1. У російській промисловості фіксують нестачу власних верстатів.
- У 2023 році російськи токарні верстати з ЧПУ становили трохи більше 6% від усього ринку нових верстатів, частка російських фрезерних верстатів з ЧПУ становить менше 25%.
- Складних шліфувальних верстатів у росії зовсім не випускають.
- Промислові підприємства не чекають, коли у росії випустять усю номенклатуру необхідного обладнання, а замовляють за кордоном.
- На Китай припадає 75% постачання, а там немає таких проблем із дефіцитом робочої сили. А ключова ставка в 21% та дорогі кредити сильно обмежують можливість замовлення та очікування імпортного обладнання.
- Виробництво російських верстатів страждає не лише від дефіциту робочих рук.
- Основною причиною подорожчання російських верстатів (собівартість металообробних центрів у 2022–2024 рр. зросла на 35,6%, токарних верстатів – на 63%, фрезерних – 2,1 раза, свердлильних – у 3 рази) є висока залежність від імпортних комплектуючих.
- Частка імпортної складової російських верстато-інструментальної продукції в середньому оцінюється в 76%.
- Частка російського виробництва у верстатобудуванні становить лише 8%.
2. Експорт російського дизельного палива впав на 15% у жовтні.
- Російські нафтокомпанії скоротили експорт дизельного палива і газойлю в жовтні на 15% відносно місяця раніше у зв'язку зі зменшенням обсягів переробки через ремонти та атаки українских безпілотників на НПЗ і скороченням її рентабельності.
- Такий рівень постачання за кордон став мінімальним з жовтня 2020 року.
- Найбільшим покупцем російського дизельного палива з часткою 44 відсотки залишається Туреччина. Постачання у цьому напрямі впали на 10 відсотків.
- Відправка палива в Бразилію, що йде другою, знизилася вдвічі, до 81 тисячі барелів на добу.
- У жовтні нафтопереробка впала до мінімальних з 2022 року 5,1 мільйона барелів на добу, через що й знижується експорт.
- Така динаміка пов'язана із затягуванням ремонтів на нафтопереробних заводах (НПЗ). Деякі з них не можуть перезапустити установки раніше листопада.
- Тенденція щодо продовження термінів ремонту спостерігається з 2022 року.
3. Найбільший у росії проект із виробництва зрідженого газу — «Арктик СПГ 2» «Новатека» — втратив останнього іноземного постачальника танкерів льодового класу.
- Японська Mitsui OSK Lines (MOL), на замовлення якої будувалися три газовози для «Арктик СПГ 2», попередила, що може виявитися не в змозі поставити судна.
- Причина — у посиленні західних санкцій, пояснила MOL, додавши, що збудовані для «Новатека» танкери можуть бути продані «третім сторонам».
- Ще три танкери для «Арктик СПГ 2» на замовлення дочірніх структур «Совкомфлоту» будувала південнокорейська верф Hanwha Ocean. Проте вона розірвала контракт наприкінці 2022 року, через санкції та складнощі з оплатою.
- В результаті єдиним постачальником танкерів-газовозів стала підконтрольна «Роснафті» судноверф «Зірка». Однак із 15 суден, які та має збудувати, «Новатек» поки не отримав жодного.
- Спочатку планувалося, що вже п'ять російських танкерів почнуть возити газ уже 2024 року. Але терміни були зірвані: поки "Зірка" готова передати "Новатеку" лише одне судно, і то 2025 року.
- У жовтні «Арктик СПГ 2» зупинив виробництво.
- Із серпня завод відвантажив вісім партій газу, проте одну з них не вдалося продати, незважаючи на підключення «тіньового флоту» та знижки, що досягали 40% до ринкових цін.
4. Торгові центри росії опинилися на межі банкрутства через зростання ключової ставки в рф.
- Зростання кредитного навантаження після збільшення ключової ставки Центробанку рф до 21% і складнощі з обслуговуванням боргів можуть призвести до масового банкрутства торгових центрів.
- В Спілки торгових центрів зазначили, що половина російських ТЦ обтяжені кредитами, зокрема з плаваючою ставкою. Багато з них уже зіткнулися з проблемами підтримки фінансової стабільності.
- У зв'язку з цим власники ТЦ попросили уряд субсидувати ставку за заставними кредитами до 7-10%, запровадити мораторій на зміну умов за наявними позиками та надати відстрочку з виплати основного боргу на п'ять-десять років.
5. Експорт російського ЗПГ у жовтні досяг максимуму за рік.
- Російські ЗПГ-заводи за підсумками жовтня відвантажили на експорт рекордні для цього року 3,06 млн. тонн ЗПГ.
- За десять місяців постачання зросло на 4,65% рік до року, до 27,4 млн тонн. До жовтня заводи завершили всі планові ремонти та вийшли на повну виробничу потужність.
- Більшість ЗПГ у період відкритої навігації Севморпуті продовжувала йти в Азію, а до закупівель з «Ямал ЗПГ» після двомісячної перерви повернулася Бельгія — один з найбільших покупців заводу.
- Зростання експорту ЗПГ у жовтні пов'язане насамперед із фактором сезонності — збільшенням споживання в результаті початку опалювального сезону.
- За підсумками року рф може відправити на експорт близько 32,5 млн. тонн ЗПГ.
6. Дохід Euroclear від заморожених російських активів склав 5,15 млрд євро за 9 місяців 2024 року.
- За 2023 рік він дорівнював 4,4 млрд євро, за 2022 рік - 0,82 млрд євро.
- Основна частина заблокованих активів ЦБ рф знаходиться в Euroclear, доходи від них з 15 лютого становили 3,9 млрд євро.
- На балансі Euroclear Bank на кінець вересня 2024 року було 216 млрд євро, з яких 176 млрд євро відносяться до підсанкційних російських активів.
- Euroclear наголошує, що 2,9 млрд євро доходів зарезервовано «як витрати на непередбачені витрати», з яких 1,5 млрд переведено до фонду допомоги Україні.
7. Експорт американського ЗПГ до Європи зростає.
- У серпні обсяг постачання американського ЗПГ до країн Євросоюзу збільшився більш ніж на чверть, досягнувши приблизно 2,7 млн тонн, повідомляє Управління енергетичної інформації міністерства енергетики США.
- Загальний обсяг експорту ЗПГ із США до інших країн у серпні становив приблизно 7,6 млн тонн, що на 12 відсотків перевищує показники липня.
- Частка поставок до країн ЄС становила близько 35 відсотків загального обсягу експорту зрідженого газу зі Штатів у серпні.
- У серпні цього року в ЄС поставлено найбільшу кількість ЗПГ із США до Нідерландів, до 0,8 млн. тонн, що в 1,7 разу перевищило попередній місяць.
- Італія посідає друге місце, туди було доставлено 0,4 млн. тонн, збільшившись у 5,3 рази. Іспанія посіла третє місце, туди було поставлено 0,4 млн. тонн у серпні, що в 1,7 раза більше, ніж у липні.
- З 2016 року США стрімко нарощували експорт ЗПГ. Відмітка у 2,5 млн тонн була подолана у листопаді 2018 року, через рік вже досягла 5 млн тонн, а у грудні минулого року склала 10 млн тонн.
8. Прямі інвестиції країн Євросоюзу в китайську економіку за підсумками ІІ кварталу досягли квартального рекорду в 3,6 млрд. євро – максимуму за десятиліття. Ці дані містяться в опублікованій 31 жовтня доповіді американської дослідницької компанії Rhodium.
- У 2022 році цей показник становив у середньому 1,8 млрд євро за квартал, а в 2019–2021 році. - 1,25 млрд євро за квартал.
- При цьому в першому півріччі 2024 р. інвестиції німецьких компаній становили 57% від прямих інвестицій з ЄС. Усі п'ять найбільших інвесторів з 2022 по 2024 роки були німецькими компаніями.
- Здебільшого це вкладення автоконцернів у спільні з китайським бізнесом підприємства у КНР. У 2022 році лідером був автоконцерн BMW, у 2023 році – хімконцерн BASF, у 2024 році – автоконцерн Volkswagen.
- За даними Rhodium, автоконцерни та інші пов'язані з автопромом компанії збільшують обсяги інвестицій і вони склали половину від інвестицій ЄС у китайську економіку в 2022–2024 рр. н.
- Ще 14% припало на компанії хімічної промисловості. Приплив коштів із ЄС до КНР відбувається «на тлі геополітичних та економічних перешкод, які ведуть США та Японію до виведення своїх інвестицій».
- У доповіді наголошується, що високі інвестиції ЄС можуть спричинити напруженість між Брюсселем і Вашингтоном, оскільки «німецькі компанії стикаються з меншим політичним тиском у справі диверсифікації, ніж компанії США та Японії».
9. Угорщина і Словаччина близькі до угоди з Азербайджаном щодо транзиту газу через Україну.
- Країни ЄС, які залежать від російського газу, близькі до домовленості про його заміну на азербайджанський.
- Угорська компанія MVM та словацька Slovensky Plynarensky Priemysel готові підписати контракти на постачання через Україну 12-14 млрд кубометрів газу на рік.
- Замість палива «Газпрому», з яким Україна не має наміру продовжувати контракт, що закінчується в грудні, трубою йтиме азербайджанський газ.
- Держкомпанія Socar доставлятиме його на газовимірювальну станцію в Суджі (зараз це прикордонне місто в Курській області знаходиться під контролем Збройних сил України), а там воно переходитиме до угорської та словацької компаній, які доставлять його до своїх країн.
- Щоб комерційна угода набула чинності, буде потрібно політичне рішення Києва, оскільки оператор ГТС України має резервувати транзитні потужності.
- Також потрібна угода про обмін між росією та Азербайджаном, оскільки в останнього недостатньо експортних потужностей, щоб замістити нинішні постачання.
- Вважається, що перенаправлення потоків у тих самих обсягах буде «чистим відбіленням російського газу».
- Якщо контракти на заміну російського газу азербайджанським будуть підписані, Україна продовжуватиме отримувати платежі за транзит газу своєю територією, які останніми роками становили $800 млн на рік.
10. Тайвань імпортує рекордну кількість російської нафти.
- Нафтохімічна промисловість Тайваню імпортувала рекордні обсяги російської нафти в жовтні.
- Минулого місяця острівна держава імпортувала майже 114 000 барелів російської нафти на день, що становить 66% від загального обсягу імпорту сировини за місяць, свідчать дані енергетичної аналітичної компанії Kpler.
- Підвищення — до історичного максимуму — зміцнює рейтинг росії як головного постачальника на Тайвань, позицію, яку раніше займали Об’єднані Арабські Емірати.
Більше на https://t.me/Omelyan_News