"ПОВОРОТИ ДОРОГИ" - Ростислав Павленко

"ПОВОРОТИ ДОРОГИ" - Ростислав Павленко

Розклáд стрімко змінюється, і не на нашу користь. Пропозицій щодо виправлень не бракує. Але корисно глянути на картину в цілому - щоб об'єднати зусилля в роз'ясненні і просування цих виправлень.

Складові перемоги - це сила війська, єдність підтримки, відданість союзників.

Усе це має забезпечити влада - бо на те вона влада.

Вона, звісно, може поділитися повноваженнями і відповідальністю - для цього у інших країнах формуються уряди єдності. Або може не ділитись - тоді відповідає сама.

Тож, оцінимо стан складових:

1. Сила війська.

Ворог продовжує переважати у всіх видах ресурсів. Способу якісної переваги не знайдено.

Постачання військ … «має численні недоліки», потребує волонтерської підтримки.

Для нього і для побудови, наприклад, фортифікаційних споруд вигадуються екзотичні рішення сумнівної ефективності і низької прозорості.

Представники президентського офісу і правлячої партії публічно атакують військове керівництво - а придворні змі звинувачують у цьому … опозицію.

Провідні світові медіа розміщують матеріали про «конфлікт між політичним і воєнним керівництвом» - а замість дієвого спростування президент вдається до погроз військовому керівництву зі сторінок іноземного таблоїду.

Нічого не забув? Є щось заперечити?

2. Єдність підтримки.

Зберігається обмеження медіа за політичним принципом. Триває вакханалія медіа-кілерства проти опонентів влади.

Провадяться кампанії ненависті проти місцевого самоврядування.

Знецінюється громадянське суспільство, активісти-викривачі.

Президентський офіс генерує чутки про проведення - хоч тушкою, хоч опудалом, у який завгодно спосіб - "виборів" для продовження влади на період після війни.

Корупційні скандали не призводять до вирішення виявлених проблем по суті.

Рішення в парламенті і місцевих радах ухвалюються не проукраїнським консенсусом, а за допомогою милиць - проросійських партій і олігархічних груп.

Щось треба додати? Виправити?

3. Відданість союзників

Допущено конфлікти практично з усіма сусідами. Не створено системного механізму доведення української позиції до істеблішменту і громадськості союзників.

Рішення про допомогу з боку союзників дедалі більше обумовлюються критеріями і вимогами - насамперед щодо демократичності ладу в Україні і боротьби з корупцією.

А в Україні натомість зберігається вибірковий підхід до допуску опонентів до міжнародних контактів - за свавільними критеріями президентського офісу.

Лідера опозиції демонстративно не випускають на надважливі міжнародні зустрічі.

Зберігаються обмеження свободи слова, не пов'язані з воєнними потребами (незалежні від влади каналі далі відсторонені від цифрового мовлення).

Є якесь перекручення? Щось із сказаного - не так?

Висновки.

-> Набір карт у руках за рік суттєво погіршав. Але війна - не покер і не преферанс. Тут цілком можна знайти несподівані ходи. Якщо шукати.

Ситуація далі може розвиватися за одним із сценаріїв.

І вибір - цілком у руках влади:

І. Інерційний.

Хід влади: нічого не змінювати. На внутрішню (та й зовнішню) критику відповідати емоціями чи репресіями.

Сподіватися, що героїзм ЗСУ і пожертва українців знову розчулять істеблішмент та/або суспільство Заходу, і допомогу буде різко збільшено, що створить технологічну перевагу і дозволить завдати ворогу поразки.

Успішність сценарію залежить від надто багатьох факторів ПОЗА контролем будь-кого в Україні, включно з владою:

- чи вистачить сил ЗСУ битися «не завдяки, а всупереч»,

- чи вистачить ресурсів і на постачання ЗСУ, і на фортифікацію, і на задоволення корупційних інтересів;

- чи не змінять позицію щодо України вибори в ключових союзників;

- чи буде нова хвиля захоплення Україною;

- чи не вигадає ворог своїх способів змінити ситуацію на свою користь.

Забагато покладання на «якби» і «фартовість», ні?

ІІ. Сепаратний.

Хід влади: через комунікацію з ворогом вийти на варіант «замирення».

Тут незалежних від України факторів наче менше, але вони ризикованіші, і кожен - про існування України:

- чи погодиться на замирення ворог, а чи вважатиме відповідні прохання сигналом про слабкість і запрошення добити;

- чи захочуть союзники змістовно допомагати в переговорах?

- чи умови «замирення» не будуть такими, що зроблять неможливим спротив у разі повторної агресії (див, наприклад, історію московсько-козацьких переговорів ХVII-XVIII ст, витоки від учасників переговорів у Стамбулі у березні минулого року);

- чи не будуть сприйняті сепаратні угоди як «зрада», яка спровокує внутрішній конфлікт, російських «миротворців» і втрату державності та/або субʼєктності?

Чи не зависокі ризики? Чи хтось візьметься сказати, що їх таких нема?

ІІІ. Квантовий («як стрибок»).

Хід влади: максимальне використання внутрішніх можливостей країни для підтримки війська і переконання союзників.

Багато написано, і я писав у рубриці #ПолітикаПеремоги:

- Уряд єдності - спрямування на перемогу всіх сил суспільства;

- Розвиток виробництва під українські і союзницькі інвестиції, мобілізація науки, спрощення запуску знахідок у серію;

- Розгортання мобілізаційної підготовки і співпраця з громадянами і громадами у зрозумілих способах участі кожного/кожної в обороні держави (від волонтерства до добровільної служби/роботи «на підхваті»).

- Постійний діалог із закордонням з використанням можливостей політиків, бізнесу, громадянського суспільства, діаспори, користувачів соцмереж тощо і тощо.

Тут всі фактори залежать від українців. А на непередбачувані події така система буде спроможна реагувати гнучко і вчасно, підлаштовуючись, нівелюючи…

Поки що все іде за першим сценарієм, з підозрою на другий.

До #ІнститутуКасандри питання: як змусити/переконати/просвітлити для переходу на третій?

Чи внутрішнім, чи зовнішнім процесом?