1. "Газпром" зіткнувся з новими позовами після того, як австрійська компанія припинила виплати.
- Австрійська OMV припинила платежі за російський газ, що призвело до скорочення поставок «Газпромом».
- Цей крок може стати прецедентом для інших європейських компаній, які прагнуть зменшити залежність від російського газу.
- Ряд європейських енергокомпаній, включно з Eni та RWE, вимагають компенсацій за зриви постачань у 2022 році.
- Якщо судові позови будуть успішними, це значно посилить тиск на «Газпром», який уже зазнає втрат через санкції, обмеження транзиту газу через Україну та втрату міжнародних активів.
2. У росії різко зростуть ціни на автомобілі через падіння рубля.
- Ціни на нові автомобілі в росії зростуть на 5-15% до кінця 2024 року через падіння рубля по відношенню до долара, євро та юаня.
- Офіційні дилери підвищать ціни спочатку на 3–5%, поступившись частиною прибутку, щоб зберегти продажі, але машини, що ввозяться по паралельному імпорту, зростуть у ціні пропорційно до падіння рубля.
- Перегляд цінників торкнеться як імпортованих автомобілів, так і автомобілів російського виробництва, оскільки для його випуску використовується певна частина зарубіжних комплектуючих.
3. Через нові санкції США проти російських банків імпортери в росії почали використовувати складніші та сумнівні схеми для платежів, особливо при торгівлі з Китаєм, який є головним постачальником товарів до росії.
- Китайські агенти пропонують спрощені схеми обміну рублів на юані через агентські угоди.
- Частина платежів здійснюється через обхідні "сірі" або контрабандні канали.
- Такі послуги зазвичай коштують 3% комісії, але для підсанкційних товарів вартість може сягати 15%.
- Частина китайських платіжних агентів працюють за так званою схемою карго — тобто розплачуються в Китаї з постачальниками за документально непідтвердженими і часто сумнівними з точки зору закону ланцюжками, і ввозять товар до росії за «сірими» схемами або взагалі контрабандою.
4. Польща, яка головуватиме в Раді ЄС з 1 січня 2025 року, має намір посилити санкції проти росії.
- Зокрема, Варшава планує зменшити імпорт російського зрідженого природного газу та обмежити поставки ядерних технологій, що приносять Кремлю значні доходи.
- Польський уряд прагне зменшити залежність Європи від російських енергоресурсів.
- За даними Гельсінського центру досліджень енергетики та чистого повітря, ЄС витратив понад 200 мільярдів євро на російську нафту та газ з початку повномасштабного вторгнення. І, незважаючи на загальноєвропейські обмеження, такі як ембарго на морський імпорт сирої нафти, все ще існують великі лазівки, і закупівлі деяких видів палива зростають .
- Раніше Туск закликав до «найширших можливих санкцій» проти Москви, а напередодні головування Польщі в Раді заявив, що він хоче підняти бар’єри для імпорту ЄС російського СПГ, а також націлитися на ядерні технології та ланцюг поставок палива, який продовжує приносити дохід Кремлю.
- Польське головування збігається з новою Європейською комісією, і чиновники хочуть показати, що вони можуть зробити більше.
- Ден Йоргенсен, колишній міністр клімату Данії, який зараз керує енергетичною політикою блоку, пообіцяв представити «дорожню карту» в першому кварталі 2025 року, щоб поступово припинити залежність від росії.
- Нові обмеження ЄС на реекспорт російського СПГ, прийняті в попередньому пакеті санкцій, також набудуть чинності в перші місяці наступного року.
- Це означає, що країни ЄС будуть зобов’язані блокувати перепродаж природного газу, що проходить через їхні порти, створюючи логістичний головний біль для московського флоту танкерів.
- Бельгія та Франція є двома основними центрами цієї торгівлі, і вони вже оголосили про свої наміри запровадити нові правила.
5. ЄС не може повністю зупинити постачання компонентів для озброєнь до росії.
- Новий глава Європейської ради Антоніу Кошта під час пресконференції у Києві зазначив, що зупинити постачання до росії всіх компонентів, які можуть використовуватися у виробництві зброї, неможливо без запровадження адресних санкцій у всьому світі.
- За його словами, компанії з ЄС не постачають такі компоненти напряму. Вони експортуються до третіх країн як звичайні товари. «Це питання дуже складно врегулювати, адже воно потребує точкових глобальних санкцій», — пояснив Кошта.
- Він також додав, що Брюссель активно співпрацює з українською владою для виявлення цих компонентів і веде значну роботу з приватними компаніями у світі, щоб забезпечити виконання європейських санкцій.
6. Експорт російського газу до Європи через трубопроводи за січень-листопад 2024 року зріс на 15%, досягнувши 29,3 млрд кубометрів і перевищив показники за весь 2023 рік.
- Поставки через Україну збільшилися на 6,5% (14,1 млрд куб. м), а через «Турецький потік» – на 24% (15,15 млрд куб. м). У листопаді постачання дещо знизилися порівняно з жовтнем, але залишилися вищими, ніж за аналогічний період 2023 року.
- Незважаючи на зростання, рівень експорту залишається нижчим, ніж у попередні десятиліття, коли обсяги сягали пікових значень.
7. Експорт російського зрідженого природного газу в січні-листопаді зріс на 4,7% рік до року до 29,1 мільйона тонн.
- До країн Європи було відправлено близько 14,7 мільйонів тонн, або близько 51% всього експорту.
- Ямал ЗПГ Новатека у січні-листопаді збільшив експорт на 6,6% - до 17,8 мільйона тонн із 16,7 мільйона тонн роком раніше. У листопаді відвантаження з Ямал ЗПГ зросли на 3% - до 1,68 мільйона тонн з 1,63 мільйона тонн на місяць раніше, але знизилися на 3% порівняно з листопадом минулого року з 1,73 мільйона тонн. При цьому постачання з Ямалу до Європи у листопаді були на рівні 1,0 мільйона тонн, у жовтні – близько 0,9 мільйона тонн, у листопаді минулого року – 1,5 мільйона тонн.
- З підсанкційного проекту Арктик ЗПГ-2, за даними LSEG та влади США, з серпня пішли шість партій ЗПГ. Відвантаження по 4 танкерам оцінюється в 0,2 мільйона тонн.
- Орієнтований на Азію ЗПГ-завод Сахалін-2 знизив у січні-листопаді експорт на 2,2% - до 8,9 мільйона тонн із 9,1 мільйона тонн роком раніше. У листопаді відвантаження з проекту зросли до 1,0 мільйона тонн з 0,89 мільйона тонн у жовтні та з 0,95 мільйона тонн у жовтні минулого року.
8. США посилюють обмеження для напівпровідникової галузі Китаю, забороняючи експорт технологій для 140 компаній, включаючи Naura Technology Group і Piotech.
- Нові заходи спрямовані на обмеження доступу Китаю до мікросхем високої продуктивності, необхідних для штучного інтелекту та військових застосувань.
- Експорт американських технологій, вироблених за кордоном, також буде контролюватися. Це вплине на глобальних виробників, таких як Lam Research і Samsung, водночас Нідерланди та Японія отримають звільнення від частини обмежень.
- США прагнуть стримати технологічний розвиток Китаю в рамках безпекової стратегії.
9. Санкції США вдарили по найбільшому торговому шляху нафти з Ірану.
- Розширення санкцій США проти танкерів з іранською нафтою вдарило по ланцюгу торгівлі з китайськими нафтопереробниками, які споживають 90% експорту Ірану.
- Постачання іранської нафти до Китаю зазвичай відбувається у два етапи. Спочатку танкери, які перебувають під санкціями, або ті, що належать Ірану, виходять з іранських нафтових терміналів і прямують до проміжного пункту в Південно-Східній Азії, найчастіше біля узбережжя Малайзії. Там відбувається передача вантажу з одного танкера на інший, який потім доставляє нафту до Китаю.
- Однак через санкції було зупинено низку суден, які раніше доставляли нафту до Китаю. Це змусило деяких операторів відмовитися від участі у цьому етапі торгівлі, зменшивши кількість доступних танкерів, що використовуються на маршруті. Результатом стало зменшення обсягів іранської нафти за вищими цінами для недержавних китайських нафтопереробників, які споживають близько 90% експорту Тегерана.
- Це спонукало китайських переробників шукати альтернативні постачання в Африці та інших регіонах Близького Сходу, викуповуючи залишкову нафту з попередніх торгових циклів.
- Оператори танкерів, які перебувають під санкціями, побоюються, що їхні судна можуть бути відхилені портовою владою, що змусить їх шукати інше місце для вивантаження вантажу та нести додаткові витрати.
- 11 жовтня США розширили санкції, додавши до списку 20 танкерів для перевезення сирої нафти, а в наступні тижні – ще 12 суден.
10. Країни Балтії введуть санкції проти грузинської влади за придушення протестів.
- Литва, Латвія та Естонія запровадять санкції проти представників грузинської влади через придушення протестів, спричинених відмовою уряду від євроінтеграції. Про це заявив глава МЗС Литви Габріелюс Ландсбергіс.
- «Ми домовилися запровадити санкції проти тих, хто придушував законні протести в Грузії. Противники демократії та порушники прав людини не є бажаними у наших країнах», — зазначив він.
- МЗС Естонії закликало до санкцій проти вищого керівництва Грузії, зокрема олігарха Бідзіни Іванішвілі, та звернулося до ЄС і США підтримати ініціативу.
- Масові акції в Грузії тривають з жовтня після перемоги партії «Грузинська мрія» на виборах.
- Нову хвилю протестів викликала заява прем’єра Іраклія Кобахідзе про відтермінування переговорів про вступ до ЄС до 2028 року.
- 1 грудня мітинги з вимогою відставки уряду та нових виборів пройшли у Тбілісі й інших містах. Поліція застосувала водомети й сльозогінний газ для розгону демонстрантів.
11. У листопаді Саудівська Аравія зміцнила свої позиції на азійському ринку імпорту нафти, тоді як росія скоротила постачання.
- Це може свідчити про зміну балансу сил у регіоні. За даними LSEG, щоденний імпорт нафти з Саудівської Аравії до Азії зріс до 5,83 млн барелів, що на 550 тис. барелів більше, ніж у жовтні.
- Натомість постачання з росії зменшилися на 450 тис. барелів – до 3,51 млн барелів на добу, що стало найнижчим показником за рік.
- Зростання обсягів постачання з Саудівської Аравії відбулося, попри підвищення цін компанією Saudi Aramco для азійських клієнтів. У листопаді базовий сорт нафти Arab Light подорожчав на $0,90, досягнувши премії $2,20 за барель відносно середньорегіональних сортів Оман/Дубай. Це підвищення відбулося після зниження премії у жовтні до найнижчого рівня за майже три роки.
- Скорочення російських поставок може бути пов’язане із посиленням санкційного тиску. Нещодавно Велика Британія запровадила додаткові санкції проти «тіньового флоту» російських танкерів, збільшивши список до понад 70 суден. ЄС також готує 15-й пакет санкцій, спрямований на судна, які, як вважають, допомагають росії обходити обмеження.
- Ці зміни у динаміці постачання підкреслюють стратегічні маневри на глобальному нафтовому ринку в умовах санкційного тиску та змін ринкових умов.
Більше на https://t.me/Omelyan_News