Оскільки навіть деякі з моїх читачів вважають, що математика не може навчити критичному мисленню, то давайте спробую пояснити чому я вважаю інакше.
Почнемо з того, що процес мислення це навик, який так само як мязи, можна тренувати та розвивати. Знову ж таки, так як з фізичними тренуваннями, комусь це дається легше, а комусь складніше. Питання лише в тому чи готова людина вкладати час, гроші та власні зусилля у цей розвиток.
І так само як у фізичних тренуваннях є інструменти для тренування (штанга, гантелі, велотренажер), так і розумових тренуваннях є свої (вивчення предметів)
Коли ми говоримо про критичне мислення, це взагалі окремий навик, що відрізняється від традиційного мислення тим, що він потребує не тільки знання інструментів, а й особливості роботи нашого мозку.
На цю тему є дуже гарна книга Деніела Канемана «Швидке та повільне мислення», де він розділяв мислення на два типи: швидке та повільне.
Швидке спрацьовує автоматично, рефлексивно, без якихось зусиль. Канеман порівнював це мислення з рефлексами.
А щоб спрацював другий тип мислення, то треба зробити зусилля, обрахунки чи просто проаналізувати інформацію.
Основна перевага та недолік одночасно в нашому сучасному суспільстві полягає в тому, що ми отримуємо величезні обʼєми інформації, які поступають з різних джерел і які просто ми не взмозі адекватно обробити. І рефлекторне мислення виступає як своєрідний захист від додаткових навантажень. Грубо кажучи, це природні реакція організму для економії енергії.
На практиці це відбувається тому, що для когось ця інформація є не такою важливою, щоб витрачати на її дослідження додатковий час. Саме тому багато математиків можуть робити хибні висновки оцінюючи статистичні данні. Тому що вони не хотять витрачати час на аналіз. Їм сама теорія може бути цікавіша, ніж прикладні аспекти цієї теорії. Особливо враховуючи, що для знання цих аспектів, треба мати певні мультидисциплінарні знання, які потребують додаткових зусиль.
Головний же недолік, що таке рефлекторне мислення може давати хибні сигнали.
І тому перша та головна умова для розвитку критичного мислення: важливу інформацію завжди треба обробляти (аналізувати) самостійно. Піддавати сумніву. Перевіряти.
Питання полягає лише в тому як ви будете цю інформацію перевіряти. І саме тут математика може виступати саме тим інструментом. Я не кажу, що це єдиний інструмент, але саме з нього можна починати. Перший ваш тренажер.
Коли мені в дитинстві один новенький хлопець на нашій вулиці сказав, що прочитав 3000 книг в свої 14 років, то зразу йому повірив. А коли розповів про цей приклад матері, то вона мені сказала: а ти порахуй! Якшо він навчився читати в 6, то з того часу мав би читати по одній книзі в день, щоб прочитати 3000 книг. Так я для себе вперше відкрив критичне мислення. І мене цьому навчила математика. По суті, це був мій перший тренажер.
З того часу я завжди рахую.