Лише двопартійність може перемогти авторитарну агресію, - Foreign Affairs

Лише двопартійність може перемогти авторитарну агресію, - Foreign Affairs

Для успіху за кордоном американцям необхідний консенсус усередині країни

Американські президенти Джо Байден і Дональд Трамп не багато в чому згодні один з одним, але їхні адміністрації разом здійснили найважливіший поворот в американській зовнішній політиці з часів терористичних атак 11 вересня: зосередження великої стратегії на систематичному великодержавному суперництві з Китаєм та Росією. Вперше після розпаду Радянського Союзу у США з'явилися реальні суперники у боротьбі за міжнародне лідерство, здатні завдати потенційної поразки американським військам у військовому конфлікті. Однак підхід до цього геополітичного землетрусу виключно як до суперництва не дає повної картини та ускладнює для президентів завдання заручитися підтримкою населення при виборі складної політики у боротьбі поколінь. Зрештою, за що та чому змагаються Сполучені Штати?

Точнішим описом нової міжнародної динаміки є авторитарна агресія, про що свідчать вторгнення Росії в Україну та зростаючі загрози Китаю поглинути Тайвань силою. Протягом майже століття американські президенти розглядали Азію та Європу як театри військових дій, які, опинившись під ворожим контролем, наражають національну безпеку США на надзвичайний ризик. Покоління американців боролися і вмирали через те, щоб Східна Азія та Європа не потрапили під імперський контроль противників США. Сьогодні обидва ці театри перебувають під загрозою. Якщо хижим диктатурам буде дозволено безкарно поглинути демократичних сусідів, свобода буде поставлена ​​під загрозу скрізь, зокрема й у Сполучених Штатах.

Виклик виходить не лише з військового потенціалу суперників Сполучених Штатів. Він походить з ідеології цих ворожих режимів та їх бажання оскаржити владу США та створити новий світовий порядок, керований авторитарними сферами впливу. Голова КНР Сі Цзіньпін та президент Росії Володимир Путін проводять ревізіоністську політику агресії як для зміцнення внутрішнього автократичного контролю, так і для руйнування зарубіжної мережі демократичних союзів, очолюваних США. Вони прагнуть витіснити США зі своїх регіонів, нейтралізувати чи підпорядкувати своїх сусідів, зруйнувати систему альянсів, що забезпечує безпеку американської батьківщини, та зробити світ безпечним для автократії.

Байден має рацію, коли називає змагання між демократією та автократією визначальним геополітичним викликом цієї епохи. Він буде користуватися підтримкою Конгресу США у зміцненні того, що Дін Ачесон, який обіймав посаду державного секретаря США за президента Гаррі Трумена, визначив як "ситуації сили" по всьому світу, підкріплені життєво важливими військовими союзами та силами Сполучених Штатів. Але за Байдена вільний світ скорочується, а не росте. Якщо Сполучені Штати мають намір розпочати боротьбу поколінь за захист вільного світу від хижих великодержавних супротивників, вони повинні задіяти всі елементи своєї могутності для стримування агресії та зміцнення стійкості США та їхніх союзників.

Хоча Сполучені Штати політично поляризовані всередині країни, вони мають унікальну можливість сформувати новий стратегічний консенсус для керівництва своїми справами за кордоном. Республіканці та демократи об'єдналися, щоб підтримати Україну у боротьбі з російською агресією, а Сенат США переважною більшістю голосів проголосував за розширення НАТО шляхом вступу Швеції та Фінляндії. Двопартійна більшість також погоджується з основним викликом, який Китай кидає економіці та національній безпеці США. Вперше за понад півстоліття Сполучені Штати мають і необхідність, і можливість сформувати двопартійний зовнішньополітичний консенсус навколо імперативу протидії авторитарній агресії. Але метою має бути не просто суперництво – метою має бути перемога.

Китайсько-російське бачення

Китай та Росія становлять унікальну загрозу життєво важливим інтересам США. Обидва рухаються роздутим почуттям історичної образи і обидва використовують ворожу ідеологію проти США та їх демократичних союзників. На чолі кожної з них стоїть диктатор, ізольований від суспільства та захищений потужним апаратом безпеки, який розглядає громадян як потенційних ворогів, а не як членів суспільства, якому вони мають служити.

Однак амбіції цих диктаторів виходять за межі захоплення територій та витіснення Сполучених Штатів зі своїх регіонів. Сі та Путін прагнуть встановити новий міжнародний порядок. Вони хочуть замінити систему, засновану на правилах, якою Вашингтон керував після закінчення Другої світової війни і яка забезпечила більше миру, процвітання та свободи, ніж будь-яка інша система в історії, на систему, зосереджену на грубій силі, сферах впливу та новому визначенні "суверенітету" , що дає автократам, а не громадянам, вищу владу визначати законний політичний порядок.

Нова епоха авторитарної агресії фундаментально пов'язані з природою режимів Путіна і Сі. Їх рушійною силою є авторитарна незахищеність - ревізіонізм закордоном, пов'язаний з автократією всередині країні. Найбільша слабкість Сі та Путіна в тому, що вони бояться власного народу. Путін хоче знищити демократію в Україні, щоб росіяни не зробили того, що вже зробили українці: мирно повалили корумпованого диктатора та збудували відкрите суспільство. Погляд Сі на Тайвань аналогічний погляду Путіна на Україну. Тайвань - процвітаюча китайська демократія з вільними ЗМІ, активним громадянським суспільством та конкурентними виборами: живий доказ того, що автократія китайської комуністичної партії не обов'язково має бути природним станом Китаю.

Сі та Путін прагнуть відкрити новий міжнародний порядок.

Щоб перемогти в цій новій ері авторитарної агресії, Сполучені Штати повинні створити двопартійний стратегічний консенсус, подібний до того, який визначав їхню стратегію в 1940-х і 1950-х роках. У той період державні діячі-демократи та республіканці відтіснили на другий план ізоляціоністів в обох крилах своїх партій та створили міцну двопартійну коаліцію навколо необхідності стримування Радянського Союзу. Без такої міжпартійної співпраці у сфері зовнішньої політики сьогодні Сполучені Штати будуть скуті у своєму суперництві з високомотивованими авторитарними противниками.

Сполучені Штати мають почати формувати цей новий стратегічний консенсус в Україні, забезпечуючи провал російської окупації та стримуючи Путіна від подальшого авантюризму. Однак у довгостроковій перспективі Китай є серйознішим викликом і має бути в центрі будь-якого двопартійного зовнішньополітичного підходу. Стримування китайської агресії в Азії починається з Тайваню. Китайське військове захоплення острова порушить світовий порядок, змінивши хід XXI століття, так само, як Перша світова війна змінила хід XX століття. Це висуне кампанію Пекіна з експорту авторитаризму за кордон, відокремить Вашингтон від його демократичних союзників і вижене Сполучені Штати із західної частини Тихого океану. Запобігання такому катастрофічному результату має стати головним пріоритетом США в епоху авторитарної агресії.

Джерела сили

У ширшому сенсі, вирішення проблем, створюваних Китаєм та Росією, вимагає акценту на п'яти основних стовпах сили та стратегії США: відродження інновацій, відновлення військової могутності, використання енергетичних та природних ресурсів, поглиблення альянсів та просування демократичних цінностей для протидії авторитарному впливу у всьому світі .

Інвестиції в американські інновації є вкрай важливими. Китай прагне домінувати в цифровій економіці XXI століття, включаючи такі критично важливі галузі, як штучний інтелект, квантові обчислення та великі дані. Ці технології необхідні для реалізації проекту Сі зі створення всемогутньої держави спостереження, яка стримує інакодумство або знищує його, перш ніж воно зможе кинути виклик його правлінню. Китайська перевага у цих галузях поставить під загрозу свободу американців. Якщо цифрові операційні системи західних країн працюватимуть на китайському обладнанні та програмному забезпеченні, під загрозою опиниться все – від цілісності військового командування та управління до безпеки критичної інфраструктури США.

Сполучені Штати як і раніше мають значну технологічну перевагу над Китаєм, але вони повинні робити більше для стимулювання інновацій, у тому числі шляхом пріоритетної освіти в галузі науки, технології, інженерії та математики, інвестування в фундаментальні дослідження та підтримки федеральних агентств, таких як Національний науковий фонд. Так само, як суперництво з Радянським Союзом призвело до проривів США в космосі, науці та технологіях під час холодної війни, суперництво з Китаєм - більш повномасштабною наддержавою, ніж колись був Радянський Союз - має підштовхнути нову еру американських інновацій сьогодні.

Американська військова слабкість історично заохочувала авторитарні провокації.

Сполучені Штати також мають зміцнювати свої збройні сили. У період із 2010 по 2016 рік бюджет Міністерства оборони було скорочено на 25%. Не дивно, що боєздатність американських військ різко впала. У той же період Китай зробив масштабні зусилля щодо модернізації своїх збройних сил та мілітаризації Південно-Китайського моря. Це не було збігом: Американська військова слабкість історично заохочувала авторитарні провокації по всьому світу - від радянського вторгнення до Афганістану до путінської анексії Криму в 2014 році, обидві з яких відбулися після глибоких скорочень оборонного бюджету США, а остання - після того, як президент США Барак Обама не зміг забезпечити дотримання своєї "червоної лінії" щодо застосування хімічної зброї у Сирії.

Незважаючи на цей тривожний сигнал, поточна бюджетна пропозиція Байдена на наступний рік передбачає скорочення фінансування військово-морського флоту та військово-повітряних сил – центральних інструментів проектування сили – та створення нового Цивільного кліматичного корпусу, що перевищує чисельність Корпусу морської піхоти.

Усупереч запропонованим адміністрацією скороченням, у минулорічний закон про повноваження в галузі національної оборони були включені положення, спрямовані на зміцнення оборонної промислової бази проти загроз з боку Китаю та прискорення розвитку технологій, життєво важливих для стратегічної конкуренції. Ефективне стримування авторитарних держав також вимагатиме збільшення чисельності американських військ у Східній Європі, розширення військової підтримки Тайваню, зміцнення американських баз в Індо-Тихоокеанському регіоні та значних інвестицій у військово-морські, повітряні та кібернетичні засоби, необхідні для перемоги над техноавторитарними противниками.

На додаток до зміцнення своїх збройних сил Сполучені Штати повинні використовувати переваги своїх критично важливих мінеральних та енергетичних активів. США є найбільшим виробником нафти та природного газу та світовим лідером у галузі відновлюваних джерел енергії. У країні діють найвищі у світі екологічні стандарти виробництва енергії, що дозволило скоротити викиди парникових газів майже на 15% із 2005 року – більше, ніж у будь-якій іншій промислово розвиненій країні. Енергетична незалежність зміцнює глобальне екологічне лідерство США та забезпечує національні інтереси США, наприклад, дозволяючи Сполученим Штатам допомогти своїм європейським союзникам знизити залежність від російських енергоносіїв.

Не може бути й мови про те, щоб енергетично незалежні Сполучені Штати скорочували виробництво енергії та збільшували залежність від енергії з авторитарних країн. Натомість Сполучені Штати повинні нарощувати виробництво, щоб допомогти союзникам, таким як Німеччина та Японія, замінити російський імпорт енергії більш чистими та надійними американськими постачаннями.

Замість "Зеленого нового курсу", який підриває американську конкурентоспроможність, США повинні одночасно досягати цілей у галузі енергетики, зайнятості та клімату за допомогою плану, заснованого на американському достатку, а не на вимушеному дефіциті.

Але таке перекалібрування, чи то економічне, військове чи технологічне, не повинно здійснюватися поодинці. Сполучені Штати повинні переорієнтувати свій підхід до Китаю та Росії у партнерстві зі своїми союзниками, співпраця з якими буде потрібна для стримування авторитарної агресії. Сполучені Штати є союзниками країн, які разом становлять майже 70% світового ВВП, більшість із них – сильні демократії, які торгують одна з одною в сукупності більше, ніж із Китаєм. Для порівняння, найближчим союзником Росії є Білорусь, а Китаю – Північна Корея.

На честь адміністрації Трампа, вона працювала над зміцненням чотиристороннього партнерства між Австралією, Індією, Японією та США, і адміністрація Байдена робила те саме. Для подальшого зміцнення чотиристоронньої співпраці сенатор Ден Салліван, республіканець від Аляски представив законодавство, яке забезпечує підтримку для розширення торговельних відносин у галузі енергетики з цими демократичними країнами. Конгрес США також активно підтримує нове партнерство між Австралією, Великою Британією та США, відоме як АUKUS.

Єдність Заходу є життєво важливою для підтримки високих світових стандартів прозорості, підзвітності, боротьби з корупцією, мирного вирішення конфліктів та дотримання міжнародного права. НАТО не може бути важливішою для безпеки Європи, і він залишається центральним елементом інтересів безпеки США. Сполучені Штати мають більш тісно співпрацювати з європейськими та іншими союзниками для управління ризиками національної безпеки, пов'язаними з впровадженням китайських технологій у національні телекомунікаційні та кібернетичні мережі.

Зрештою, Сполучені Штати повинні спиратися на свої демократичні цінності, намагаючись протистояти авторитарному впливу. Демократичні цінності дають вільному світу критичну перевагу в тому, що, ймовірно, стане ще одним десятиліттям протистояння з Росією та Китаєм, як це було за часів холодної війни. У своєму зверненні до британського парламенту в 1982 році президент Рональд Рейган стверджував, що Сполучені Штати переможуть у холодній війні не за допомогою лише жорсткої сили, а завдяки силі своїх ідеалів. Як він нагадав своїй аудиторії, "будь-яка система, яка не має мирних засобів легітимації своїх лідерів, за своєю суттю нестабільна". Зрештою, саме крихкість авторитаризму та привабливість свободи призвели до краху Радянського Союзу.

Підтримка продемократичних громадян і рухів у Китаї, Росії та інших автократіях, а також у країнах з демократичними інститутами, що розвиваються або вразливими, має вирішальне значення для побудови безпечнішого, мирнішого і процвітаючого світу. Звісно, ​​не всі партнери Сполучених Штатів із безпеки є демократіями. Під час холодної війни Вашингтон очолював коаліцію "вільного світу", до якої належали неліберальні держави. У таких країнах, як Південна Корея та Тайвань, союзи зі Сполученими Штатами допомогли створити умови для трансформаційних політичних змін. Сполучені Штати можуть співпрацювати з такими країнами, як В'єтнам, які не мають демократичних урядів, але поділяють їхню сильну зацікавленість у вільному та відкритому Індо-Тихоокеанському регіоні. Багато таких країн не хочуть бути частиною нової китайської чи Російської імперії; США можуть співпрацювати з ними для підтримки балансу сил, який запобігає авторитарній агресії, навіть якщо потрібен час для зміни їхньої внутрішньої політики.

Прийняти виклик

Нова ера китайської та російської авторитарної агресії, ймовірно, триватиме десятиліття. Сполучені Штати повинні зустріти її з упевненістю та стратегічною рішучістю. Сполучені Штати не тільки мають виняткову військову, економічну, технологічну та енергетичну потужність, а й, завдяки своїй довгій боротьбі з Радянським Союзом, знають, що працює: підтримання миру через силу, просування вільних ринків і вільних людей, а також впевненість у проникливості стратега часів холодної війни Джорджа Кеннана у тому, що одноосібне, однопартійне правління "несе у собі насіння власного розпаду"

Перемога в цьому геополітичному та ідеологічному змаганні вимагатиме нового рівня сили, винахідливості та прихильності до універсальних демократичних цінностей. Проте є всі підстави вважати, що країна впорається з цим завданням. Сполучені Штати мають величезні переваги, підкріплені життєздатністю відкритого суспільства. Але найбільша сила - це сам американський народ у всій його винахідливості, динамізмі, різноманітності та патріотизмі. У боротьбі з Росією та Китаєм, чиї режими бояться власного народу, це надзвичайна перевага.