"Україна і НАТО" - Влад Пономар

"Україна і НАТО" - Влад Пономар

*Atlantic Council: Чи все ще хоче Україна Зеленського вступити до НАТО?
*Міністр Оборони України ліквідував Проєктний офіс реформ, який впроваджував стандарти НАТО в ЗСУ.

✔️Atlantic Council: Чи все ще хоче Україна Зеленського вступити до НАТО?
Україна повинна розробити чіткий та прозорий механізм моніторингу для впровадження стандартів НАТО, доповнений короткостроковими і середньостроковими цілями.
З моменту початку воєнних дій з Росією в 2014р Україна хотіла зміцнити свої зв'язки з НАТО. У відносинах НАТО з Києвом був досягнутий значний прогрес. Інституційне співробітництво активізувалося, і низка окремих держав-членів НАТО направили військові місії в Україну для забезпечення підготовки та підтримки переходу країни до стандартів Альянсу.
У радикально новому геополітичному середовищі, створеному анексією Криму і вторгненням Росії на схід України, настрій українців змінився на користь членства в НАТО. Якби референдум з цього питання відбувся сьогодні, то членство в НАТО одержало б переважну більшість голосів.
Україна зробила численні кроки для досягнення кінцевої мети - вступу в НАТО. Зокрема, амбіції України щодо членства в НАТО внесли в Конституцію за допомогою поправки, яка також підтвердила мету в кінцевому підсумку вступити в ЄС.
Нещодавні політичні зміни в Києві відновили дебати про прихильність України інтеграції в НАТО і викликали нові сумніви щодо широкої геополітичній траєкторії країни.
Андрій Таран сказав, що адаптація українських військових до стандартів НАТО в найближчому майбутньому, є "недосяжною метою".
Багато побачили в цьому ознаку наближення геополітичного розвороту. Реакція на коментарі Тарана була гарячою.
Також в офісі реформ Міноборони вибухнув додатковий скандал щодо сприяння модернізації ЗСУ, включаючи перехід на стандарти НАТО. У заяві від 1 квітня голова Офісу звинуватила нове керівництво міністерства в тому, що воно блокує їх роботу.
Ці інциденти відбуваються в той час, коли ширший підхід України до триваючої війни з Росією залишається суперечливим. Роздуми про можливу зміну політики вирують відтоді, як Зеленський здобув перемогу на виборах. Його успіх багато в чому зобов'язаний передвиборчим обіцянкам про припинення війни на Донбасі. Нещодавно виявлені плани вступити в прямі переговори з підтримуваними Росією бойовиками "ЛДНР" натрапили на особливо гучну опозицію.
З'явилися побоювання того, що Зеленський може бути готовий пожертвувати амбіціями України до євроатлантичної інтеграції та поставити під загрозу довгострокову незалежність країни в обмін на прогрес у напрямку миру.

Крім політичного виміру, практичні аспекти інтеграційного процесу також створюють плутанину. Прийняття стандартів НАТО широко визнано необхідним, щоб Україна мала шанси на успіх у майбутній заявці на членство.

Зараз спроби оцінити статус інтеграції України в НАТО можуть відрізнятися в залежності від того, надходить інформація від Міноборони, Управління європейської та євроатлантичної інтеграції, МЗС або Місії України при НАТО. Іншими словами, в Україні відсутній єдиний підхід. Це перешкоджає зусиллям по контролю за виконанням стандартів НАТО в ЗСУ та створює потенціал для політичної шкоди.
Щоб протистояти цьому, Україна повинна розробити чіткий та прозорий механізм моніторингу для впровадження стандартів НАТО, доповнений короткостроковими і середньостроковими цілями.

☑️Міністр Оборони України ліквідував Проєктний офіс реформ, який впроваджував стандарти НАТО в ЗСУ.


Офіс реформ працював над реалізацією реформ, які адаптували ЗСУ до стандартів НАТО, (система електронних закупівель, закупівлі через структури НАТО, реформа харчування, речового та медичного забезпечення, розвиток професійного сержантського корпусу та ін.).
Аліна Фролова, заступниця міністра оборони України 2019-2020 років пише:
"З першого дня нове керівництво МОУ системно знищувало ПОР.
В серпні 2015р наказом міністра оборони України було створено ПОР, метою якого стало комплексне та експертне ведення процесу реформування МОУ. Офіс працював із двома попередніми міністрами, і його внесок у реформування ЗСУ є абсолютно безцінним.
За цей період ПОР вдалося започаткувати систему електронних закупівель "Prozorro" в Міноборони, змінити систему харчування, реформувати сержантський корпус, змінити систему закупівель (що була однією з найбільших корупційних "дір" в системі і реформа якої власне перебуває під загрозою зараз), розробити нові підходи до системи забезпечення житлом, почати впровадження системи проєктного менеджменту і програмування, впровадження системи демократичного цивільного контролю, реформи системи професійної освіти, та ін.
Робота Офісу реформ була драйвером змін і давала надію багатьом професіоналам усередині системи не втрачати надію.
При цьому ПОР завжди мав найвищий рівень довіри країн-партнерів. Через це уряд Британії виділяв фінансування на експертів, уряд США прив'язав виділення другої частини суми військової допомоги у $125 млн зокрема до реалізації реформи закупівель.
А уряд Канади був готовий надати значне фінансування на розширення роботи команд реформ саме за моделлю ПОР.
Ви можете запитати будь-кого з іноземних радників, колишніх міністрів пана Полторака та пана Загороднюка, їхній відгук буде абсолютно чітким: ПОР має беззаперечну репутацію.
В усіх, крім поточного керівництва МОУ.
Все, що робить зараз керівництво МОУ, – знищення реформаторів, придушення розвитку, відсутність нормальної комунікації з партнерами, відсутність комунікації про зміни у пріоритетах чи оголошення власного бачення – це зрада. Не сакральна "українська зрада", а абсолютно реальна зрада національних інтересів. Через ідіотизм чи роботу на бік ворога".

Влад Пономар