Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 14.10.2025

Інформація щодо поточних втрат рф внаслідок санкцій, станом на 14.10.2025

1. російський експорт обвалився на 17% за місяць — профіцит зовнішньої торгівлі знижується рекордними темпами.

- Експорт росії у серпні скоротився до $31,5 млрд, що на 17,1% менше, ніж у липні, і на 8,9% нижче, ніж рік тому, повідомляє Центральний банк рф.

- Це один із найгірших місячних результатів для російської зовнішньої торгівлі у 2025 році. Імпорт також знизився — на 4,9% за місяць і на 7,3% у річному вимірі, до $24 млрд.

- У результаті профіцит торгового балансу впав до $7,5 млрд, що означає падіння на 41,3% порівняно з липнем і на 13,7% — порівняно з серпнем 2024 року.  

- Основною причиною різкого спаду є скорочення нафтових поставок, а також зміна торговельної структури на тлі санкцій і падіння цін на російську сировину.

- Водночас зростання логістичних витрат та валютні коливання підривають рентабельність експорту. Навіть попри високі світові ціни на енергоносії, російська економіка втрачає валютні надходження, а енергетичний сектор більше не забезпечує стабільного потоку доходів до бюджету кремля.

2. росія зірвала терміни будівництва танкерів для Північного морського шляху — дефіцит суден став критичним.  

- Міністерство транспорту росії змушене відкласти на два роки запровадження обмежень, які вимагали, щоб транспортування нафти, газу та вугілля Північним морським шляхом здійснювалося виключно суднами російського виробництва.  

- Згідно з початковим планом, норма мала набути чинності з 1 березня 2026 року, однак через провал у суднобудуванні Мінтранс рф пропонує перенести термін до березня 2028 року.  

- російські верфі не змогли вчасно побудувати необхідну кількість суден через нестачу технологій, санкційні обмеження на імпорт обладнання та відтік іноземних партнерів. Це ставить під сумнів можливість кремля реалізувати амбіційні плани з освоєння Арктики та перетворення Північного морського шляху на альтернативу Суецькому каналу.  

- Затримки у виробництві можуть призвести до зниження обсягів експорту енергоносіїв і втрати контролю над стратегічним маршрутом, на який москва покладала великі надії в умовах західних санкцій.

3. Імпорт вантажівок до росії обвалився у 20 разів — промисловість втрачає можливість оновлення техніки.  

- Ввезення вантажівок до росії практично зупинилося. У вересні 2025 року в країну поставили лише 643 нові вантажні автомобілі повною масою понад 3,5 тонни — це в 20 разів менше, ніж роком раніше (12,6 тис.).  

- Імпорт скорочується з початку року: за дев’ять місяців поставки впали на 92%, або у 12 разів, — до менш ніж 5 тис. машин проти 61 тис. за той самий період 2024 року.  

- Падіння пов’язують із спадом цивільного сектору економіки рф, санкціями проти китайських виробників та нестачею валютних коштів для закупівель імпортної техніки. Це створює серйозні ризики для логістики, будівництва й промисловості, які залежать від сучасного вантажного транспорту.

- Фактично, російський ринок комерційних автомобілів опинився у стані паралічу, а російське виробництво не здатне компенсувати дефіцит імпортної техніки.

4. Акції найбільших забудовників росії впали на тлі кризи в будівельній галузі.

- російський ринок нерухомості втрачає стабільність — із початку осені акції провідних будівельних компаній рф подешевшали більш ніж на чверть.

- За даними Московської біржі, станом на 10 жовтня галузевий індекс впав на 26,1%, до 4952 пунктів, тоді як загальний індекс біржі знизився лише на 10,3%.  

- Обвал пов’язаний із різким падінням попиту на житло, спричиненим недоступністю іпотечних кредитів і загальним погіршенням економічної ситуації.  

- У січні–серпні 2025 року російські забудовники змогли реалізувати лише 14,4 млн кв. м житла, що на 17% менше, ніж роком раніше. Це свідчить про початок системної кризи у сфері житлового будівництва — однієї з небагатьох галузей, яка ще нещодавно підтримувала економічну активність у рф.  

- Ринок нерухомості, який кремль використовував як інструмент соціальної стабільності, стрімко втрачає опору. Прогнозується подальше падіння цін і скорочення нових проєктів.

5. Експорт Китаю до росії обвалився до мінімуму за сім місяців.

- У вересні 2025 року експорт Китаю до росії впав на 21% у юанях, до 63,1 млрд юанів (8,85 млрд доларів США) — це найбільше скорочення за останні сім місяців. Торговельний спад між двома країнами триває вже шостий місяць поспіль.  

- Загалом за дев’ять місяців 2025 року китайський експорт до росії зменшився на 10,6%, що свідчить про охолодження економічних зв’язків попри спроби москви компенсувати втрату західних ринків.

- Натомість імпорт Китаю з росії у вересні незначно зріс — лише на 3,8% після різкого падіння на 17,8% у серпні. Однак цей приріст не здатен компенсувати загальне зниження обсягів торгівлі: у січні–вересні сукупний товарообіг між країнами скоротився на 8,6%, до 1,17 трлн юанів.  

- Падіння експорту з Китаю відбувається на тлі економічної нестабільності в самій росії, валютних коливань і зростання ризиків для китайських компаній, які дедалі обережніше працюють із російським ринком через побоювання вторинних санкцій.  

- Попри офіційні заяви кремля про «поглиблення стратегічного партнерства», дані свідчать про протилежне: торгівля з головним економічним союзником Кремля поступово скорочується, що лише посилює ізоляцію російської економіки.

6. росія збільшує експорт арктичного ЗПГ, порушуючи санкції США.  

- росія продовжує постачати зріджений природний газ із заводу «Арктик ЗПГ-2», попри дію санкцій Сполучених Штатів. Із кінця червня підприємство вже відправило десятий танкер, основними пунктами призначення стали китайський порт Бейхай та сховища на Далекому Сході росії.  

- Проєкт, який потрапив під обмеження адміністрації Байдена ще у 2023 році, відновив роботу після зимової зупинки, коли через відсутність покупців і складні крижані умови експорт фактично зупинився. Влітку 2025 року москва знову активізувала відвантаження, демонстративно випробовуючи межі американських санкцій.  

- Постачання в Китай поки що проходять без ускладнень, але Пекін обмежує імпорт лише одним портом, намагаючись зменшити ризики вторинних санкцій з боку США.

- «Арктик ЗПГ-2» залишається центральним елементом російської спроби обійти західні обмеження. Однак, відновлення експорту не свідчить про стабільність — через нестачу технологій, фінансування та зростання логістичних витрат російські компанії працюють на межі рентабельності.

- Арктичний напрямок перетворюється для кремля радше на символ політичного опору, ніж на реальне джерело прибутку, оскільки навіть китайські партнери діють з обережністю, уникаючи прямого порушення санкцій.

7. Державні НПЗ Індії різко скоротили закупівлі російської нафти.  

- Закупівлі російської нафти державними нафтопереробними підприємствами Індії з червня по вересень 2025 року впали більш ніж на 45%, повідомляє аналітична компанія Kpler.

- За її даними, у вересні державні НПЗ отримували лише 600 тисяч барелів на добу, тоді як у червні цей показник сягав 1,1 млн барелів. Аналітик Kpler Навін Дас назвав скорочення «доволі суттєвим» і зазначив, що воно відображає зміну структури імпорту через політичний тиск і зростання фрахтових витрат.  

- Падіння закупівель відбувається на тлі посилення санкційного тиску США.  

- Попри це, приватні компанії Reliance Industries та Nayara Energy (контрольована «Роснефтью») продовжують закупівлі: Reliance наразі імпортує близько 850 тисяч барелів на добу, а Nayara — до 400 тисяч барелів, що стало максимумом цього року.  

- Таким чином, Індія поступово зменшує залежність від російської нафти, тоді як москва стикається зі зменшенням ключових ринків збуту та дедалі більшими фінансовими втратами через санкції й зростання логістичних витрат.

8. Китай у десять раз збільшив постачання компонентів для бойових дронів до росії.  

- Попри загальне скорочення експорту до росії більш ніж на 10% у 2025 році, Китай різко наростив постачання товарів військового призначення, зокрема — комплектуючих для безпілотників, які використовуються москвою у війні проти України.

- У травні та червні 2025 року з КНР до росії було відправлено 190 400 км і 208 000 км оптоволоконних кабелів відповідно — рекордні показники за останні роки.

- А в серпні обсяг експорту зріс майже у десять разів, до 524 800 км кабелю. Висока вартість цих партій при незначній вазі свідчить про військове призначення товару.  

- Такі кабелі використовуються у дротяних FPV-дронах, які можуть діяти на відстані до 20 км і є практично невразливими для систем радіоелектронної боротьби.

- За підрахунками, лише серпневих поставок вистачило б, щоб забезпечити понад 26 тисяч безпілотників.  

- За оцінкою експертів вашингтонського Центру нової американської безпеки, російська армія активно застосовує ці дрони після української операції в Курській області, намагаючись відновити контроль на фронті.

- Вони порушують логістику та використовуються для ударів по цивільній інфраструктурі у прифронтових районах.  

- Така торгівля свідчить про зростаючу технологічну підтримку росії з боку Китаю, попри міжнародні заклики припинити допомогу державі-агресору.

Більше на https://t.me/Omelyan_News