1. Запасів нафти в росії залишилося менше ніж на 30 років.
- росія, яка десятиліттями використовувала нафту як головний важіль економічного тиску та зовнішньополітичного впливу, сама стикається з наближенням ресурсного краху.
- Міністр природних ресурсів рф визнав у Держдумі, що розвіданих рентабельних запасів нафти в країні вистачить лише на 26 років.
Ключові цифри:
- Загальні запаси: 31 млрд тонн.
- З них рентабельні — лише 13 млрд.
- Поточний рівень видобутку — близько 500 млн тонн щороку.
- У росії дійсно є 95 млрд тонн "ресурсів", але, як визнав сам міністр, більшість із них — це важковидобувні запаси, тобто фактично безперспективні без сучасних технологій, яких у росії нема — і навряд з’являться під санкціями.
- Згідно з офіційною Енергостратегією рф до 2050 року, у базовому сценарії видобуток впаде з 540 до 287 млн тонн, експорт скоротиться втричі — з 234 до 79 млн тонн.
- У «стрес-сценарії» — лише 171 млн тонн видобутку, експорт — повний нуль.
- Це означає кінець "енергетичної імперії": без експортної нафти росія втратить левову частку валютної виручки та вплив на глобальні ринки. У комбінації з технологічною ізоляцією та санкціями — це пряма дорога до економічної деградації.
- І ні риторика про "велику енергетичну державу", ні спроби переорієнтації на Азію не врятують росію від майбутнього, в якому нафтовий кран перекрутиться сам по собі.
2. російська «Газпром нафта» зазнала збитків вперше за три роки.
- У I кварталі 2025 року «Газпром нафта» задекларувала чистий збиток у 21,3 млрд рублів за російськими стандартами бухобліку (РСБУ). Для порівняння, торік за аналогічний період компанія мала прибуток у 36,9 млрд рублів.
Основні фінансові показники:
- Виручка знизилася на 5%;
- Собівартість зросла майже на 7%;
- Операційний прибуток скоротився у 4 рази.
- Погіршення результатів пояснюється зростанням витрат на видобуток та логістику, що є наслідком західних санкцій, дорожчання сервісних послуг та масштабного імпортозаміщення — заміни західних технологій та логістичних рішень на менш ефективні аналоги.
- Враховуючи, що «Газпром нафта» вважається однією з найефективніших компаній російського енергетичного сектору, вихід у мінус є тривожним сигналом для всієї нафтогалузі рф, яка втрачає прибутковість на тлі санкційного тиску, падіння цін на нафту та ускладнень у зовнішній торгівлі.
- Збитки лідера галузі можуть свідчити про структурні проблеми в енергетичній моделі росії, що раніше дозволяла акумулювати валютну виручку навіть в умовах економічної ізоляції.
3. російський бюджет втратить сотні мільярдів рублів через обвал авторинку.
- Обвал імпорту автомобілів у росію призвів не лише до втрат для дилерів та виробників, а й завдав серйозного удару по державному бюджету.
- Надходження від утилізаційного збору у 2025 році можуть знизитися на 200 млрд рублів. У проєкті поправок до бюджету загальні доходи від цього збору вже зменшені з 2 трлн до 1,6 трлн рублів. При цьому не уточнюється, на які саме види техніки припадає основне скорочення.
- Причиною падіння стали різке підвищення утилізаційного збору з жовтня 2024 року і його індексація з січня 2025-го.
- У відповідь на це імпортери у кінці минулого року різко наростили постачання (зокрема, експорт легкових авто з Китаю до росії у 2024 році виріс на 30,5%, до рекордних $15,2 млрд), проте згодом ринок стрімко просів.
- Після "заповнення складів" у 2024-му попит обвалився, що автоматично вдарило і по збору, на який Мінфін раніше покладався як на стабільне джерело доходу. Таким чином, жорстке регулювання ринку обернулося подвійним ударом — по автоіндустрії та державним фінансам.
4. ОПЕК+ готується до нового різкого збільшення видобутку нафти.
- Країни ОПЕК+ обговорюють можливість третього поспіль суттєвого нарощування нафтовидобутку, яке може відбутися вже у липні. Одним із варіантів розглядається підвищення квот на 411 000 барелів на добу — утричі більше за первинний план. Остаточне рішення очікується на саміті 1 червня.
- У травні та червні картель вже ухвалив рішення про аналогічне збільшення видобутку — на 411 тис. барелів щомісяця, що становить близько 1% від загального обсягу нафтовидобутку країн ОПЕК+.
- Ці дії, разом із глобальним профіцитом нафти та торговельними конфліктами за участі США, спричинили падіння цін на нафту. У четвер ціна Brent знизилась на 1% — до $64,3 за барель. Особливо болісно це б'є по росії:
- За даними Міжнародного енергетичного агентства (МЕА), середня ціна російської нафти у квітні склала $55,64, тобто нижче обмеження у $60, встановленого країнами G7.
- Ціни на всі основні експортні сорти рф залишаються нижчими за західний «прайс-кеп», що послаблює доходи бюджету в умовах війни.
- ОПЕК+ фактично відмовляється від політики самообмежень і квот, оскільки надлишок пропозиції став системним і не реагує на штучні скорочення.
- Такий поворот у стратегії ОПЕК+ є особливо ризикованим для росії, яка через санкції, обмеження цін і логістичні проблеми все менше контролює власну долю на глобальному нафтовому ринку.
- У разі реалізації липневого плану москва отримає ще один удар по своїх енергетичних прибутках.
5. ЄС перекриває росіянам доступ до ринку добрив на $800 млн.
- Європейський парламент проголосував за введення рекордних мит на російські та білоруські добрива та сільськогосподарську продукцію, що фактично зупинить їхній експорт до Євросоюзу. Нові обмеження, як очікується, набудуть чинності з 1 липня 2025 року.
Що зміниться:
- - Мито на азотні добрива зросте з 6,5% до 100% протягом трьох років, що зробить їх економічно нерентабельними для європейських покупців;
- На аграрну продукцію вводиться додаткове мито у 50%.
- росія досі утримувала понад чверть європейського ринку азотних добрив, попри повномасштабну війну проти України. Обсяги цього експорту оцінювалися приблизно у $800 млн на рік.
- ЄС раніше не включав добрива до жорстких санкцій, аргументуючи це продовольчою безпекою в бідніших країнах. Тепер підхід змінився: пріоритетом стала економічна ізоляція країни-агресора.
- Нові мита — це ще один удар по російській хімічній промисловості, яка вже страждає від логістичних проблем, санкцій на обладнання та обмеженого доступу до фінансування.
6. Bank of Georgia вводить глобальні обмеження для росіян: санкції на люкс – тепер під контролем банків.
- Один із найбільших банків Грузії — Bank of Georgia (BoG) — запровадив нові обмеження для громадян росії: тепер вони не зможуть купувати предмети розкоші дорожче $300 або €300, незалежно від країни покупки.
- Обмеження стосуються всіх транзакцій по картках BoG — як у Грузії, так і за її межами.
- Це перший прецедент, коли банк бере на себе виконання санкцій ЄС, які були запроваджені ще у 2022 році й забороняють експорт люксу в рф.
- Представники банку наголошують, що нововведення — не їхня ініціатива, а вимога регулятора, тобто грузинських фінансових органів. Раніше відповідальність за виконання санкцій неформально лягала на магазини (як, наприклад, Chanel, яка перевіряла паспорти покупців), однак технічно це було складно і неефективно.
- Тепер система працюватиме автоматично: якщо сума покупки в категорії "розкіш" перевищує дозволений ліміт, операцію буде заблоковано.
- Цей крок може стати новим стандартом у контролі санкцій — і прикладом для банків в інших країнах, які поки що не наважувалися брати на себе таку функцію.
- Водночас це ще один сигнал для російських громадян, що навіть формально "нейтральні" країни, як Грузія, посилюють дистанціювання від рф у фінансовій та політичній площині.
7. Грузія з 15 травня повністю заборонила росіянам вивозити автомобілі з країни.
- З 15 травня 2025 року в Грузії набули чинності нові обмеження, які забороняють громадянам росії та білорусі вивозити з країни легкові автомобілі та спецтехніку, включно з реекспортом у треті країни.
- До набуття чинності нових правил реекспорт у напрямку рф та білорусі вже був заборонений, однак нововведення поширюються і на постачання в інші держави.
- З 15 травня громадяни оосії та білорусі, навіть якщо мають реєстрацію в Грузії, не можуть здійснювати реекспорт транспортних засобів ні до цих країн, ні до будь-яких інших. Обмеження не стосуються громадян інших країн.
- Нові правила фактично перекривають один із головних каналів постачання автомобілів до росії в обхід західних санкцій, яким активно користувалися з 2022 року.
- Раніше через Грузію до рф масово ввозилися легкові авто, включно з електромобілями та машинами преміум-класу.
- Таким чином, Грузія робить черговий крок у напрямку посилення санкційного тиску на росію та обмеження «сірих» схем постачання.
8. Група членів Європейського парламенту закликала Брюссель заморозити все фінансування, призначене для Угорщини, звинувативши країну в подальшому обмеженні свобод і підриві демократії, недотриманні законодавства та цінностей ЄС.
- У листі, підписаному 26 депутатами ЄП, стверджується, що Угорщина не тільки не прагне поліпшень, а й «демонструє подальшу тривожну регресію».
- У листі згадується нещодавно ухвалений закон, спрямований на заборону ЛГБТК-парадів у Будапешті, а також реформи, метою яких є підрив незалежності судів і придушення критиків уряду.
- Лист, ініційований фракцією Зелених, підписали також представники кількох інших парламентських фракцій, включно з правоцентристською ЄНП (Європейська народна партія), центристською «Оновимо Європу» (ОП) і соціал-демократичною СДП.
9. Індія готується до рекордного імпорту нафтопродуктів з росії — у травні очікується найбільший обсяг за роки.
- Імпорт нафтопродуктів із росії до Індії у травні може досягти рекордного рівня, зумовленого різким зростанням поставок так званого «брудного палива».
- За прогнозом аналітичної компанії Kpler, обсяг переробленої нафти, який прибуде з рф, сягне 239 000 барелів на добу, що на 81% більше, ніж у квітні. Це буде найвищий рівень щонайменше з 2017 року.
- Найбільше зростають поставки вакуумного газойлю — сировини для вторинної переробки та мазуту — обсяги якого досягнуть максимуму за останні пів року.
- Причиною зростання імпорту стала зупинка на техобслуговування найбільшого індійського нафтопереробного заводу в Джамнагарі (Reliance Industries Ltd.), що тимчасово скоротило внутрішнє виробництво пального. Заводи такого типу можуть використовувати низькоякісну сировину (мазут і ВГО) для виробництва дизелю й бензину.
- Крім цього, імпорт російської сирої нафти до Індії у травні стане найбільшим за останні 10 місяців, після падіння до мінімуму у лютому через американські санкції, які тоді частково заблокували логістику.
- Згідно з даними Kpler, загальний імпорт нафти — як сирої, так і переробленої — з росії цього місяця, ймовірно, встановить новий історичний рекорд.
- Ці тенденції демонструють, як Індія, попри західні санкції, продовжує залишатися ключовим ринком збуту для російських енергоносіїв, посилюючи переробку брудної нафти у високоякісне паливо — часто для подальшого реекспорту вже під нейтральним походженням.
10. Китайські інвестиції в Європу різко зросли, але Захід втрачає позиції.
- Обсяг прямих іноземних інвестицій Китаю до країн ЄС та Великобританії у 2024 році зріс на 47%, досягнувши 10 мільярдів євро.
- Традиційні лідери — Велика Британія, Німеччина та Франція — різко втратили привабливість для Пекіна: їхня сукупна частка у китайських вкладеннях скоротилася до 20% проти 52% у середньому за попередні п’ять років.
- Головним бенефіціаром стала Угорщина, яка вже другий рік поспіль залишається основним напрямом для китайських капіталовкладень — на неї припадає 31% усіх інвестицій.
- Відзначається зміна стратегії: китайські компанії відмовляються від поглинань заради технологій — Китай вже не так залежний від західних розробок і активно розвиває власні.
- Тепер перевага надається будівництву нових проєктів, особливо у східній Європі, де умови для інвесторів простіші, а політичний супротив — слабший.
- Таким чином, класичні центри європейської економіки поступово втрачають привабливість для КНР, поступаючись місцем новим союзникам, що дедалі частіше відходять від загальної антикитайської риторики Заходу.
Більше на https://t.me/Omelyan_News