Як кажуть, атвєтка не забарилась. Невдовзі після наїзду Трампа на дорогу реконструкцію офісу ФРС за $2,5 млрд, хтось злив у «The New York Times» вартість дорогої цяцьки самого Трампа. Йдеться про подарований раніше йому Катаром літак. Boeing сам по собі коштує 400 мільйонів доларів, і Катар його подарував Трампу якраз тоді, коли домовлявся про вигідний бізнес з США. Більше того. Дарований літак треба все рівно дообладнати під вимоги секретної служби, перевірити на жучки, дообладнати різні системи. І цей ремонт може зайняти три роки, тобто літак буде використовуватись вже коли Трамп закінчуватиме своє президентство. Тож літак відразу і оформили на трампівську президентську бібліотеку (в США є традиція, що президенти йдучи з посад засновують свої «бібліотеки» - такі собі тусовочні місця для себе коханих).
Тобто це було сприйнято як хабар. А тепер додався ще нюанс. Вищезгаданий ремонт літака ж треба зробить. І виявилось, що він коштуватиме вдвічі дорожче від самого літака - $943 млн. бо шукати прослушку - це ж фактично розібрати до гвинтика і зібрати знову. І ці шалені бабки з бюджету США вирішили заховати від виборців в видатках на модернізацію застарілих… ядерних ракет США)))) Хулє там, мільярд туди – мільярд сюди))) Я не шучу.
Скільки коштуватиме ремонт «безкоштовного» літака Air Force One Трампа? Не питайте
Щоб приховати вартість ремонту літака, який Катар подарував президенту Трампу, ВПС, схоже, включили її в програму модернізації ядерної зброї, яка перевищує бюджет і відстає від графіка.
Президент Трамп не приховує свого невдоволення вартістю ремонту штаб-квартири Федеральної резервної системи — близько 2,5 мільярда доларів, а за підрахунками президента навіть більше.
Але змусити Білий дім обговорити ще один дорогий ремонтний проект Вашингтона, а саме вартість ремонту «безкоштовного» літака Air Force One від Катару, — це зовсім інша справа.
Офіційно, і це дуже зручно, ціна була засекречена. Але навіть за вашингтонськими стандартами, де «чорні бюджети» часто використовуються як привід, щоб уникнути розкриття вартості застарілих шпигунських супутників і розкішних вечірок наприкінці року, методи, що використовуються для приховування вартості улюбленого проекту пана Трампа, є досить винахідливими.
Це може пояснити, чому ніхто не хоче обговорювати таємничий переказ коштів у розмірі 934 мільйони доларів з одного з найбільш перевитратних і неконтрольованих проектів Пентагону — модернізації застарілих наземних ядерних ракет США.
Останніми тижнями бюджетні детективи з Конгресу дійшли висновку, що ця сума, яка потрапила в незрозумілий документ Пентагону, надісланий до Капітолійського пагорба як «переказ» на неназваний секретний проект, майже напевно включає реконструкцію нового, прикрашеного золотом літака Air Force One, який пан Трамп так відчайдушно хоче запустити в повітря до закінчення свого терміну повноважень. (Неясно, чи весь переказ буде присвячений розбиранню нового літака Air Force One до його каркаса, але представники ВПС приватно визнають, що для цього складного проекту використовуються кошти, призначені для модернізації ядерної зброї).
Міністр оборони Катару і міністр оборони Піт Хегсет підписали остаточний меморандум про взаєморозуміння кілька тижнів тому, проклавши шлях для швидкого початку реконструкції на об'єкті в Техасі, відомому своїми секретними технологічними проектами. Про цей документ раніше повідомляла газета The Washington Post.
Літак пана Трампа, ймовірно, не буде літати довго: на виконання робіт знадобиться рік-два, а потім подарунок Катару — вдосконалений за допомогою новітніх технологій зв'язку та захисту під час польоту — буде переданий до ще не створеної президентської бібліотеки Трампа після того, як він залишить посаду в 2029 році, як заявив президент.
З моменту появи повідомлень про подарунок навесні цього року не вщухають побоювання щодо численних очевидних конфліктів інтересів, пов'язаних з цією угодою, з огляду на урядові та ділові зв'язки пана Трампа з Катаром. Але сам президент заявив, що він не переймається цим, вважаючи це рішення очевидним для платників податків.
«Я ніколи не відмовився б від такої пропозиції», — сказав президент у травні. «Я маю на увазі, що я міг би бути дурнем і сказати: «Ні, ми не хочемо безкоштовний, дуже дорогий літак».
Він безкоштовний у тому сенсі, що безкоштовним є старий автомобіль, який сусід віддає, щоб звільнити місце у своєму гаражі. У цьому випадку серед багатьох модифікацій будуть посилені засоби зв'язку, протиракетні системи та можливості двигуна, щоб швидко перевезти президента в безпечне місце, як це зробив один із старих літаків Air Force One 11 вересня 2001 року, коли Аль-Каїда атакувала Сполучені Штати. І є делікатне питання позбавлення літака від будь-яких прихованих електронних пристроїв прослуховування, які, як підозрюють американські чиновники, можуть бути вбудовані в стіни.
Звісно, літак має бути наповнений розкішшю — і золотою обробкою — якою оточує себе 47-й президент, незалежно від того, чи перебуває він в Овальному кабінеті, чи в повітрі. На верхній палубі літака розташований салон і комунікаційний центр, а головну спальню можна перетворити на літаючу лазаретну палату в разі медичної надзвичайної ситуації.
Тому не дивно, що однією з найбільших загадок Вашингтона останніми днями є оцінка того, якою буде остаточна ціна, крім 4 мільярдів доларів, які вже витрачено на президентські літаки, що значно відстають від графіка і які Boeing мав поставити минулого року. Саме ці затримки змусили пана Трампа шукати подарунок.
Представники ВПС приватно визнають, що вони оплачують реконструкцію катарського Air Force One за рахунок коштів, переведених з іншої програми, яка значно перевищила бюджет і відстає від графіка, під назвою Sentinel. Вона названа на честь ракети, яка є основою тривалих зусиль Вашингтона з відновлення застарілої, ненадійної системи наземних ядерних ракет США.
Проект був спочатку проданий Конгресу як програма вартістю 77,7 млрд доларів, спрямована на заміну всіх 400 ракет Minuteman III, разом із пусковими установками та засобами зв'язку, побудованими для протистояння як ядерним, так і кібератакам.
І це було ще до того, як кілька місяців тому ВПС оголосило, що доведеться копати нові силоси в Монтані, Вайомінгу та Північній Дакоті, оскільки старі силоси Minuteman протікали і руйнувалися.
Перші Minuteman були встановлені 55 років тому, коли президентом був Річард Ніксон, а Леонід Брежнєв перебував у Кремлі. Вашингтон і Москва мали в цілому понад 30 000 ядерних боєголовок, націлених одна на одну. (Сьогодні їх кількість наближається до 3100).
Хороша новина полягає в тому, що під час першого терміну адміністрації Трампа ВПС позбулися систем управління і контролю, які все ще використовували 8-дюймові дискетки, довівши, що так звана «глибока держава» може щось зробити, коли вона копає, ну, глибоко.
Деякі ядерні стратеги стверджують, що наземні ядерні боєголовки взагалі не потрібно замінювати; вони набагато вразливіші, ніж боєголовки, що переміщуються під водою на стелс-підводних човнах або можуть бути завантажені на бомбардувальники. Але Пентагон не хоче розлучатися з третиною ядерної «тріади», а силоси та їхні командні пункти є великими роботодавцями в сільській місцевості Заходу.
Вони виконують ще одну функцію в другій адміністрації Трампа. Програма модернізації виявилася ідеальним рішенням, якщо ви були рішуче налаштовані приховати, скільки ви витрачаєте на літак, особливо на такий, що оснащений для нанесення ядерного удару, якщо це буде потрібно.
У червні під час свідчень перед Конгресом Трой Е. Мейнк, секретар ВПС, сказав, що, на його думку, вартість ремонту Air Force One буде прийнятною. « Я думаю, що цифра коливається в межах 1 мільярда доларів», — сказав він. «Але багато з цих витрат — це витрати, які ми б понесли в будь-якому випадку, просто ми понесемо їх раніше», до того, як Boeing поставить два літаки Air Force One. «Тож це буде набагато менше».
«Ми вважаємо, що фактична вартість модернізації цього літака, ймовірно, не перевищить 400 мільйонів доларів», — сказав він.
Якщо це так, то це буде вигідна угода. Але інженери та експерти ВПС, які брали участь у подібних проектах, сумніваються, що це можна зробити за таку ціну. Члени Конгресу висловлюють занепокоєння, що Трамп буде тиснути на ВПС, щоб вони виконали роботу так швидко, що в літак не буде вбудовано достатніх заходів безпеки. На запитання, поставлене минулого тижня, ВПС відповіли, що просто не можуть обговорювати вартість — або будь-що інше, що стосується літака — тому що це секретна інформація.
(Для колекціонерів таких бюрократичних ухилень: так, ВПС готові обговорювати вартість будівництва нового покоління міжконтинентальних балістичних ракет, але не вартість реконструкції літака президента).
Тільки в Пентагоні хтось міг перепрограмувати 934 мільйони доларів і сподіватися, що ніхто цього не помітить. За словами бюджетних чиновників, кілька тижнів тому казна була поповнена завдяки прийняттю закону про узгодження бюджету.
«Чим більше ми дізнаємося про цю угоду, тим більше вона нас турбує», — сказала сенаторка Джин Шахін, демократка з Нью-Гемпширу, яка працює в Комітеті збройних сил. «Наслідки для безпеки від прийняття приватного літака від іноземної держави як Air Force One і етичні проблеми, які створює подарунок такого розміру, вже були значними».
Але ще більш тривожним, за словами пані Шахін, є те, що «ця адміністрація перенаправляє кошти з бюджету на модернізацію ядерної зброї для фінансування дорогого ремонту цього літака».
Таким чином, за її словами, «ми підриваємо свою надійність, фінансуючи марнославний проект президента Трампа».