"Електромобіль як сервіс… зі шпигування" - Антон Швец

"Електромобіль як сервіс… зі шпигування" - Антон Швец

Нещодавно китайський бренд електромобілів Zeekr заявив, що відключить авто, які були поставлені в рф контрабандою. Логіка зрозуміла, хитрі китайці купують з внутрішніми пільгами електромобілі в Китаї, і по сірих схемах відправляють їх в рф. Це ламає дилерську логіку Zeekr в рф і от відповідно авто вирішили відключати.

Причому можливості для керування автомобілем прямо значні. Спочатку контрабандне авто в рф буде видавати обмежену потужність, блокувати дисплеї, далі періодично зупинятися, а потім буде відключено взагалі. Звісно все це можна буде обійти хаками, тому росіяни якось там впораються. Справа в іншому.

На фоні цього і заяв США, що китайські електромобілі можуть шпигувати за західними користувачами, ЄС почало розслідування стосовно всього китайського автопрома. Аналогічне розслідування скоріш за все проведуть Канада та Великобританія.

Привід достатньо логічний – в цих авто є камери, модуль ГПС, багато датчиків, модуль звʼязку і все, що автомобіль фіксує, може бути відправлено в Китай. В принципі за рахунок того, що код закритий автомобіль може бути прямо повним шпигунським пристроєм, причому достатньо масовим.

А за китайськими законами товариш майор має повний доступ не тільки до інформації про користувачів та їх даних у всіх електронних системах в Китаї, а навіть до коду самих систем. Ну на предмет закладок там. Причому закон написаний так, що навіть Тесла, якщо буде будувати Гігафабрику в Китаї, буде змушена передавати відповідні дані комуністам. Інакше до побачення.

Звісно все це видається більше приводом для чергового етапу торгівельної війни Заходу проти Китаю. Прості міри по антидемпінгу або санкціям до китайської продукції можуть бути оскаржені в судах. А от питання національної безпеки оскаржувати буде набагато складніше. А тим більше якщо мова піде про законодавчі заборони, які взагалі можна буде відміняти лише конституційними позовами. А це буде потребувати політичних партій орієнтованих безпосередньо на Китай.

Такі ініціативи закривають західні ринки для високотехнологічної продукції Китаю. Це все впливає на прибуток китайських виробничих гігантів, а також на окупність китайських інвестицій у високотехнологічний сектор.

І формально ж підстави абсолютно законні. Цифровий китайський гулаг це об’єктивний факт, як і доступи товариша майора МГБ до електронних систем. Як і китайські закладки у чіпах та процесорах.

Але результат для Китаю трагічний. Для експортно орієнтованої економіки, яка розраховувала під час інвестицій на певний обсяг ринків, це прямо катастрофа. Знову доведеться підтримувати внутрішнє виробництво і розширювати внутрішній ринок. А це знову ж таки борги та виникнення китайської буржуазії, яку компартія ссить як вогню. Альтернатив ринкам країн що розвиваються та внутрішнього ринку для Китаю все менше. А величезний внутрішній ринок потребує великої кількості людей в гарними доходами. Ну або на перших етапах нарощування боргу.

Здається таки прийшов час дописати свою статтю про китайський цифровий гулаг. Перспективи якого я вважаю примарними.