"Кінець економіки обману" - Юрій Ніколов

"Кінець економіки обману" - Юрій Ніколов

Не падайте. Я скептик щодо штучного інтелекту, але ось вам текст про користь, яку вже тут і зараз приносить ШІ американським споживачам. Виявляється, вони вже зараз за допомоги ШІ розматують маркетингові накрутки корпорацій і вчаться купувати товар по адекватній ціні. Наприклад, Pruvo відстежує ваші бронювання готелів з можливістю повернення коштів і автоматично перебронює їх, коли ціна падає. Або ж ШІ може підказати найпростіші варіанти чому тече кран і не треба викликать майстра за охуіліард дєнєг. В общім, є у ШІ є що спитать з певною вірогідністю отримати необхідну відповідь.

Однак я відповідальний медійник, тому зайвий раз наголошу. Вірогідність що ШІ збреше чи помилиться – є. І вона далеко ненульова. Тому це не точне рішення вашої проблеми. І «The Economist» відповідальне видання. Тому воно в своїй статті прямо каже:

«Постачальники та роздрібні продавці, ймовірно, будуть протидіяти за допомогою власних інструментів ШІ. Списки Amazon вже переповнені описами товарів, створеними за допомогою ШІ. Скористайтеся ChatGPT сьогодні, щоб переконати свого сантехніка знизити ціну. Скористайтеся ChatGPT через рік, і він, можливо, матиме власну модель, яка підкаже йому, що потрібно взяти з вас ще більше. Компанії працюють над «оптимізацією генеративного двигуна», що може призвести до того, що чат-боти будуть поширювати інформацію, сприятливу для їхнього продукту або послуги. Згодом на багатьох ринках можуть знадобитися арбітри ШІ, де обидві сторони погоджуються дотримуватися рішення неупередженого стороннього бота».

В общім, якщо у вас є кебета в голові – ШІ може бути корисним зараз. Але невдовзі може оказаться що вже і ні.


Кінець економіки обману

Якщо ви знаєте, як використовувати штучний інтелект, це може заощадити вам багато часу і грошей. Орендуєте нову машину? Обов'язково завантажте фотографію договору в ChatGPT. Потрібна допомога з краном, що протікає? ШІ часто розуміє проблему — і за меншу ціну, ніж майстер. Батьки з примхливою дитиною тепер можуть використовувати чат-ботів, щоб отримати відповіді на питання за лічені секунди, замість того, щоб чекати на прийом до лікаря. Надіславши Клоду PDF-файл з винною картою, ви зможете знайти найвигідніші вина.

Ці приклади складаються в щось більше. У міру того, як штучний інтелект стає все більш поширеним, він усуне одне з найтриваліших викривлень сучасного капіталізму: інформаційну перевагу, яку продавці, постачальники послуг та посередники мають над споживачами. Коли кожен матиме генія в кишені, він буде менш вразливим до недобросовісної торгівлі, що принесе йому користь і покращить загальну економічну ефективність. «Економіка обману», в якій компанії отримують прибуток від непрозорості, плутанини або інерції, зустрічає свого суперника.

Інформаційні переваги існують так само довго, як і самі ринки. У середньовічній Англії бакалійники використовували підроблені ваги, щоб обдурити клієнтів; власники пабів додавали сіль у пиво, щоб клієнти швидше спраглішали. Такі брудні практики не просто дратують. У статті, опублікованій у 1970 році, Джордж Акерлоф, економіст, лауреат Нобелівської премії, обговорив ринок уживаних автомобілів. Покупцеві важко дізнатися, чи такий автомобіль працює належним чином, чи є «лимоном» із прихованими проблемами. Тому покупці припускають найгірше. В результаті чесні брокери, які побоюються підозр у зловживанні, тримаються осторонь. Якість послуг погіршується. Менше споживачів задовольняють свої потреби.

Інтернет ускладнив обман клієнтів. За допомогою Carfax та інших постачальників даних про автомобілі клієнти можуть перевірити історію автомобіля, подолавши деякі проблеми, виявлені паном Акерлофом. Таксисти тепер не можуть везти пасажирів обхідними, але прибутковими маршрутами, оскільки додатки, такі як Lyft і Uber, точно вказують їм, куди їхати. Веб-сайт відгуків Tripadvisor направляє туристів до ресторанів, де можна смачно поїсти. На початку 2000-х років у Лондоні було понад 20 філій Angus and Aberdeen Steak Houses, відомої туристичної пастки. Сьогодні їх залишилося чотири, і ті, що залишилися, стали кращими, ніж раніше.

Такі зміни змусили експертів проголосити кінець ринків, де обманюють споживачів. «Інформаційна досконалість набирає обертів», — заявив Джефф Безос, засновник Amazon, у 2007 році. «Багато економічних теорій про асиметричну інформацію, хоча й логічно правильні, стали емпірично застарілими», — стверджували Тайлер Коуен і Алекс Табаррок, обидва з Університету Джорджа Мейсона, у 2015 році. За нашими оцінками, близько 25% споживчих витрат американців припадає на товари та послуги з серйозною інформаційною асиметрією, від охорони здоров'я до ремонту житла, що менше, ніж 30% на початку тисячоліття (див. діаграму 1).

Але це означає, що залишається багато галузей, де споживачів обманюють. Класичним прикладом є будівельна галузь. Власники житла рідко знають хоча б ази, скажімо, про системи опалення, вентиляції та кондиціонування або фарби, що робить їх беззахисними перед недобросовісними ділками. Агенти з нерухомості здають в оренду об'єкти з дефектами, які стають очевидними лише після заселення орендаря. Юристи надають погані поради, але клієнти дізнаються про це занадто пізно. Лікарі пропонують більш дорогі варіанти лікування. Чиновники приймають всілякі рішення — від несподіваних податкових штрафів до відхилення заявки на планування — які важко зрозуміти, якщо ви не є експертом.

Економісти, як правило, зосереджуються на вартості інформаційної асиметрії в кожному конкретному випадку. У 2012 році Сьюзан Вудворд з консалтингової компанії Sand Hill Econometrics і Роберт Холл зі Стенфордського університету виявили, що позичальники іпотечних кредитів зазвичай втрачають щонайменше 1000 доларів, не порівнюючи достатньо пропозицій. Інші втрачають тисячі, не рефінансуючи іпотеку вчасно, коли процентні ставки знижуються. У статті, опублікованій у 2019 році в Journal of the American Medical Association, було виявлено, що система охорони здоров'я країни щорічно витрачає до 100 млрд доларів на «надмірне лікування та малоефективну медичну допомогу».

Якщо підсумувати такі оцінки, то в Америці ринки, де споживачів обманюють, ймовірно, накладають ефективний споживчий податок у розмірі сотень мільярдів доларів на рік. У 2024 році в Британії було проведено дослідження на замовлення уряду, в якому було підраховано, що громадяни втрачають еквівалент 2,5 % ВВП на рік внаслідок придбання товарів і послуг неприйнятно низької якості або з іншими дефектами. Це охоплювало все: від необхідності купувати іншу версію того самого продукту до часу, витраченого на скарги. Незважаючи на поліпшення, що відбулися з часу, коли Акерлоф писав про «лимони», ринок вживаних автомобілів все ще залишається складним.

Стартапи можуть дати уявлення про майбутнє. CarEdge використовує штучний інтелект для торгування з дилерами щодо цін і умов продажу автомобілів; Pruvo відстежує ваші бронювання готелів з можливістю повернення коштів і автоматично перебронює їх, коли ціна падає. А універсальні LLM вже є корисними. Опитування, проведене компанією Clio, що розробляє програмне забезпечення, показує, що понад половина споживачів використовували або використовували б штучний інтелект для відповіді на юридичне питання. «Новий стереотип полягає в тому, що покоління Z не купуватиме автомобіль, не провівши спочатку перевірку контракту через ChatGPT», — зазначає Financial Dystopia, популярний акаунт на X.

Коли щось йде не так, споживачі використовують чат-боти, щоб отримати компенсацію. Недавня стаття Вейсіна Ляна зі Стенфордського університету та інших авторів виявила, що до кінця 2024 року приблизно 18% скарг фінансових споживачів будуть пов'язані з написанням за допомогою LLM. ШІ «допоможе людям, які не мали привілею отримати чудові поради, отримати... досить чудові поради», стверджує Брет Тейлор, голова OpenAI, творець ChatGPT.

Докази впливу споживачів, озброєних штучним інтелектом, є обмеженими, але показовими. У статті Райана Шей та його колег з Колумбійського університету повідомляється про експеримент, пов'язаний з уживаними автомобілями та орендою квартир. Вони виявили, що користувачі, які взаємодіють з моделлю штучного інтелекту, «значно поліпшили свої результати переговорів». Нове дослідження Мінкю Шіна з Міського університету Гонконгу та його колег, в якому було проаналізовано понад 1 млн скарг, поданих до Американського бюро захисту прав споживачів у фінансовій сфері, показало, що 49 % скарг, поданих за допомогою ШІ, були задоволені, порівняно з 40 % скарг, написаних людьми.

Ступінь, в якому ШІ дійсно усуває ринки, що обманюють споживачів, залежить від двох речей. По-перше, споживачі повинні знати, як правильно використовувати ШІ. Бездумне повторення порад від ChatGPT є менш ефективним, ніж використання бота як навчального інструменту, що дозволяє споживачеві вести переговори більш переконливо. У цьому відношенні обнадійливими є результати експерименту, проведеного Яном Бірманном, тодішнім співробітником Гамбурзького університету, Джоном Хортоном з Массачусетського технологічного інституту та Йоганесом Вальтером з Центру європейських економічних досліджень ZEW-Leibniz. У ході експерименту люди оцінювали кількість крапок на зображенні, використовуючи різні види допомоги ШІ. Дослідники виявили, що люди могли «ретельно оцінювати алгоритмічні докази, коригуючи свою прихильність залежно від якості алгоритмічних рекомендацій».

По-друге, постачальники та роздрібні продавці, ймовірно, будуть протидіяти за допомогою власних інструментів ШІ. Списки Amazon вже переповнені описами товарів, створеними за допомогою ШІ. Скористайтеся ChatGPT сьогодні, щоб переконати свого сантехніка знизити ціну. Скористайтеся ChatGPT через рік, і він, можливо, матиме власну модель, яка підкаже йому, що потрібно взяти з вас ще більше. Компанії працюють над «оптимізацією генеративного двигуна», що може призвести до того, що чат-боти будуть поширювати інформацію, сприятливу для їхнього продукту або послуги. Згодом на багатьох ринках можуть знадобитися арбітри ШІ, де обидві сторони погоджуються дотримуватися рішення неупередженого стороннього бота. Здається очевидним, що дні споживачів, які нічого не знають, остаточно минули.