Президент Володимир Зеленський своїм указом №452 від 28 серпня ввів в дію рішення Ради нацбезпеки і оборони (РНБО), в якому, серед іншого, присутні рекомендації НКРЕКП зробити зміни щодо встановлення максимальної граничної ціни (прайс-кепу) на Ринку на добу наперед (РДН), Внутрішньодобовому ринку (ВДР) та Балансуючому ринку (БР) на рівні максимальної ціни електричної енергії, виробленої генеруючими установками об’єднаної енергетичної системи України (ОЕС).
Сьогодні максимальна ціна в ОЕС – це ціна сонячних електростанцій Active Solar, які були запущені до 2013 року. Зелений тариф для цих станцій складає 8076,9 грн/МВт-г.
Зараз прайс-кеп на РДН в ОЕС в денній зоні складає 4000 грн за МВт-г.
Тобто, президент рекомендував підвищити його в два рази.
Відповідно, в разі підвищення прайс-кепів в два рази, ціни гарантовано виростуть майже в такій самій пропорції.
Подорожчання е/е призведе до аналогічного зростання тарифів для бізнесу, який закладе ці додаткові витрати в ціну товарів і послуг. І це підняття буде відчутним.
Як зазначає Спілка українських підприємців (СУП), Україна входить до ТОП-5 країн з найбільшими витратами енергетичних ресурсів при виробництві однієї одиниці ВВП.
Це призводить до того, що вартість готової продукції в Україні значно більша ніж аналогічний товар, вироблений в інших країнах.
Отже українські товари програють на світовому ринку.
Щодо внутрішнього ринку - середній відсоток електроенергії в структурі собівартості товарів та послуг в Україні, як правило, становить 10%. Наприклад, для промисловості - від 5% до 12%, сільського господарства - від 3% до 11%, сфери послуг - від 3% до 12%.
Дорога е/е для бізнесу призведе до підвищення тарифів водоканалів, для яких електроенергія - 70% собівартості послуги, до подорожання проїзду в громадському транспорті, продуктів харчування тощо.
Зростуть витрати на електроенергію у лікарень, навчальних закладів, військових частин та інших комунальних і державних структур.
Бізнес відреагує адекватно – підвищить ціни, адже працювати собі у збиток ніхто не буде.
Олігархи та піар для президента – це головні пріоритети. Бізнес буде намагатись вижити і підвищить ціни, а українці щоб вижити – будуть відмовляти собі у найнеобхіднішому.