5 червня збіг термін дії контракту Балчуна. Дев'ять днів найбільша державна транспортна компанія України Укрзалізниця не має законного керівника.
Як би не відкладався розгляд звіту Балчуна, намагаючись зберегти його обличчя і залишки репутації, навіть не ділової, а хоча б особистої, - "результати" дій команди Балчуна щодня стають все скандальнішими.
Вчора - обшуки Генпрокуратури України в будівлі ПАТ "Укрзалізниця" для фіксації фактів розкрадання великої суми коштів державної компанії. Під підозрою - керівник найвищої ланки, відповідальний за локомотивне господарство. В рамках оголошеної підозри фігурує сума близько 13 мільйонів гривень, а в рамках розслідування вивчаються зловживання на сотні мільйонів. За попередніми даними, за сприяння вказаного керівника у юридичної особи було придбано продукцію неналежної якості, яка НЕ МОГЛА бути використана в ремонті рухомого складу.
А тепер просто уявіть: стоїть локомотив, який потребує ремонту, а куплені запчастини не відповідають ніяким нормативам, їх не можна використовувати. Вихід із ситуації: випускати несправний локомотив, ремонтувати металобрухтом або ж залишити без діла до кращих часів. Наслідки третього варіанту - "просто збитки" для економіки країни, наслідки ж перших двох навіть не беруся прогнозувати - мова може йти про сотні людських життів.
Одночасно проходять інші обшуки. СБУ з прокуратурою Києва викрито організовану злочинну групу з числа керівництва ПАТ «Укрзалізниця» - Філія «Енергозбут», члени якої налагодили стійку схему вимагання та отримання хабарів від представників юридичних та фізичних осіб за укладення договорів на постачання електроенергії та заниження реальних обсягів спожитої електроенергії за вже укладеними договорами. "На гарячому" затримано двох співробітників із хабарем у 250 тисяч гривень. В ході обшуків
виявлено речові докази, які підтверджують існування в цьому підрозділі ПАТ «Укрзалізниця» налагодженої структурованої системи одержання хабарів в особливо великих розмірах. Також у одного із затриманих співробітників Філії виявлена так звана «чорна каса «Енергозбуту», тобто грошові кошти, отримані за певний невеликий проміжок часу від декількох юридичних та фізичних осіб за вищевказаними злочинними схемами у розмірі близько мільйона гривень та чорнові записи з обліку отриманих грошових коштів та їх наступного розподілу.
Цікаво, що раніше вся електроенергія продавалась регіональними залізницями, а лише осінню 2016 р. створено філію УЗ - Енергозбут і всі підключення, надання технічних умов, погоджень, прийом в есплуатацію, продаж електроенергії почали здійснювати централізовано.
Невже для того, щоб 30% від вартості операції платити офіційно, а решту 50% від "економії" готівкою віддавати керівництву філії і далі? Кажуть, втрати держави і "заробітки" нечесних людей від таких оборудок - мінімум 500 млн грн/рік.
Хотів би подякувати ГПУ і СБУ за професійну роботу. Вірю, що інші правоохоронні органи теж не пастимуть задніх.
Шкода, що Міністерство замість концентрації зусиль на реформі, повинно витрачати час на виведення пройдисвітів на чисту воду.
От чесно, я собі не так уявляв реформу Укрзалізниці під керуванням Балчуна. Досягненням є те, що ми "амбарну книгу януковича" змінили на "амбарну книгу Укрзалізниці"?
А де General Electric, Bombardier, запровадження корпоративного управління, реформа пасажирських перевезень, прозорий розподіл вантажних вагонів?! Де закон про залізничний транспорт і вільна конкуренція приватних і державних операторів?
Де проекти, які за п'ять років ми могли б назвати дійсно реформою?!
Я розумію, що, можливо, в цей момент в ситуації, що склалася навколо УЗ всім дещо незручно: Мінекономіки, уряду загалом.
УЗ - як розплавлений шматок металу, який в руках не втримаєш, зберігаючи при цьому спокійний вираз обличчя.
На сьогодні Укрзалізниця - неконтрольована, корупційна компанія, кожен день "діяльності" якої несе ризики економіці, людям, репутації України.
Я як міністр і пасажир Укрзалізниці вимагаю розгляду детального звіту Балчуна за рік його діяльності на посаді очільника Укрзалізниці.
Я хочу правдивої і фахової оцінки.
Це не забаганки - це вимоги очільника міністерства до підлеглого керівника державної компанії.
І ще: амбарні книги - річ небезпечна. По-перше, вони рано чи пізно стають публічними, по-друге, їх головним "тримачам" щастить, якщо вони можуть просто втекти з країни.