1. ЦБ рф прогнозує найгірше падіння економіки з 1990-х у разі нових санкцій і падіння цін на нафту.
- Центробанк росії попередив, що у разі посилення західних санкцій і падіння цін на нафту до $35 за барель російська економіка може пережити найглибшу кризу з середини 1990-х років.
- У «ризиковому сценарії» розвитку подій, опублікованому в документі «Основні напрями єдиної державної грошово-кредитної політики на 2026–2028 роки», передбачається дворічне скорочення ВВП, різке зростання інфляції та обвал експорту.
- Згідно з прогнозом, ВВП росії може зменшитися на 2,5–3,5% у 2026 році і ще на 2–3% у 2027-му, а в четвертому кварталі 2026 року темпи падіння можуть досягти 6–7%.
- У такому сценарії росія втратить понад $150 млрд експортних доходів за два роки, а їх загальний обсяг впаде до $255 млрд — мінімуму з 2005 року. Інфляція у «ризиковому» сценарії розганяється до 10,5–12,5%, що стане найвищим показником за два десятиліття.
- Центробанк прогнозує, що йому доведеться знову підняти ключову ставку до 17,5–19,5% у 2026 році та до 20% у 2027 році. російські домогосподарства в такому разі змушені будуть різко скоротити витрати: споживання може зменшитися на до 7%, а інвестиції бізнесу — більш ніж на 13%.
- При цьому Центробанк визнає, що падіння цін на нафту та зростання дисконту на російські енергоносії спричинить активне використання коштів Фонду національного добробуту, які можуть вичерпатися вже до кінця 2026 року.
- У прогнозі Центробанку зазначається: у разі посилення санкцій росія зіткнеться не лише з глибоким спадом, а й із втратою фінансової стабільності, що поставить під сумнів можливість підтримувати військово-економічну мобілізацію в нинішньому форматі.
2. Поставки російської нафти зменшилися на тлі погодних умов та санкцій.
- Постачання російської нафти скоротилися, але головною причиною стали несприятливі погодні умови в районі ключового балтійського порту Приморськ, де пориви вітру сягали понад 80 км/год, що ускладнило навантажувальні операції.
- Водночас обмеження з боку США продовжують чинити тиск на російський експорт. Після запровадження заборони Вашингтоном на угоди з компаніями «Роснефть» і «Лукойл» індійські та китайські покупці почали переглядати контракти. Хоча закупівлі тривають, вони обмежені обсягами, які не потрапляють під санкції.
- Поставки в Азію знизилися до 3,36 млн барелів на добу, а ціни на сорти Urals і ESPO впали нижче граничного рівня, встановленого країнами G7 — до $52 і $59,97 за барель відповідно.
- російські нафтопереробні заводи поступово відновлюють роботу після серії атак безпілотників, що може ще більше скоротити експортні обсяги у найближчі тижні.
3. «Лукойл» змушений розпродавати іноземні активи за безцінь через санкції США.
- Найбільша приватна нафтова компанія росії «Лукойл» оголосила про розпродаж своїх закордонних активів після запровадження проти неї блокуючих санкцій США.
- Компанія володіє частками в проєктах у Азербайджані, Казахстані, Узбекистані, Іраку, Єгипті, ОАЕ, а також у Латинській Америці та Африці. Крім того, їй належать НПЗ у Болгарії, Румунії, Нідерландах і мережа АЗС у країнах ЄС.
- Загальна вартість активів оцінюється у близько $10 млрд, але через санкційний тиск компанія буде змушена продавати їх із великим дисконтом — від 50% до 70%.
- Через короткі терміни, встановлені Міністерством фінансів США (до 21 листопада), угоди можуть виявитися збитковими, оскільки стандартний процес продажу таких активів зазвичай триває від пів року до року.
- Таким чином, санкції США позбавляють «Лукойл» значної частини прибутків і ставлять під сумнів його міжнародну присутність.
4. Сбербанк рф визнав масові неплатежі та скорочує тисячі співробітників.
- У російській банківській системі поглиблюється криза неплатежів. Кількість прострочених кредитів серед корпоративних клієнтів, малого бізнесу та населення стрімко зростає.
- Компаніям бракує оборотних коштів навіть для базових платежів, а ланцюги розрахунків у бізнесі фактично розриваються. За офіційними даними банку, частка проблемних кредитів у портфелі Сбербанку на кінець вересня піднялася до 4,8% — це на третину більше, ніж на початку року.
- На цьому тлі банк погіршив прогноз економічного зростання росії на 2025 рік удвічі — до 0,5–1%. Водночас очікується ослаблення рубля до 90 рублів за долар і інфляція до 7,5%.
- Паралельно Сбербанк розпочав масштабне скорочення персоналу. За дев’ять місяців 2025 року банк звільнив понад 13 500 працівників, включно з IT-спеціалістами, які працювали у сфері електронної комерції та сервісів доставки.
- Скорочення торкнулися центрального апарату та дочірніх компаній. За інформацією профспілок, третя хвиля звільнень може відбутися до кінця року.
5. У російських регіонах скорочують виплати мобілізованим через дефіцит місцевих бюджетів, який до початку жовтня перевищив 700 млрд рублів.
- Щонайменше сім суб’єктів рф Ф — Башкортостан, Татарстан, Чувашія, Марій Ел, Нижньогородська, Ульяновська області та Ямало-Ненецький округ — з літа 2025 року зменшили одноразові виплати за контракт із Міноборони. Йдеться про регіональні доплати до федеральної винагороди у 400 тис. рублів.
- У Самарській області регіональну частину зменшили майже у десять разів — із 3,6 млн до 400 тис. рублів. У Татарстані, Марій Ел і Чувашії виплати скоротили з понад 2,5 млн до 400 тис., у Нижньогородській області — з 2,6 до 1,1 млн, у Башкортостані — з 1,6 до 1 млн, в Ульяновській — з 2,1 до 0,5 млн рублів.
- Регіональна влада пояснює рішення браком коштів: понад дві третини суб’єктів рф завершили перше півріччя з дефіцитом, а доходи з урахуванням інфляції скоротилися більш ніж у половині регіонів.
6. Танкери з російською нафтою для Індії почали зупинятися через санкції США.
- російські танкери, що прямують до Індії, почали зупинятися після запровадження США санкцій проти «Роснефті» та «Лукойлу». Один із них — судно Furia — завантажив 730 тисяч барелів нафти в Приморську 20 жовтня та вирушив до індійського порту Сікка, де розташовані нафтопереробні заводи Reliance Industries і Bharat Petroleum.
- Однак, проходячи між Данією та Німеччиною, танкер раптово розвернувся, знизив швидкість і зупинився в Балтійському морі. За даними аналітичних платформ Kpler і Vortexa, цей маневр може бути пов’язаний із побоюваннями порушити американські санкції.
- Після оголошення Вашингтоном обмежень індійські НПЗ тимчасово припинили закупівлі нафти у російських компаній, щоб уникнути вторинних санкцій.
- Це перші ознаки того, що санкційний тиск США починає безпосередньо впливати на схеми транспортування російської нафти.
7. НПЗ Міттала в Індії отримував нафту з російських санкційних танкерів.
- Найбільший нафтопереробний завод Guru Gobind Singh Refinery в індійському Пенджабі, який належить компанії Mittal Energy британського мільярдера Лакшмі Міттала, отримував російську нафту, доставлену на судах із санкційних списків.
- За даними, що ґрунтуються на супутникових знімках і митних документах, у 2025 році завод прийняв щонайменше чотири партії нафти загальною вартістю близько 280 млн доларів.
- Поставки здійснювалися з Мурманська до Оманської затоки, де вантаж перевантажували на танкер Samadha — судно, не під санкціями США, але включене до чорного списку ЄС.
- Ці дані підкреслюють, що навіть великі міжнародні гравці продовжують брати участь у схемах обходу санкцій, забезпечуючи росії критичні доходи від експорту нафти попри зростаючий тиск Заходу.
8. Посол США при НАТО: Трамп посилить тиск на Путіна, якщо той не припинить війну.
- Президент США Дональд Трамп готовий посилити тиск на російського диктатора путіна, якщо кремль відмовиться зупинити війну проти України. Про це заявив посол США при НАТО Метью Уїтакер.
- За його словами, санкції — лише одна з багатьох карт, які Вашингтон може застосувати, щоб змусити москву сісти за стіл переговорів. «Ми вже ввели санкції й маємо намір дотримуватись їх. Можливо, це змусить путіна припинити війну або хоча б погодитися на перемир’я, щоб можна було виробити остаточне рішення», — сказав дипломат.
- Він підкреслив, що нинішні заходи США — лише початок, і у президента Трампа «залишається багато інших інструментів впливу», які можуть бути задіяні у разі відмови росії йти на поступки.
9. У Британії та Новій Зеландії розслідують діяльність страхової компанії, що допомагала російському «тіньовому флоту».
- На Заході розпочато розслідування проти новозеландської страхової компанії Maritime Mutual Insurance Association (NZ), яка, забезпечувала страхування суден російського та іранського «тіньового флоту». Ці танкери перевозили нафту та нафтопродукти, допомагаючи обходити міжнародні санкції.
- Розслідування агентства показало, що Maritime Mutual, керована британською родиною фахівців із морського страхування, страхувала приблизно шосту частину танкерів, які потрапили під санкції США, ЄС і Великої Британії.
- За даними Центру дослідження енергетики та чистого повітря (CREA), застраховані цією компанією судна перевезли з росії нафти щонайменше на 16,7 млрд доларів, а з Ірану — на 18,2 млрд доларів із моменту запровадження санкцій проти цих країн.
- Обсяги перевезень, пов’язаних із Maritime Mutual, перевищують показники багатьох великих гравців ринку тіньових перевезень, які перебувають під пильною увагою західних урядів.
- Розслідування триває в юрисдикціях Великої Британії та Нової Зеландії. Якщо підтвердиться, що Maritime Mutual порушувала санкційний режим, компанії можуть загрожувати багатомільйонні штрафи та заборона на діяльність у сфері морського страхування.
Більше на https://t.me/Omelyan_News



















