“Українська реконкіста”і доля “маранів” - Євген Якунов

“Українська реконкіста”і доля “маранів” - Євген Якунов

Володимир В’ятрович майбутню українізацію окупованих територій після їх повернення назвав красиво -“Українська реконкіста”.

“Дехто твердить, що для зближення потрібно буде проводити тут більш «лагідну українізацію», а то й взагалі відкласти її. Мовляв, маємо повернути не лише території, але й людей, а, реалізовуючи нинішню гуманітарну політику, остаточно втратимо їх. Це хибна теза, сформована під впливом російської пропаганди...» - написав він.

Використовуючи термін “реконкіста” народний депутат, звичайно, нічого антигуманного не мав на увазі.

Однак історичний процес повернення католицизму на терени Піренейського півострова після шестисотрічного панування арабів, названий “Реконкістою”, не був ідилічним.

“ У 16 столітті розпочалася масова втеча маранів (хрещених юдеїв) з Іспанії до Нідерландів, - розповідає український філософ Олег Хома в одній із своїх лекцій про ті часи.- Спочатку юдеїв перехрестили в християнство, а потім заявили: ні, все-одно ви неправильні християни, і треба вас “трусити”. Мовляв - “По очах бачу, врьош!”

У Нідерландах же спрацювала політична логіка. А вона в тому: війна триває, бо хтось добивається якогось статусу, а ми не хочемо його давати. То чого б нам не дати їм той статус? Протистояння припиняться і ми житимемо нормально. А якщо доведеться терпіти, то на це є й слово “толерантність”. Це було безпрецедентне рішення на той час”, - пояснює філософ.

Закони XIV — XV століть в Іспанії, дійсно, були дуже жорстокими щодо євреїв, і хрещення вважалося альтернативою смерті. Втім, навіть охрестившись, юдеї, не врятувалися від гноблення й знущань. Їх переслідування стало головним завданням іспанської інквізиції. З 1449 року королівська влада законодавчо різко обмежила права маранів. Останній такий закон в Іспанії було скасовано лише 1870 року.

Я жодним чином не прагну проводити прямі паралелі між іспанською реконкістою і тим, що пропонується зробити на деокупованих територіях України. Треба, як кажуть прихильники “позитивної дискримінації”, зважати на контекст і особливості нашої і іспанської історії.

І все ж доля маранів у Іспанії і притулок, наданий їм в Нідерландах нагадують: відновлювати справедливість можна по-різному.