1. Українські дрони зупинили роботу одного з найбільших нафтових портів росії – Усть-Луги на Балтійському морі.
- Після атаки БПЛА 29 січня відвантаження нафти з порту, який обробляє кожен п'ятий барель російського експорту, було зупинено.
- Офіційно підтверджено удар по нафтоперекачувальній станції в Тверській області, яка є частиною Балтійської трубопровідної системи-II. Через неї російська нафта надходить до Усть-Луги з трубопроводу «Дружба».
- Внаслідок атаки транспортування сировини припинилося.
- Минулого року через Усть-Лугу щоденно експортувалося близько 650 тисяч барелів нафти, що робить цей порт одним із ключових для російської нафтової галузі.
2. Металургійна криза в росії: заводи на межі виживання, уряд готує «порятунок».
- російська металургія стрімко деградує: виробництво обвалюється, попит падає, експорт скорочується, а компанії працюють на межі збитковості. Уряд рф змушений готувати екстрений план підтримки галузі.
- Водночас у проєкті бюджету-2025 заплановано збільшення податкових надходжень від галузі до 69 млрд рублів, що ставить металургів у ще більш скрутне становище.
- Виробництво сталі в росії за 2024 рік скоротилося на 7%, до 70,7 млн тонн– це найгірший показник серед усіх найбільших виробників.
Для порівняння:
- У Китаї виробництво знизилося лише на 1,7%
- В Індії – зросло на 6,3%
- Магнітогорський металургійний комбінат (ММК), найбільший у рф, знизив виробництво сталі на 14%, що стало найгіршим результатом за 5 років.
- Колись одна з провідних галузей економіки рф стрімко йде в піке. Західні санкції, скорочення експорту, падіння внутрішнього попиту та відсутність нових ринків збуту ставлять металургійні заводи на межу закриття.
- Поки уряд рф роздає пільги та податкові канікули, аби втримати галузь на плаву, економічна реальність невблаганна: росія перетворюється на країну третього світу, яка втрачає промисловість та технологічні можливості.
3. Санкції знищили російський експорт сталі
- Через міжнародні санкції російські металурги втратили західні ринки та не змогли знайти нових клієнтів в Азії.
У 2024 році:
- Експорт російської сталі впав на 22%– до 14,1 млн тонн
- Продаж сталевих труб обвалився вчетверо – з 436 тисяч тонн до 100 тисяч
Ринок усередині країни теж обвалюється
- Внутрішній попит на сталь впав на 3 млн тонн, до 41 млн тонн.
- Основні причини:
- Криза у будівництві: забудовники змушені згортати проєкти через високу ставку ЦБ
- Проблеми автопрому: китайські автовиробники не бажають локалізувати виробництво в рф, на відміну від європейських компаній, які раніше будували заводи.
4. Обсяги грошових переказів з росії до сусідніх країн продовжили падати у 2024 році, що свідчить про послаблення російської економіки та зменшення впливу Кремля на пострадянський простір.
- Казахстан: обсяг переказів скоротився на 44% у доларах (до $132,8 млн), хоча рф все ще лишається основним джерелом надходжень. Це сигналізує про ослаблення економічних зв’язків між країнами.
- Грузія: росіяни переслали на 65% менше коштів – всього $541,2 млн у порівнянні з $1,5 млрд роком раніше. Це явний знак того, що грузини все більше дистанціюються від токсичного сусіда.
- Вірменія: падіння на 13%, до $3,2 млрд. Москва поступово втрачає контроль над своїм давнім сателітом, що вже шукає нових союзників на Заході.
- Киргизстан – єдина країна, куди перекази зросли (+12%, до $2,6 млрд), що лише підкреслює, що росія може впливати хіба що на найбідніші та залежні держави.
- Загалом тенденція чітка: економічний занепад росії підриває її можливості фінансувати трудових мігрантів та підтримувати політичний вплив. Санкції, обвал рубля та міжнародна ізоляція лише посилюють цю деградацію.
5. Колапс на залізницях росії: вантажі їдуть по два місяці .
- російська залізнична система опинилася у хаосі! Через спробу перенаправити вантажопотоки в Азію та пріоритет оборонних перевезень залізнична мережа не витримує навантаження.
- Середня швидкість вантажних поїздів впала до 40,6 км/год – найгірший показник із 1960 року. Контейнери з Далекого Сходу їдуть до центру росії до двох місяців.
- Дефіцит локомотивів та машиністів призвів до зростання кількості “покинутих” поїздів у 2,4 рази – зараз їх 42,6 тисячі.
- У 2024 році РЖД намагається вирішити проблему, інвестуючи 137,7 млрд рублів у нові локомотиви, але колапс залишається. російська транспортна система на межі зриву.
- Дефіцит обладнання, перевантаження інфраструктури та нові маршрути в Азію – все це тягне залізниці рф у глибоку кризу.
6. Деталі для іномарок у росії подорожчали за 2024 рік у середньому на 20-50% - це в рази швидше за середню інфляцію (9,5%) .
- Найгірша ситуація виявилася з європейськими марками: Mercedes, BMW, Volvo, Skoda, Audi та Volkswagen.
- Проблема в тому, що складнощі з постачанням деталей через санкції та труднощі з оплатою тільки наростають.
- Серед інших факторів автосервіси та страховики називають стрибки курсів валют та загальну інфляцію.
7. Після чергового посилення санкцій США, китайські банки знову почали блокувати платежі до росії, включаючи трансакції в юанях.
- Газпромбанк та десятки посередницьких компаній, які намагалися обходити обмеження, опинилися під прицілом американських санкцій наприкінці 2024 року.
- Тепер китайські кредитні організації затримують платежі, остерігаючись нових санкцій. Це свідчить про те, що навіть Пекін, попри показову дружбу, не хоче ризикувати співпрацею з Заходом заради порятунку росії.
- Американський Мінфін нещодавно додав до «чорного списку» близько 100 компаній, зокрема китайських, які сприяли обходу санкцій. Киргизький Керемет-банк також опинився під санкціями через обслуговування валютних платежів для російського оборонного сектору.
- Все це призвело до різкого падіння російського експорту. У четвертому кварталі 2024 року росія заробила на експорті товарів $99,6 млрд — на 7% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
- У грудні експорт впав на 19%, а профіцит торгового балансу скоротився до жалюгідних $5,6 млрд — це найнижчий показник з 2020 року.
- Спроби обійти санкції призводять лише до ще більшого тиску на економіку рф. Китай, який раніше здавався надійним партнером, тепер демонструє, що не готовий ризикувати через росію.
8. Польща попереджає ЄС про небезпеку залежності від російських добрив.
- Польща закликає Європейський Союз скоротити залежність від російських добрив. Варшава вказує на ризики продовольчої безпеки через зростання імпорту російських добрив, які все ще масово потрапляють на європейський ринок.
Факти:
- У 2023 році росія залишалася найбільшим постачальником добрив до ЄС. Це приносить Кремлю мільярдні доходи, які можуть йти на фінансування війни проти України.
- Польща закликає Брюссель ввести обмеження та підтримати європейських виробників.
- Варшава наголошує: ЄС має діяти рішуче, щоб уникнути нової критичної залежності від рф, як це було з газом і нафтою.
9. Запровадження Єврокомісією мит на російські добрива має на меті послабити військову економіку рф, підтримати європейських виробників і запобігти стрибку цін.
- Європейські виробники добрив вже давно заявляли, що росія використовує дешевий газ для виробництва добрив і зберігає експортні прибутки, попри санкції.
- Тепер Брюссель запроваджує мита, але їхнє поступове підвищення — з 40 євро за тонну до 430 євро протягом трьох років — ризикує не дати швидких результатів.
- Фермерські асоціації ЄС попереджають, що нові тарифи можуть призвести до зростання витрат, якщо не буде компенсуючих заходів, таких як скасування мит на імпорт добрив з інших країн.
- Водночас виробники добрив вважають, що санкції вводяться запізно і дозволяють рф продовжувати заповнювати ринок до 2026 року.
- Минулого року ЄС імпортував понад 6 млн тонн російських добрив на 2,12 млрд євро — рекордний обсяг із 2022 року.
- Попри заяви про «стратегічну автономію», нинішній темп введення мит може не створити реального впливу на російські фінансові потоки.
10. Держсекретар США: обидві сторони платять страшну ціну у війні, обидві повинні поступитись.
- Держсекретар США Марко Рубіо повторив, що війна в Україні повинна завершитися переговорами, і обидві сторони повинні будуть чимось поступитися.
- Рубіо зазначив, що зараз йдеться про затяжну війну і навіть гірше, оскільки Україна продовжує втрачати території, і з цим, на його думку, мають погодитися навіть демократи.
- Він наголосив, що скоєне путіним – це жахливо, але на думку держсекретаря, США і Захід у війні теж припустилися помилок.
- "Неправильно, що ми якимось чином призвели до того, що дозволили людям повірити у те, що Україна здатна завдати поразки росії, відштовхнути все до того стану, який був у 2012 чи 2014-му, коли росія захопила Крим", – зазначив Рубіо.
- Але в результаті, за його словами, все переросло в ситуацію, коли останні півтора року йдеться про фінансування затяжної війни. "Обидві сторони платять страшну ціну у цій війні, обидві сторони розуміють, що вони не досягнуть своїх максималістських цілей і потрібно проробити значну роботу.
- І тільки зі Сполученими Штатами під лідерством президента Трампа це може бути можливо. Це не буде просто і потребуватиме певного часу, але я знаю, що він рішуче налаштований цього досягти", – наголосив Рубіо.
11. Обсяг торгівлі між росією та Німеччиною з 2021 року впав на 82%, а з 2023-го — на 30%.
- З січня по жовтень минулого року він становив $8,6 млрд. Хоча ще на початку року Німеччина залишалася головним торговим партнером рф у ЄС.
- Берлін має намір й надалі продовжувати санкційний курс проти росії, стверджують німецькі дипломати.
12. Прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан знову виступив на захист росії, відкрито погрожуючи ветувати санкції ЄС, якщо Україна не відновить транзит російського газу.
- Цей ультиматум Орбана вкотре демонструє його проросійську позицію, яка дедалі більше ізолює Угорщину всередині ЄС.
- Фактично, він використовує свій вплив для шантажу Брюсселя, відстоюючи інтереси Кремля замість європейської солідарності.
- Попри те, що цього разу його уряд погодився не блокувати санкції, отримавши гарантії від Єврокомісії щодо транзиту газу, Орбан вже натякнув, що може знову заблокувати будь-які нові обмеження проти москви через пів року.
- Його риторика вкотре підтверджує, що Угорщина стала «троянським конем» путіна всередині ЄС, підриваючи спроби Брюсселя посилити тиск на росію.
13. Італійський виробник станків постачав продукцію в росію після початку війни.
- Італійська компанія Cividale Spa, яка виробляє високоточне обладнання для військових заводів, продовжувала постачати продукцію в рф навіть після повномасштабного вторгнення в Україну.
- За час війни компанія відправила в росію товарів на понад 17 млн євро.
Що саме постачали окупантам?
- Лопаті гребних гвинтів для криголамів
- Деталі парових турбін
- Насоси для нафто- та газової галузі
- Металеві блоки для виробництва
- Остання відома поставка – 1 квітня 2024 року.
- Ще у 2012 році Cividale Spa заснувала в рф дочірню компанію «БВК», яка контролювала ливарний завод у промисловому парку «Станкомаш». Італійці вклали в це підприємство 4,5 млн євро.
Більше на https://t.me/Omelyan_News