Російські нафтові санкції підживлюють бум для старих танкерів, - Reuters

Російські нафтові санкції підживлюють бум для старих танкерів, - Reuters

Ринок старих нафтових танкерів процвітає, і все це завдяки зусиллям західних країн стримувати торгівлю російською сирою нафтою.

Оскільки західні судноплавні і морські фірми тримаються подалі від російської нафти, щоб не потрапити під санкції чи не зашкодити своїй репутації, нові компанії накинулися на звільнене місце і розкуповують старі танкери, які зазвичай можна було здавати на металобрухт.

З 5 грудня Європейський Союз заборонив весь імпорт російської сирої нафти морським транспортом, а заборона на імпорт палива послідує в лютому.

Він також заборонив компаніям і окремим особам блоку надавати фінансові, брокерські, транспортні і страхові послуги для транспортування російської нафти в інші місця, якщо нафту було куплено вище граничної ціни в $60 за барель, яка набула чинності в понеділок.

В останні місяці застарілі танкери були продані за рекордними цінами грецькими і норвезькими власниками новим покупцям з Близького Сходу та Азії, користаючись захмарно високими цінами чартеру для суден, які бажають транспортувати російську нафту до Індії та Китаю.

Компанії з управління танкерами, як-от Fractal Shipping, які контролюються зі швейцарського фінансового центру в Женеві, пожинають плоди.

Менш ніж за рік Fractal зібрав флот з 23 нафтових і паливних танкерів, нещодавно куплених власниками в Дубаї. Як показало відстеження суден Refinitiv Eikon, більшість транспортує російську нафту з балтійських і чорноморських портів до Азії.

Виконавчий директор Матьє Філіпп сказав, що рік тому він запропонував ідею Fractal, роблячи ставку на те, що глобальний танкерний флот зменшується і що як вартість суден, так і ставки фрахту неминуче зростуть після мінімуму часів пандемії.

Але в середині цього року нові власники суден, відомі як принципали, почали просити його зайти в російський нафтовий бізнес.

«Нам надали багато танкерів в серпні і вересні. Наші принципали хотіли зайти в бізнес, скориставшись російською нагодою», — сказав Reuters ветеран судноплавної галузі.

Ціновий сплеск

Великі західні нафтові компанії зазвичай припиняють використовувати танкери, коли їм виповнюється 15 років, і багато здають на металобрухт. Флот Fractal, тим часом, повністю складається зі старих суден віком від 13 до 19 років, показує веб-сайт Fractal.

З новими учасниками, які прагнуть отримати частку російського бізнесу, ціни на вживані нафтові танкери зросли, особливо на судна Aframax, які можуть перевозити до 600 000 барелів, стандартний розмір, який використовується для завантаження сирої нафти в балтійських портах Росії.

За даними оціночної компанії VesselsValue, ціна на 20-річний Aframaxes підскочила на 86% з $11,8 млн 1 січня до $22 млн.

Цього року було зареєстровано 148 продажів Aframax, що на 5% більше, ніж за той самий період 2021 року, повідомляє VesselsValue.

Дослідження суднового брокера Clarksons показало, що за перші 11 місяців 2022 року було продано більше танкерів, ніж за будь-який рік до того, а продажі в жовтні встановили новий місячний рекорд у 76 штук.

До 5 грудня не було санкцій Заходу щодо транспортування російської нафти на азіатські ринки, тому Fractal та інші керуючі компанії не порушували жодних правил.

Однак, щоб уникнути підводних каменів, Філіпп сказав, що Fractal не співпрацює з російськими компаніями. За його словами, це також було б неприйнятним для західних банків, які фінансують морську торгівлю.

Щоб нові санкції ЄС не зупинили експорт російської сирої нафти на мільйони барелів на день і не підвищили світові ціни на пальне, багаті країни Великої сімки (G7) пом’якшили санкційний вплив, дозволивши експортувати за ціною менше $60 за барель.

Метою плану є скорочення доходів Росії від експорту, але збереження постачання нафти.

Угода про максимальну ціну означає, що такі компанії, як Fractal, можуть без проблем транспортувати російську сиру нафту, доки ціна є нижчою за встановлену.

Кремль неодноразово заявляв, що не продаватиме нафту нижче нового ліміту, тоді як два найбільших російських покупці, Китай та Індія, не обіцяли дотримуватися ліміту.

Пливучи до Росії

Нові власники суден, які бажають транспортувати російську нафту, виграють на ситуації. «Кораблі, які заробляють $80 000 на день в Середземному морі, можуть заробляти $130 000 на день, якщо перевозять російську нафту», — сказав один судновий брокер, який відмовився надати ім’я, оскільки не мав права говорити зі ЗМІ.

Ціни на танкери підскочили до максимумів, яких не бачили з 2008 року, за винятком короткого періоду в 2020 році, коли нафтові компанії були в пошуках танкерів для зберігання пального через падіння попиту під час пандемії.

Власники танкерів можуть заробляти понад $100 000 на день на деяких поїздках, сказав Омар Нокта, аналітик інвестиційного банку Jefferies.

«Хоча ще невідомо, як в кінцевому підсумку вплине обмеження ціни на російський експорт, зрозуміло те, що танкерний флот зменшується і подорожує на більші відстані», – сказав він.

Більше танкерів тепер використовується для подорожей, що тривають тижнями, доставляючи російську нафту з Балтійського і Чорного морів до Азії, тоді як раніше російська нафта продавалася в основному в Європі, а рейси тривали лише кілька днів.

Суднобудування також застопорилось під час пандемії, і згідно з аналізом судноплавних брокерів наступного року обсяги поставок нових нафтових танкерів будуть історично низькими.

Reuters спостерігав за 18 танкерами Fractal, використовуючи дані відстеження суден Refinitiv Eikon.

Як показали дані, дванадцять завантажили нафту в російських портах за останні два місяці або вперше, вперше з початку війни в Україні, або, принаймні, вперше за рік. Два регулярно заходять в російські порти.

Наприклад, керований Fractal танкер Charvi завантажив сиру нафту в російському балтійському порту Приморськ у середині вересня перед тим, як відправитися на вивантаження в Сікку, Індія.

Танкер, який раніше належав норвезькій Viken Shipping під ім'ям Storviken, ніколи раніше не заходив в російський порт, показали дані Refinitiv Eikon за 2010 рік.

Так само і інший танкер Daphne V, який раніше належав Viken Shipping, а тепер ним керує Fractal, зайшов у Приморськ 11 листопада вперше з початку війни в Україні і прямує до Суецького каналу на шляху до Азії.

До зміни власника танкер називався Kronviken. Viken Shipping заявила, що не продавала кораблі російським власникам, але відмовилася назвати покупців.

Судновий брокер Braemar підрахував, що близько 120 із 212 танкерів, проданих цього року ймовірним російським покупцям, дивилися на торгівлю російською сирою нафтою, тоді як минулого року практично не було продажів покупцям, які займаються транспортуванням російської нафти.

Обходячи санкції

Міністерство фінансів США надало певні інструкції, як працюватиме обмеження, але питання щодо їх дотримання все ще залишаються.

«Обмеження ціни дуже незрозуміле», — сказав Філіп з Fractal. «Ми, безумовно, одна з компаній, які хочуть залишатися в російській торгівлі. Як бізнесмени ми повинні бути оппортуністами».

Покупці повинні надати транспортним або страховим компаніям рахунки-фактури, щоб підтвердити, що вони дотримуються ліміту, але все, по суті, буде зводитися до самоконтролю, без штрафів для надавачів послуг перевезення, якщо вони діяли з добрими намірами.

Угоди, які виявилися поза межами цінового ліміту, фактично порушили б санкції, а інші судна, які в якийсь момент брали участь в обході санкцій щодо експорту нафти Венесуели та Ірану, цілком можуть зіграти свою роль в цій торгівлі, кажуть аналітики.

Однією з цілей плану обмеження цін G7 є запобігання збільшенню цього так званого «чорного флоту», дозволивши експорту російської нафти відбуватися прозоро без порушення санкцій.

Цей чорний флот, на який припадає близько 10% світових нафтових танкерів, згідно з Trafigura та іншими джерелами судноплавної галузі, допомагав Ірану обходити ембарго США протягом більшої частини десятиліття, а Венесуелі – з 2019 року.

Щонайменше 21 танкер перейшов на транспортування російської нафти після того, як раніше використовувався для іранських перевезень, повідомила Клер Юнгман, голова штабу правозахисної групи США «Об’єднані проти ядерного Ірану» (UANI), яка відстежує рух пов’язаних з Іраном танкерів за допомогою трекінгу суден і супутників.

Принаймні четверо з цих суден змінили власників за останні місяці.

Судновий брокер Braemar також повідомив, що деякі судна, задіяні в транспортуванні іранської і венесуельської нафти, переходять на транспортування російської нафти.

За його оцінками, так званий тіньовий флот, який доставляв нафту з цих двох країн, а деякі також до Росії, складався зі 107 Aframax-ів, 65 більших Suezmax-ів і 82 VLCC (Very Large Crude Carrier – дуже великих перевізників нафти).

«Замість одного оптимізованого флоту у вас тепер є два окремих оптимізованих флоти», — сказав Крістіан М. Інгерслев, виконавчий директор данської Maersk Tankers.

«Якщо санкції постійно коригуються, компаніям, які дотримуються санкцій, стає дуже важко йти на ризик, оскільки вони не знають, що станеться завтра», — сказав він.

Переклад Ira Zhurovska