"Про сектор послуг" - Павло Вернівский

"Про сектор послуг" - Павло Вернівский

Можете зі мною не погоджуватись, але я вважаю, що однією з причин деіндустріалізації України був карго-культ довкола постіндустріальної економіки.

Бо хтось пздть не думаючи і навіть не намагаючись розібратись у питанні, а потім політики кажуть: «Промисловість це минуле. В США сектор послуг 80%, а пром лише 10%. То для чого нам її розвивати?». Насправді такі переконання є великою проблемою і я колись витрачав дуже багато зусиль щоб з ними боротись.

І відверто кажучи мене бісять економісти, які начебто підтримують промисловий розвиток і одночасно розповідають про постіндустріальний уклад економіки.

І от мене тут виникає питання. Коли хтось повторює кліше про 80% ВВП в сфері послуг, то чи цікавились вони з яких саме послуг складається цей сектор? Думаю ні, а якщо і так, то в одне вухо залетіло, а з другого вилетіло.

Тому давайте розповім ще раз. Наприклад, в нас сектор послуг асоціюють з офіціантами та барбершопами, але насправді в США цей сектор створює 16 млн робочих місць.

Але ще більше робочих місць створює сектор бізнес-послуг - майже 24 млн!!! А якщо сюди додати фінансовий сектор, то вийде 33 млн робочих місць!!!

Якщо говорити про внесок в ВВП, то сфера розваг та відпочинку, включно зі спортом - створює лише 1,08 трлн дол доданної вартості.

А сфера бізнес-послуг аж 3,3 трлн дол доданноі вартості в ВВП. Доречі, навіть така вузька ніша бізнес-послуг як інженерні та науково-технічні послуги створює аж 1,2 трлн дол.

До чого це я розповідаю? Бо це саме той аутсорсинг про який я вчора говорив. Але розвиток аутсорсингу тісно пов’язаний з трансформацією бізнесу в 70-80-их роках. Коли гігантські промислові компаніі почали масово скорочувати власні підрозділи і користуватись послугами сторонніх постачальників.

 Для прикладу, популярний в США напрям M&A. Технічно будь-яка компанія може найняти спеціаліста в штат, а може купити цю послугу в інвестиційному банку чи компанії. Юридичні, маркетингові, будь-які консалтингові послуги - аналогічно.

Плюс також треба додати, що за останні десятиріччя з розвитком глобалізації багато промислових транс-національних компаній почали переносити виробничу діяльність за кордон. Підкреслю, що лише виробничу діяльність - Китай, Мексика. Тому що сучасне виробництво не вимагає високої кваліфікації робітників. В той же час, бізнес-послуги залишились в розвинених країнах. Тому що послуги це інтелектуальна робота, яка вимагає освіти, досвіду та кваліфікації. Врешті решт, бізнесу треба не дешеві юристи, фінансисти, маркетологи, а якісні!

І все це привело до того, що сектор послуг почав зростати, а промисловість падати. Бо частина промислового бізнесу відділилась і стала сектором тих самих бізнес-послуг, а ще частина виробничої діяльності переїхала за кордон.