Дещо про АВАКС-и
Наскільки я зрозумів, у світлі передачі Україні літаків типу F-16, багатьох моїх читачів хвилює питання, щодо перспектив подальшої передачи нам також літаків системи "АВАКС"... як засобу, який здатний суттєво підвищити бойоу ефективність власне винищувачів типу F-16...
Тож, давайте розберемось... чи варто нам взагалі очікувати таких "подарунків" найближчим часом, або, принаймні, в подальшому...
1. Спочатку треба розібратися. Про що, взагалі, їде мова...
А мова їде про літак E-3 «Се́нтрі» фірми "Боінг", який здійснив свій перши політ ще 31-го жовтня "бородатого" 1975-го року... й до 1992-го року (коли цей літак припинили виробляти серійно) було виготовлено 68 одиниць... з яких, принаймні, 3 були втрачені за різних обставин.
По своїй суті, цей літак являє собою спеціалізовану модифікацію більш розповсюдженого літака В-707-320B...створену шляхом внесення до його конструкції вагомих змін та оснащення спеціалізованим обладнананям...
Призначений він для дальнего радіолокаційного виявлення цілей (повітряних, морських та наземних), УПРАВЛІННЯ діями авіації, як в автоматизованому, так й в "ручному" режимах, НАВЕДЕННЯ її та ІНШИХ ЗАСОБІВ УРАЖЕННЯ на виявлені цілі. Й по своїй суті, є СТРАТЕГІЧНИМ літаком (у відповідності до своїх ТТХ та бойових спроможностей), як у сенсі ДРЛВ, так й літаючого командного пункту (КП) авіаційних та інших засобів ураження...
2. На сьогоднішній день, у світі експлуатується наступна кількість цих літаків, які пройшли неодноразову модернізацію та вдосконалення...що суттєво розширило та посилило їх бойові спроможності у порівнянні із першої, базовою модифікацією...
- у США - 31 літак типу Е-3С
- багатонаціональний компонент програми НАТО АВАКС - 17 літаків типу Е-3А\D
- британський компонент програми НАТО АВАКС - 7 літаків типу Е-ЗAEW.1
- Франція також має - 4 літака типу E-3F
- Саудівська Аравія - 7 літаків типу Е-3А...
У зв'язку з цим нагадаю, що серійно виробництво цього літака у 1992-у році ПРИПИНЕНО... Тому, взагалі, вести мову про якусь передачу нам такого роду літака (хоча б одного) варто виключно у контексті... виводу його з бойового складу авіації вище вказаних країн та організацій, з послідуючою передачою до бойового складу Повітряних сил ЗСУ...
Звісно, що на сьогоднішній день, це МАЛОЙМОВІРНО...
3. Але, це зовсім не означає... що ці літаки взагалі не можуть бути задіяні у інтересах України в цій війни. І якщо ми подивимось більш уважно на те, як й яким чином ці літаки використовуються вищевказаними країнами та організаціями на нинішньому етапі, то можемо зробити висновок, що АВАКС-и ВЖЕ задіяні у російсько-українській війні на нашому боці...
Про що саме їде мова...?
В першу чергу, про так звану Систему дальнього радіолокаційного виявлення і управління АВА́КС НАТО...
Вона складається з наступних компонентів:
- Командування сил раннього повітряного попередження і управління НАТО (англ. Command, NATO Airborne Early Warning & Control Force; COMNAEW&CF). Штаб — в Касто, Бельгія
- А також з 2-х компонентів безпосередньо задіяних у виконанні завдань...
- Багатонаціональний компонент NATO AWACS E-3A. Оперативна авіабаза Гайленкірхен (Гайленкірхен, Німеччина) — 17 E-3А. Учасниками цієї програми є 16 країн НАТО.
- Та Британський компонент NATO AWACS E-3D (окрема авіаескадрилья). Авіабаза Воддінгтон (Лінкольн, Велика Британія) — 7 Е-ЗAEW.1, який використовується і в інтересах національної оборони Великої Британії, і в рамках Системи дальнего радіолокаційного виявлення та управління АВАКС НАТО...
В рамках співробітництва та підтримки України з боку НАТО літаки типу Е-3А\D зі складу цих компонентів, здійснюють РЕГУЛЯРНІ польоти вздовж наших кордонів, як наземних, так й морських... Тобто ведуть контроль ситуації в повітрі, на морі та на землі. Окрім того, літаки типу Е-3С зі складу ВПС США також задіяні у цій діяльності...
Звісно, що в обох випадках інформація щодо ВИЯВЛЕННИХ повітряних, наземних та морських цілей поступає не тільки у відповідні командні структури НАТО, ВПС США та Великої Британії... а й певним чином "доходить" до відповідних структур ГШ ЗСУ... яким саме чином і в якому обсязі, то вже питання друге... Однак, при цьому, процес наведення засобів ураження ЗСУ з цієї діяльності, очевидно, виключений чере чималу кіькість причин - від військово-політичних, до технічних...
Але в мене не має сумніву в тому, що в разі появи на озброєнні ПС ЗСУ літаків типу F-16... цей процес МОЖЕ БУТИ, так би мовити "модернізованим" й стати максимально наближеним до режиму "онлайн", включаючи власне процес наведення... Адже ці винищувачі (так само, як й ЗРК\ЗРС західного виробництва) повністю адаптовані до застосування ЦУ з літаків типу Е-3А\D\С
По суті, НАТ-івськи та американські АВАКС-и зможуть не входячи у повітряний простір України, а також формально не входячи до складу авіації ПС ЗСУ, виявляти цілі в їх інтересах та наводити їхні ж засоби ураження (в першу чергу, авіаційні штибу F-16 а також західні ЗРК\ЗРС, які повністю "сопрягаються" з обладнанням літаків типу Е-3А\D\С) на них в режимі "онлайн"...
Таким чином, наявність у противника аналогічної системи А-50У, що давало й продовжує давати йому на теперішній момент, значну фору у Повітряному компоненті... буде певним чином зведена на нівець... Тим більше, що система АВАКС, яка використовується США. Великою Британією та НАТО... явно за своїми бойовими спроможностями переважає аналогічну російську...
Звісно, що для всього цього повинно статися, принаймні, 2 речі...
- Має бути прийнято відповідне військово-політичне рішення (мається на увазі з боку НАТО, США, або Великої Британії, які експлуатують ці літаки)
- Ми маємо отримати літаки типу F-16 у своє користування...
Я не можу сьогодні прогнозувати, станеться це, чи ні, в кінцевому рахунку... бо, на сьогоднішній день існує чимало факторів, як "за", так й "проти"...
Одним з основних, безперечно, є подальша реакція рф на це... Чи розцінить військово-політичне керівництво рф наведення літаками натівського чи американського АВАКС-у українських засобів ураження, як пряму участь у війні чи не розцінить...питання риторічне...
В свою чергу, чи вистачить у військово-політичного керівництва НАТО, США чи Великої Британії волі та неприклонності для такого рішення.... також, питання - не меньш риторичне...
З іншого боку, вони й так стверджують, що "воюють з НАТО"... І в цьому сенсі, очевидно, ВЖЕ стали заручниками власної пропаганди. Адже, в такому разі їм доведеться, або визнати, що раніше вони таки НЕ ВОЮВАЛИ із зловісною НАТО-ю (і відповідно, накостиляла їм раніше виключно сама Україна) і ось, тільки тепер вони розпочали війну з НАТО (тобто, по-суті, нівелювати одне з головних тверджень власної пропаганди) .... або зробити вигляд, що нічого особливого не сталося... одним АВАКС-ом більше, одним меньше - не суть... адже, НАТО й так з нами "воює"...
Підсумуємо...
- Поява літака типу Е-3 "Сентрі" (будь-якої модифікації) у бойоому складі авіації Повітряних Сил ЗСУ - МАЛОЙМОВІРНА
- Але використання цього літака у інтересах ЗСУ цілком можливе, в тому числі у максимальному режимі (тобо включаючи режим НАВЕДЕННЯ українських засобів ураження). Особливо, це стає вірогідним із появою у нас на озброєнні літаків типу F-16...
- Однак, це має свої ВІЙСЬКОВО-ПОЛІТИЧНІ особливості та нюанси... простіше кажучи, наслідки...