1. Доходи федерального бюджету рф від нафти та газу, які становлять близько третини доходів федеральної скарбниці, у жовтні скоротилися на чверть до аналогічного періоду минулого року, але зросли у півтора рази до вересня 2024 року.
- Нафтогазові надходження рф минулого місяця склали 1,21 трильйона рублів у порівнянні з 1,63 трильйона рублів у жовтні 2023 року та 771,9 мільярда рублів у вересні цього року.
- Збільшення зборів у жовтні щодо попереднього місяця відбулося за рахунок квартальної сплати податку на додатковий дохід у розмірі 491,6 мільярда рублів.
- Без урахування податку надходження від нафти та газу скоротилися на 6,7% до вересня.
- Надходження податку на видобуток корисних копалин у жовтні скоротилися до 908,1 мільярда рублів з 1,02 трильйона рублів у вересні.
- Витрати бюджету на субсидію нафтопереробникам з акцизу на нафтову сировину минулого місяця скоротилися до 119,1 мільярда рублів з 141,9 мільярда рублів місяцем раніше, виплати за паливним демпфером - до 106,6 мільярда рублів з 145,7 мільярда рублів у вересні.
- За підсумками десяти місяців нафтогазові доходи рф збільшилися на 32,3% до аналогічного періоду минулого року до 9,54 трильйона рублів.
- Відповідно до останніх бюджетних оцінок російський Мінфін чекає нафтогазові доходи за підсумками 2024 року на рівні 11,31 трильйона рублів після 8,82 трильйона рублів у 2023 році, коли вони впали на 24% рік до року через зниження нафтових цін та скорочення обсягів експорту газу за умов санкцій.
2. російські нафтові компанії мають все більше складнощів з ремонтом нафтопереробних заводів, оснащених імпортним обладнанням.
- Три російські НПЗ не змогли повністю закінчити планові ремонти у жовтні та продовжили режим простою окремих установок переробки нафти на весь листопад.
- Йдеться про Волгоградський НПЗ «Лукойл», який входить до топ-10 найбільших у країні з потужністю 15 млн тонн на рік, а також Ільський та Яйський НПЗ.
- Проблеми з ремонтом стали результатом західних санкцій, через які в росію не постачається обладнання та його компоненти.
- Заводи будувалися та модернізувалися за участю європейських та американських компаній, таких як UOP та ABB – вони забезпечували технології та програмне забезпечення для кожного з 40 найбільших НПЗ.
3. Основні покупці російського вугілля – Китай, Індія та Туреччина різко знизили його імпорт у січні – вересні 2024 р.
- Це наслідок труднощів із логістикою, міжнародними розрахунками та жорсткою конкуренцією.
- Експорт до Індії за дев'ять місяців знизився у річному вираженні на 23% до 20,1 млн т, до Китаю – на 9,5% до 53,7 млн т.
- Туреччина скоротила закупівлю російського вугілля на 35% до 15 ,3 млн т. Істотно знизили імпорт вугілля з росії також Південна Корея, Японія та ОАЕ.
- Постачання до Південної Кореї впали в 1,6 рази на рік до року до 5 млн т, до Японії – у 9,3 разу до 385 600 т.
- Відвантаження російського вугілля в ОАЕ за дев'ять місяців знизилися, до того ж, періоду 2023 р. на 20% до 3,1 млн т.
4. Мін'юст США звинуватив американську компанію в незаконному експорті технологій у рф.
- Міністерство юстиції США звинуватило двох топ-менеджерів американської компанії Eleview International Inc. у експорті технологій до росії на мільйони доларів.
- У прес-службі відомства зазначили, що власники компанії застосовували три схеми ухилення від антиросійських обмежень. Обвинуваченим загрожує ув'язнення терміном до 20 років.
- Сторона звинувачення вважає, що з березня 2022-го по червень 2023 року за рішенням Eleview International Inc. направляла американські товари та технології в росію через територію Казахстану, Туреччини та Фінляндії в обхід обмежень, введених через війну в Україні.
- Так, через Туреччину обвинувачені експортували телекомунікаційне обладнання на суму близько 1,48 млн дол., «знаючи, що воно призначалося для компанії», яка співпрацювала з російськими спецслужбами, стверджують в американському Мін'юсті.
- Через Фінляндію Eleview відвантажила продукцію приблизно на $3,45 млн, яка може бути використана у виробництві безпілотників.
- Через Казахстан до росії експортували товари подвійного призначення на суму $1,47 млн.
- У обвинувальному висновку йдеться, що керівництво компанії навмисно вводило в оману владу та експедиторів, заявляючи, що кінцеві користувачі продукції знаходяться не в росії.
5. Під санкції США потрапили сінгапурські перевізники ЗПГ за зв’язки з рф.
- США наклали санкції на чотири сінгапурські компанії, що займаються перевезенням ЗПГ, через зв’язки з російською газовою компанією «Новатек».
- Мова йде про компанії LNG Alpha Shipping, LNG Beta Shipping, LNG Delta Shipping і LNG Gamma Shipping.
- За даними Державного департаменту США, ці сінгапурські компанії є мажоритарними власниками New Transhipment FZE, дочірньої компанії «Новатека», що базується в Об’єднаних Арабських Еміратах.
- Ці чотири компанії є зареєстрованими власниками газовозів North Air, North Mountain, North Way і North Sky – суден, які раніше були визнані частиною так званого «тіньового флоту» росії.
- «Намагаючись обійти санкції щодо оновленого російського проєкту «Арктик СПГ-2», російські компанії доклали зусиль для закупівлі вживаних танкерів для перевезення ЗПГ, переважно через підставні компанії в юрисдикціях третіх країн, щоб компенсувати критичну нестачу доступних танкерів для «Арктик СПГ-2», – йдеться в заяві Державного департаменту США.
6. ЄС не піде на зняття обмежень із рф навіть після закінчення війни в Україні. Про це заявив депутат Європарламенту від Франції Тьєррі Маріані.
- «Логічно було б їх скасувати, але я не певен, що так станеться. Цілком можливо, що США попросять зберегти санкції, щоб бути впевненими, що, наприклад, економічні відносини з росією не відновляться негайно», — сказав він.
- Закінчення війни підштовхне деяких економічних гравців на Заході до того, щоб вимагати скасування санкцій, особливо в енергетичному секторі, вважає депутат Європарламенту від Люксембургу Фернан Картайзер.
- «Водночас на Заході є впливові кола, які прагнутимуть збереження обмежень. Насамперед ті, що отримують з них зиск. Серед них американські виробники сланцевого газу», — зазначив політик.
7. Західні розвідки запідозрили росію у підготовці підпалів на літаках, які прямують до США та Канади.
- Російська військова розвідка (ГРУ) могла готувати підпали на літаках, що літають до Північної Америки, вважають представники західних розвідок.
- Частиною підготовки до підпалів були операції, внаслідок яких сталися загоряння на складі компанії DHL в Англії та в аеропорту Лейпцига. Метою російської операції були підпали на борту вантажних та пасажирських літаків, вважають у західній розвідспільноті.
- Займання на розподільчому складі в Бірмінгемі та в аеропорту Лейпцига були спробами перевірити, чи можна влаштувати пожежі на борту літаків, що прямують до Північної Америки.
- Таким чином перевірявся також канал передачі таких посилок, які зрештою мали бути відправлені до США та Канади, заявили в національній прокуратурі Польщі.
- Голова польської розвідки Павло Шота поклав на відповідальність за підготовку диверсій на російські спецслужби. Його думка співпадає з оцінками представників спецслужб інших західних країн, які вважають, що за операцією стоїть ГРУ.
- Польські силовики затримали за підозрою у підготовці диверсій чотирьох осіб, особи яких не розкриваються. В аеропорту Лейпцига і на складі в Бірмінгемі спалахували електромасажери з легкозаймистою речовиною на основі магнію всередині них.
- Загасити пожежу після загоряння магнію за допомогою систем, що є на борту літака, було б важко, вважає німецька поліція, яка тестувала копії пристрою, що спалахнув в аеропорту Лейпцига.
- Після загоряння, за словами експертів, літакам потрібно було здійснювати аварійну посадку, що важко було б зробити над океаном.
- Диверсії, що завершилися авіакатастрофами, стали б серйозною ескалацією конфлікту між Москвою та Заходом.
- За даними видання, співробітники західних розвідок запитують, чи могли російські спецслужби розпочати таку операцію без схвалення Кремля.
8. Бюро Європейського Союзу по боротьбі з шахрайством OLAF розпочало розслідування лазівки, яка дозволяє таким країнам, як Туреччина, експортувати підсанкційну російську нафту до ЄС під іншою маркою.
- Розслідування розпочалося після того, як Politico виявило, що мільйони барелів московського палива, ймовірно, потрапляють до ЄС після ребрендингу в Туреччині, незважаючи на заборону на такий російський імпорт.
- Ця схема стала можливою завдяки обхідному шляху в санкціях Брюсселя, який дозволяє ввозити в ЄС "змішане" паливо, якщо воно маркується як неросійське.
- Ця лазівка принесла Москві до трьох мільярдів євро лише з трьох турецьких портів за 12 місяців після того, як ЄС запровадив санкції проти імпорту російської нафти в лютому 2023 року.
- Ця практика демонструє креативні способи, якими росія обходить санкції ЄС і захищає свою торгівлю викопним паливом, що становить майже половину доходів Кремля.
9. Литва покладає на рф відповідальність за вибухи посилок, які спричинили пожежі.
- росія стоїть за вибухонебезпечними посилками, відправленими з Литви до європейських країн, на тлі тривоги країн НАТО, що саботаж, організований Москвою, ледь не спричинив авіакатастрофу. Про це заявив у вівторок радник президента Литви.
- Західні уряди і розвідувальні служби Європи раніше вказували на Москву як на джерело серії пожеж і актів саботажу в Європі, спрямованих на дестабілізацію союзників України.
- Польське щоденне видання Gazeta Wyborcza повідомило в жовтні, що вибухонебезпечні посилки, які спричинили пожежі на кур'єрських складах у Великій Британії, Німеччині та Польщі в липні, були відправлені з Литви. Британія і Німеччина розслідують випадки загоряння посилок на складах у Бірмінгемі та Лейпцигу, а Берлін заявив, що ледь вдалося уникнути авіакатастрофи, коли загорілася вантажна авіапосилка.
- "Ми говоримо нашим союзникам, що це не випадковість, а частина військових операцій. Ми повинні нейтралізувати і зупинити це в джерелі, а джерелом є російська військова розвідка", – сказав Кястутіс Будріс, радник президента Литви Гітанаса Науседи.
Більше на https://t.me/Omelyan_News