"Карантин і Економіка України" - Влад Пономар

"Карантин і Економіка України" - Влад Пономар

Економіка України втратить до $13 млрд через карантин. Крім того у нас пікові виплати по боргам і величезна діра в бюджеті. Співпраця з МВФ набуває вирішального значення.
А "антиколомойський" закон схвалений поки лише у першому читанні, підписання закону про ринок землі заблоковане.

Карантин не пожаліє ані рекламістів, ані експортерів руди і металів. І зачепить усіх — пише журнал НВ.
Зі слів директорки консалтингової компанії Українська торгова гільдія (UTG), в країні зараз працює лише 2% роздрібної торгівлі.
За прогнозом на 2020р від Dragon Capital, ВВП України, який на сьогодні дорівнює $135 млрд, за підсумками року впаде на 9%, тобто втратить до 13 млрд. при негативному сценарії, що передбачає, що карантин затягнеться.
Кабмін також переглянув свій колись позитивний прогноз: за розрахунками уряду, ВВП піде в мінус на 3,9%. Сам прем'єр пішов ще далі: 30 березня Шмигаль заявив, що якщо раніше в країні очікувалося зростання ВВП на 3,7%, то тепер ймовірне падіння на 4,8% за підсумками року.

«Думаю, що в кращому випадку повториться криза, яка була в світі у 2009р», — вважає гендиректор і засновник Dragon Capital.

Ми — одна з найбільш відкритих економік і залежимо не тільки від світових фінансів, але й від товарних ринків — руди, сталі, зерна. Ціни на сталь і руду падають — світова економіка увійшла в рецесію, про що повідомив МВФ. Для України ці товари — друга за надходженнями стаття експорту, яка принесла у 2019р $8,7 млрд.
У 2020-му ціни на залізну руду можуть опуститися відразу на 37%, до $50/т. Такий прогноз озвучила група Wood Mackenzie. Днями вартість руди з 62% вмісту заліза вже впала до $80,2/т — це найнижчий показник із лютого. Ще влітку 2019-го аналогічна сировина коштувала понад $120 за 1 т.
Причина здешевлення — повільні темпи зростання попиту на залізну руду, особливо в Китаї, а також слабке відновлення морських вантажоперевезень, які відіграють важливу роль у залізорудній промисловості.
Падає і попит на сталь. А все тому, що європейські виробники автомобілів — на них припадає близько 20% їх споживання в ЄС — припиняють роботу своїх підприємств. Так вчинили французька PSA Group й італо-американська Fiat Chrysler. А німецький Volkswagen повідомив, що йому стає важко підтримувати обсяги випуску на європейських заводах через перебої з поставками комплектуючих, а також введення режимів надзвичайної ситуації в країнах регіону. Італійські заводи VW, на яких виробляються Lamborghini та Bugatti, призупинили роботу, як і іспанські, що випускають SEAT.

І українській бізнес уже відреагував: металургійний гігант АрселорМіттал скоротив виробництво і відправив у відпустку або на віддалену роботу чверть своїх співробітників. А трубна компанія Інтерпайп заявила про скорочення виробництва у другому-третьому кварталах 2020-го на 30−50% через падіння цін на нафту, згортання активності споживачів і коронавірус.

Внутрішні проблеми.
Головна біда, з якою неодмінно зіткнеться внутрішній ринок, — зниження споживання. Спочатку це станеться через карантин, потім тренд продовжиться через втрату українцями доходів: багатьом уріжуть зарплати або позбавлять роботи.
За оцінкою Локтіонової з UTG, щоб люди знову почали витрачати гроші, необхідно не менше 12 місяців з дня закінчення карантину. Падіння товарообігу — а в 2019р він становив $39 млрд — за позитивного сценарію може скласти 40%, а за негативного — всі 70%.
Українці скоротять ще й свої витрати на подорожі. Від обмежень серйозно постраждає галузь туризму, яка, за підрахунками Сushman&Wakefild, дає Україні близько 5% ВВП.
За прогнозом екс-власника туроператора Zabugor, на ринку залишиться лише кожна шоста з існуючих компаній.
Та більш серйозно постраждає галузь авіаперевезень: Директор Friendly Avia Support, порівнює удар, якого вона зазнає, з тим провалом, що стався після розвалу СРСР. «Тоді пасажиропотік впав у 20 разів, а повернувся він на ті ж показники 18 років по тому, в 2019-му», — пояснює Ланецький. Тобто з 24,3 млн пасажирів, яких обслужили в минулому році вітчизняні аеропорти, залишиться всього 1,2 млн.
Галузь постраждає від обмеження вільного переміщення між країнами: наприклад, у Чехії зараз обговорюють необхідність закриття кордону на 1−2 роки.

Зниження купівельної активності незабаром матиме ще один ефект — опосередкований: постраждає рекламний ринок. За даними голови Всеукраїнської рекламної коаліції (ВРК), лише у квітні він просяде на 20−25%. Особливо відчутного удару зазнає зовнішня реклама — її доходи скоротяться удвічі, а то й більше.
Понад те, в країні спостерігається серйозний недобір податків: за перші 3 місяці року дохідна частина бюджету недовиконана на 27 млрд грн.

Аналітики JP Morgan підрахували, що виплати України за зовнішнім боргом в 2020-му складуть близько $16 млрд. А міжнародні ринки капіталу для країн, що розвиваються, зараз закриті.
За прогнозом JP Morgan, валютні резерви скоротяться цього року приблизно до $19 млрд, в основному через великі платежі за державним зовнішнім боргом на суму $8,3 млрд, включно з відсотками.
Аналітики оцінили дефіцит фінансування приблизно в $6,6 млрд в поточному році.
Без МВФ та іншої допомоги «розрив у фінансуванні був би дійсно великим, — ймовірно, набагато вище $10 млрд», відзначили в JP Morgan.

МВФ готовий залишитися з Києвом, якщо Рада проголосує два закони — про неповернення виведених з ринку банків колишнім власникам і про запуск ринку землі. Перший з них ще називають «анти-Коломойським»: він позбавить Коломойського надій на ренаціоналізацію ПриватБанку.

30 березня ВР у першому читанні схвалила цей закон, друге читання відбудеться, ймовірно, через тиждень. І в той же день парламент дав добро документу, що запускає ринок землі: той запрацює з липня 2021р.
Але вчора у Раді заблокували підписання законопроекту про ринок землі. В парламенті зареєстрували дві постанови про скасування результатів голосування за закон. Таким чином, до розгляду цих постанов, підписання законопроекту №2178-10 заблоковано як для глави парламенту, так і для президента.

Влад Пономар