Прямо зараз. І не тільки через імміграцію не знаючих місцевої мови «понаєхавших» (це об’єктивно погіршує їхню можливість проходити тести на грамотність). Є і стагнація IQ, повідомляє «The Economist».

Я давно це відчував. України нема в цьому опитуванні, бо тут йдеться про країни Організації економічного співробітництва та розвитку, що об'єднує 38 країн світу, більшість з яких є країнами з високим доходом громадян. Ми в них поки не попадаємо. Але ми ж прагнемо бути частиною "золотого мільярду". І суто інтуітивно я в останні роки дійшов залізобетонного висновку: якщо хочеш бути пойнятим – говори зрозуміліше від інших. Будь коротшим. Виграє той, хто може помістити своє пояснення в один абзац. Решта – лишаються інформаційним шумом.


Дорослі розучуються читати?

Опитування ОЕСР свідчить про тривожне зниження рівня грамотності

Ви розумніші за десятирічну дитину? Нові дані свідчать про те, що шокуюче велика частина дорослих у багатому світі може виявитися не такою. Приблизно п'ята частина людей у віці від 16 до 65 років виконує тести з математики та читання не краще, ніж можна було б очікувати від учня, який закінчує початкову школу, згідно з дослідженням, оприлюдненим 10 грудня ОЕСР, клубом переважно багатих країн. Гірше того, дорослі в багатьох країнах стали менш грамотними за останні десять років.

«Опитування навичок дорослих» ОЕСР проводиться лише раз на десять років. Дослідники організували для 160 000 дорослих у 31 країні та регіоні короткі тести з математики, грамотності та вирішення проблем. Мета тестів - визначити, чи мають вони навички, необхідні для роботи, участі в громадському житті і загалом для процвітання в реальному світі. На найпростішому рівні вони з'ясовують, наскільки добре люди розуміють застереження на звороті упаковки аспірину, або визначають, скільки шпалер потрібно, щоб поклеїти кімнату. На більш складних рівнях вони досліджують, наскільки добре люди можуть робити обґрунтовані висновки з аналізу і графіків, на які можна натрапити, скажімо, в популярному журналі про поточні події.

Фінляндія може порадіти результатам: вона отримала найвищий середній бал у всіх трьох сферах. Жителі Нідерландів, Норвегії та Японії, які показали результати вище середнього в усіх дисциплінах, також будуть задоволені. Англія піднялася в турнірній таблиці за десять років, що минули з часу останнього тестування, завдяки кращим результатам серед молоді. Результати Америки, навпаки, погіршилися. Аналогічно, Чилі, Італія, Польща та Португалія можуть похвалитися високою часткою людей, які мають результати нижче норми. Майже половина чилійців мають настільки низькі результати, що потрапляють у дві найнижчі категорії як з математики, так і з читання, порівняно з лише 8% японців.

Якщо зменшити масштаб, то ми побачимо картину погіршення базових навичок. Майже на кожну країну, яка за останні десять років значно покращила свої показники з математики, припадає інша країна, яка погіршила свої показники. Що стосується грамотності, то країн, де показники падають, більше, ніж тих, які досягли значного прогресу. Це відбувається навіть попри те, що більше людей закінчують середню школу і набагато більше отримують вищу освіту. Зниження показників зосереджене серед найменш кваліфікованих, які, схоже, мають ще нижчі результати, ніж раніше; у багатьох країнах розрив між найбільш і найменш кваліфікованими людьми збільшується.

Посилення міграції дає певне пояснення. Дорослі, які не є носіями місцевої мови, як правило, гірше справляються з тестами, що передбачають жонглювання словами. Старіння населення не допомагає: дані свідчать про те, що пік уміння рахувати і грамотності припадає приблизно на 30 років. Але навіть якщо врахувати ці зміни, показники грамотності в багатьох країнах знижуються. Андреас Шлейхер, керівник відділу освіти та навичок в ОЕСР, припускає, що багато дорослих зараз отримують набагато менше практики, ніж раніше, у читанні довгих і складних текстів. У всьому винен TikTok.

Дослідження ОЕСР - не єдине, яке вказує на те, що покращення когнітивних навичок може призупинитися. Протягом більшої частини 20-го століття психометри спостерігали достовірне зростання показників IQ - явище, яке отримало назву «ефект Флінна». Останнім часом у деяких країнах спостерігається тенденція до стагнації або зниження. Причини цього гаряче обговорюються. У чому ніхто не сумнівається, так це в тому, що люди зі спритним розумом легше справляються з найгіршими життєвими негараздами і з більшою ймовірністю отримують задоволення від кращих результатів.

Опитування, проведені паралельно з тестами ОЕСР, схоже, підтверджують це. Люди, які показують найкращі результати в тестах, можуть похвалитися заробітною платою на 75% вищою, ніж ті, хто отримав найгірші бали. І віддача від хороших навичок рахування та грамотності, схоже, не лише фінансова. Люди з високими балами повідомляють, що вони щасливіші і мають краще здоров'я. Учні з низькими балами, схоже, більш підозрілі до інших і частіше повідомляють, що відчувають відчуження від політики. Не потрібно мати першокласний розум, щоб відчувати неприємності.