1. Чи можна змінити Кабмін під час воєнного стану?
Цілком.
По-перше, це призначуваний, а не обраний (виборцями) склад вищого державного органу.
А, по-друге, ніхто не може обмежити Верховну Раду України і Президента у реалізації їхніх конституційних повноважень, зокрема щодо кадрових питань.
2. Чи коректно саме зараз Президентові пропонувати комусь очолити уряд? Тут є дві складові: юридична і політична.
2-А. З юридичної точки зору це не коректно.
Чому?
Бо, по-перше, існує чинний Премʼєр, якого поки ніхто не звільняв. Ми ж не Республіка Сан-Маріно, де до наявного капітан-регента можна призначити другого, вірно?
По-друге, після звільнення голови уряду за Конституцією кандидатуру нового Премʼєра Президентові повинна формально подати фракція політичної партії «Слуга Народу», яка має права парламентської коаліції; і лише цю кандидатуру пропонує Президент парламентові для призначення на посаду Премʼєр-міністра. Не інакше.
Разом з тим, кандидатури на посади міністрів закордонних справ і оборони Президент пропонує Верховній Раді з власної ініціативи. Всіх інших членів Кабміну пропонує парламентові для призначення Прем’єр-міністр. Очевидно, беручи до уваги пропозиції фракції партії парламентської більшості.
2-Б. А ось з політичної точки зору прізвище будь-якого призначуваного у Верховній Раді України поточного (девʼятого) скликання Премʼєра буде неважливим. Чому так? Бо у змішаній формі республіки (до якої, без сумніву, відноситься Україна), коли партія президента здобуває абсолютну більшість мандатів у парламенті, фігура голови уряду є винятково технічною і позбавленою субʼєктності у політичному вимірі. Такий премʼєр-міністр завжди буде маріонеткою президента. І за діяльність цього премʼєра і очолюваного ним уряду політичну відповідальність завжди несе президент.
Вибачте, що вийшло трохи складно. Але простіше не виходить.
———-
На фото: Президент Зеленський 2019 року складає присягу у Верховній Раді України на Конституції України і Пересопницькому Євангелії.