"Важко знайти технологію, що змінила економіку більше, ніж залізниця" - Павло Вернівский

"Важко знайти технологію, що змінила економіку більше, ніж залізниця" - Павло Вернівский

Адже до появи залізниці основним засобом для перевезення людей та транспортування вантажів були коні. А враховуючи, що коні могли перевезти обмежену кількість пасажирів та обʼєми вантажу, то подібний спосіб транспортування був дуже довгим та дорогим. Наприклад, в США подорож на диліжансі зі штатів східного узбережжя до штатів західного коштувала до 1000 дол (у сучасних грошах це десь 20 тис дол) і півроку часу. В якості альтернативи, можна було також скористатись морським транспортом, але оскільки Панамський Канал ще не побудували, то для того щоб попасти на західне узбережжя треба було обігнути Південну Америка, а це не багато, ні мало складало аж 18000 миль.

І ось на фоні цих двух альтернатив, без будь-яких перебільшень залізниця дійсно здійснила революцію в транспортному перевезені. Бо після появи залізниці відстань між Східним та Західним узбережжям можна було подолати лише за 5 днів у вагоні першого класу всього за 150 дол.

Також залізничні перевезення сильно розширювали можливості торгівлі. І у бізнесу з'явилася порівняно недорого доставити свої товари до будь-якої точки країни. Тому зовсім не дивно, що багато бізнесменів бачили в цьому колосальні можливості. А на будівництві та контролі над залізницею тоді заробляли нечувані статки.

І давайте я розповім про бульбашку акцій залізничних компаній - Railway Mania у Великій Британії.

Зародження інтересу до будівництва залізниць у Великій Британії почалося після запуску першої в країні пасажирської залізничної лінії між Ліверпулем та Манчестером. Якщо до того багато хто сумнівався, що такий вид транспорту когось зацікавить, то після приголомшливого успіху цієї лінії всі сумніви відпали. В першу чергу тому, що популярність цього маршрут привела до буму перевезень між двома містами, масштаби якого і не снились каретам та диліжансам.

І підприємливі люди в такій популярності одразу побачили комерційні можливісті., Тим більше, щоб їх побачити, то не треба було глибоко копати. Для розуміння картини достатньо помножити кількість місць у вагонах на кількість вагонів і ціну квитка. Також можна було порахувати скільки рейсів між містами міг зробити поїзд за певний час. І ось цих простих розрахунків було достатньо щоб звернути увагу на цей ринок та більш детальніше його вивчити. Потім звичайно, аналізувалась прибутковість проекту. І тут вже зверталась увага на такі фактори, як зменшення витрат на одного пасажира чи одиницю вантажу. І що це дозволяло зменшити вартість самого перевезення, що в свою чергу привело до зростання попиту на цю послугу. А сама послуга ставала доступнішою для ширшого кола клієнтів.

Тому зовсім не дивно, що саме з цього маршруту почався розвиток залізниці. Однак, справжній фурор довкола залізниці почався вже в 40-х, коли банк Англії знизив відсоткові ставки і бізнес отримав доступ до дешевшого фінансування. Підприємливі британці почали масово брати кредити для будівництва власних залізниць і будувати на ці гроші нові залізничні шляхи.

Ще одним способом фінансування будівництва дороги було розміщення акцій на біржі. Компанії почали випускати акції і кожен бажаючий міг купити ці акції компанії та стати інвестором.

Величезну роль у популяризації акцій відіграли газети, які активно рекламували (не безкоштовно) нову технологічну новинку та розповідали про нечувані прибутки, які обіцяє цей почин. Інвестори були зачаровані захоплюючими перспективами. Всі розуміли, що існує порожня ніша на ринку і вони хотіли встигнути взяти участь у цьому.

Все це призвело до того, що попит на акції зашкалював. Ціни на акції злетіли вгору. А в країні почалося безпрецедентне зростання будівництва залізниць.

Вже пізніше виявилося, що багато з проектів виявилися нежиттєздатними та нерентабельними. Саме будівництво супроводжувалося внутрішньою корупцією, коли матеріали та послуги закуповувалися за завищеними цінами. Дуже широко практикувалися інші шахрайські схеми. Відомий магнат і політик Джордж Хадсон виплачував дивіденди не з прибутку, а за рахунок розміщених акцій.

Бульбашка лопнула в 1845, коли Банк підвищив відсоткову ставку. Спровокований цим підвищенням ставки, зростання прибутковості облігацій та одночасне розчарування результатами роботи залізниць призвело до перетікання капіталу в більш надійні інструменти та ціни на акції обвалилися. Багато компаній, втративши джерела фінансування, буквально відразу ж збанкрутували.

Однак, незважаючи на те, що багато інвесторів втратили свої гроші, але побудована інфраструктура все ж таки залишилася. Усього за кілька років у країні було збудовано близько 10 тис км залізниць. І на той час Великобританія могла похвалитися найкращою у світі мережею залізниць. Вже в найближчому майбутньому ця дорога стала основою для розвитку транспортної системи та економічного розвитку.