"Як подарувати Газпрому 3 мільярди замість того, щоб отримати понад 11 мільярдів доларів" - Юрий Витренко

"Як подарувати Газпрому 3 мільярди замість того, щоб отримати понад 11 мільярдів доларів" - Юрий Витренко

Прес-служба Камбіну повідомила, що Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман під час засідання Координаційної ради з питань проведення реформ у паливно-енергетичному комплексі сказав, що Уряд України наполягає і вимагає від НАК «Нафтогаз України» ухвалити і реалізувати необхідні рішення, які дозволять завершити процес анбандлінгу державної компанії до кінця поточного року за моделлю, ухваленою ще у липні 2016 року.

Прем’єр-міністр також зазначив, що модель анбандлінгу OU (ownership unbundling) – найбільш прийнятна.

Я не знаю критерії цієї "прийнятності", але я можу відповідально стверджувати, що ми надали вповноваженим представникам Кабміну заключення юристів і експертів, з якими ми виграли у Стокгольмському арбітражі проти Газпрому, що наслідком вибору саме цієї моделі анбандлінгу може бути програш Газпрому у новому арбітражі, який вже ініцював Газпром, приблизно 3 мільярдів доларів замість того, щоб виграти у Газпрому 11-14 мільярдів доларів.

Вони детально пояснили представникам Кабміну чому так станеться. Вони також пояснили чому потрібно обрати іншу модель анбандлінгу, як це дозволяє зробити європейське та українське законодавство, - ISO (незалежний системний оператор).

За обома моделями з 2020 року оператор газотранспортної системи України буде повністю відокремлений від Нафтогазу.

Тому питання лише в тому, навіщо руйнувати юридичну позицію Нафтогазу в новому арбітражі проти Газпрому, наслідком якого буде втрата для України 3 мільярдів доларів замість виграшу понад 11 мільярдів доларів.

Також зауважу, що це значно послабить переговорну позицію української сторони на тристоронніх переговорах щодо транзиту газу після 2019 року, оскільки для Газпрому знімається реальна загроза, що якщо транзиту не буде після 2019 року, арбітраж присудить доплатити 11-14 мільярдів доларів як наслідок включення до бази витрат прискореної амортизації та знецінення української газотранспортної системи при перегляді тарифу за 2018-2019 роки.

І ще. Прем’єр-міністр наголосив, що сьогодні не існує жодних перепонів, передусім юридичного характеру, які могли б затримувати анбандлінг «Нафтогазу України» за визначеною моделлю. З цією позицією погодилися учасники Координаційної ради – урядовці, представники енергодиректорату Європейської Комісії, Світового банку, голови представництв міжнародних фінансових організацій.

Наскільки мені відомо, останній лист від Європейської Комісії свідчить фактично про протилежне.

Хтось бачив якесь підтвердження того, що Світовий Банк та голови представництв міжнародних фінансових організацій підтримали пропозицію Прем'єр-міністра щодо анбандлінгу?

P.S.

Якщо ця модель буде реалізована, то Газпром зможе вимагати в арбітражі перегляд нашого транзитного тарифу у бік зменшення, і саме тому ми будемо змушені повернути Газпрому 3 мільярди доларів.

Юрий Витренко