Відразу попереджу – цей текст «Financial Times» не для легковажних людей. Тут про «софт пауер». Я реально не знав, що завдяки TikTok нове покоління тайванців вже не таке і войовниче по відношенню до Китаю. Може буть навіть так, що Китаю достатньо буде почекати ще кілька років, і там без жодної війни можна вже буде отримати політичний режим, який ляже під китайців без жодного примусу.
Пара прикладів.
«Китай намагається достукатися до нашої молоді через соціальні мережі. Це призводить до того, що наша молодь, яка ніколи не була в Китаї і нічого про нього не знає, розвиває ілюзії щодо нього, а потім проектує своє невдоволення Тайванем на цей ілюзорний Китай».
В результаті на шкільному екзамені з темою есе «Як вести переговори з диктатором» майже всі тайваньські школярі відповіли не «воювати», а «будучи маленьким і слабким, Тайвань повинен уникати вигляду загрози для Китаю, як би нас не переслідували, ми повинні це терпіти».
В общім, раджу на подумать.
Чи підштовхує TikTok тайванську молодь до зближення з Китаєм?
Минулої весни учениці Національної старшої школи для дівчат Чіа-І на півдні Тайваню отримали незвичну тему для щорічного іспиту з есе: «Як вести переговори з диктатором».
Учні повинні були вибрати найкращу стратегію виживання для маленької країни, яка зіткнулася з могутнім сусідом - запобігти війні за будь-яку ціну або стримувати силою? В екзаменаційному білеті згадувався напад Росії на Україну, але негласні паралелі з китайською загрозою їхній власній країні були очевидні.
Вчителі кажуть, що були приголомшені, коли отримали відповіді: майже всі підлітки стверджували, що Тайвань повинен зробити все, щоб не спровокувати Китай на напад. «Майже всі без винятку писали, що, будучи маленьким і слабким, Тайвань повинен уникати вигляду загрози для Китаю, - розповідає Чу І-Чун, викладач китайської мови. «Як би нас не переслідували, ми повинні це терпіти».
Такі покірні настрої різко контрастують з тими, що панують у тайванському суспільстві в цілому - а молодь традиційно є одними з найбільш палких патріотів і прихильників незалежності в країні.
Згідно з даними, опублікованими минулого року соціологічною організацією «Тайванський фонд громадської думки», люди у віці від 20 до 24 років більше не є тією віковою групою, яка відчуває свою тайванську ідентичність найсильніше, що суперечить давно встановленому шаблону. І є ознаки того, що серед молоді десятилітня тенденція Тайваню до дедалі сильнішої підтримки незалежності також може змінитися на протилежну.
Існує багато потенційних причин для цих змін. Але для низки тайванських соціологів і політиків правлячої партії однією з головних причин є TikTok, суперечливий китайський додаток для соціальних мереж, який зібрав понад 1 мільярд активних користувачів по всьому світу щомісяця.
Додаток «не обов'язково змусить тайванську молодь ідентифікувати себе з китайською нацією або погодитися на об'єднання з Китаєм», - каже Ерік Хсу, дослідник тайванського аналітичного центру Doublethink Lab, який працює над першим систематичним дослідженням впливу TikTok на тайванське суспільство. «Але це, ймовірно, може знизити їхню настороженість щодо Китаю і їхню волю до опору».
У США TikTok бореться за своє виживання після того, як минулого року був прийнятий закон, що вимагає від її материнської компанії, пекінської ByteDance, або продати свою частку в додатку, або зіткнутися з забороною. Крайній термін - найближча неділя.
Офіційні особи у Вашингтоні заявили, що платформа становить загрозу національній безпеці, оскільки Китай може змусити TikTok маніпулювати інформацією, яку щодня публікують мільйони людей у США, через контроль над алгоритмом платформи. Вони також стверджують, що додаток дозволяє Пекіну «використовувати американські дані як зброю проти нас» - звинувачення, які ByteDance наполегливо і неодноразово заперечувала.
Офіційні особи та дослідники в інших країнах, особливо західних, висловлювали багато занепокоєнь щодо цього додатку, починаючи від його впливу на дітей, що викликає звикання, і закінчуючи способами, якими він може бути використаний для поширення дезінформації.
Але ніде питання про те, чи є TikTok інструментом китайського політичного впливу, не стоїть так гостро, як на Тайвані. Пекін вважає острів, на якому проживає близько 23 мільйонів людей і який є найбільшим у світі виробником передових напівпровідників, частиною своєї території, і не втрачає жодної можливості підтвердити свою рішучість взяти його під контроль - сценарій, який переважна більшість тайванців рішуче відкидає. Відтоді, як країна демократизувалася в 1990-х роках, її ідентичність, окрема від Китаю, і рішучість зберегти свою незалежність стали більш глибоко вкоріненими.
Тайванські освітяни та дослідники побоюються, що дедалі більша кількість дітей, які користуються додатком, ризикують наразитися на контент, який здається невинним, але змушує їх більш прихильно ставитися до Китайської Народної Республіки і відчувати більш негативне ставлення до власної нації - що, як вони підозрюють, є свідомою стратегією Пекіна.
«TikTok залишається відданим дотриманню місцевих законів і правил», - йдеться в заяві представника компанії.
Старшокласники та студенти, перше покоління користувачів TikTok, менш політично заангажовані, ніж попередні покоління, каже Лін Тунг-Хонг, науковий співробітник Інституту соціології провідної науково-дослідної установи Тайваню Academia Sinica. «За останні кілька років молодь набагато менше хоче голосувати, - каже він. «Ми побоюємося, що вони можуть охолонути до політики і відступити, а це матиме величезний вплив на політичне майбутнє Тайваню».
«Вони не готові воювати проти Китаю, - каже вчитель Чу. «Вони не відчувають, що ми повинні захищати цю землю».
На перший погляд, TikTok здається малоймовірною загрозою. За даними щорічного незалежного дослідження «Тайванський інтернет-звіт 2024», трохи менше 22 відсотків населення користуються цим додатком - або його міжнародною версією під брендом TikTok, або оригінальною версією, доступною в Китаї, під назвою Douyin.
Це другий найнижчий показник в Азії після Японії і трохи більше чверті відсотка в Малайзії, де TikTok займає домінуючу позицію. Це також помітно нижче, ніж у західних країнах, таких як США, Іспанія, Франція чи Великобританія.
Але серед молоді картина докорінно змінюється. За даними підтримуваного урядом Тайванського дослідження комунікацій, 44% учнів початкової школи Тайваню користуються TikTok, а серед учнів молодших класів середньої школи (зазвичай у віці 13-15 років) цей показник наближається до 60%. Серед учнів старших класів ця цифра лише трохи вирівнюється.
Хоча більшість тайванських користувачів TikTok - чоловіки, серед школярів значно переважають дівчата. Для багатьох з них танець - це шлях до успіху. 14-річна І-ан з міста Ши-тін поблизу Тайбея почала дивитися самостійно записані танцювальні відео на платформі близько двох років тому.
«Мені та моїм друзям вони дуже подобаються, і в якийсь момент я почала знімати свої власні», - каже вона. Зараз І-ань публікує короткі танцювальні рутини кожні кілька днів і збирає власну аудиторію.
«Це стає ключовим способом самовираження для них, а також основним каналом, через який вони будують своє соціальне життя», - каже Чу.
І TikTok, і Douyin пропонують контент китайською мовою, національною мовою Тайваню та Китайської Народної Республіки. Телесеріали, пісні, танцювальні стилі та знаменитості з Китаю, чиє населення менше за населення Тайваню, мають значну присутність.
«Навіть якщо вони споживають американський, японський, корейський чи будь-який інший контент у TikTok, вони найлегше поглинають китайський, - каже Чу. «Вони включають китайські культурні посилання і жаргон з цього контенту в свою мову і письмо».
Початкова робота, проведена в рамках дослідження Doublethink, свідчить про те, що цей, на перший погляд, нешкідливий контент може виступати в якості шлюзу до менш анодіного матеріалу. Дослідники, які створили акаунти TikTok, імітуючи тайванських школярок, виявили, що через кілька днів після того, як їм показували танцювальні відеокліпи, алгоритм додатку почав пропонувати м'який політичний контент. Деякі з них були вуличними інтерв'ю, проведеними в модному районі Тайбея Сімендінг, в яких тайванським підліткам пропонували порівняти китайську «демократію» зі слабкими сторонами їхньої власної політичної системи.
Дослідження, проведене Університетом Тунку Абдул Рахман у Малайзії, виявило подібну картину в RedNote, також відомому як Xiaohongshu, ще одному швидко поширюваному китайському додатку для соціальних мереж, в якому користувачі тестують і рекомендують косметику, ресторани і напрямки для подорожей або навчають кулінарії та іншим навичкам. Xiaohongshu не відповів на запит про коментар.
Результати дослідження також перегукуються з міжнародними дослідженнями TikTok. Серія досліджень, проведених минулого року під керівництвом Лі Джуссіма, соціального психолога з Ратгерського університету в США, виявила, що в порівнянні з іншими платформами, такими як Instagram або YouTube, TikTok пропонує «непропорційно високу частку» контенту, сприятливого для Комуністичної партії Китаю. Результати дослідження показали, що люди, які активно користувалися TikTok, значно краще оцінювали ситуацію з правами людини в Китаї і були більш позитивно налаштовані щодо відвідування Китаю.
Як і в багатьох інших країнах, спостерігачі занепокоєні тим, що через алгоритм роботи TikTok користувачі все частіше опиняються в ехо-камерах - але на Тайвані це має додаткове політичне забарвлення. «Серед наших студентів TikTok призводить до того, що кожен замикається у своїй «бульбашці» і все частіше не може і не хоче чути, що думають інші», - каже Чу.
Це може впливати на поведінку підлітків і в інший спосіб. Менш масштабні дослідження виявили, що за останні три роки в молодіжному лексиконі Тайваню з'явилося багато китайських сленгових слів. Північнокитайський термін «ніу» (що означає «крутий») донедавна був нечуваним на Тайвані, але зараз він часто з'являється у стрічках соціальних мереж і в реальному житті підлітків. Інші меми та ігри під впливом китайської мови стали звичними, кажуть вчителі.
Cashbox, одна з найбільших мереж караоке-залів на Тайвані, тепер пропонує велику і постійно зростаючу категорію «TikTok-пісень». Кемусан, танець, схожий на твіст, під електронну версію традиційної китайської мелодії, який став вірусним на TikTok минулого року, викликав величезне захоплення на Тайвані.
Все це здається далеким від політики, але, на перший погляд, нешкідливий контент може мати політичний підтекст, кажуть дослідники. «На Douyin багато людей, які продають сільськогосподарську продукцію, демонструють свій спосіб життя - чесну, наполегливу працю», - каже Хсу, додаючи, що молоді тайванці “думають, коли бачать це, що, хоча китайський уряд може бути поганим, китайський народ простий і добрий, тому мені не потрібно відчувати ворожість [до Пекіну]”.
Підлітки, з якими спілкувалася FT, визнають, що додаток впливає на них, але відкидають будь-які припущення, що на них впливають політично. Деякі з них зізнаються, що після використання TikTok у них виникли проблеми з концентрацією уваги і виконанням тривалих завдань. «Я знаю, що проводжу там занадто багато часу, він затягує», - зі сміхом каже І-ань.
Але вона і кілька її друзів сказали, що це «нісенітниця», що вони можуть стати більш дружніми до Китаю.
Для Тайваню формування почуття національної гордості зайняло роки після закінчення однопартійного правління Гоміндану в 1991 році, яке придушувало тайванську культуру і вивчення самобутньої історії острова.
Але ця ідентифікація з часом стала сильною, особливо серед молодих тайванців. За даними багаторічного дослідницького проекту «Дослідження соціальних змін у Тайвані», який проводить Academia Sinica, у наймолодшій віковій когорті постійно найвищий відсоток людей, які ідентифікують себе як «лише тайванці», на відміну від китайців або і тайванців, і китайців: понад 80 відсотків.
Ще кілька років тому тайванська молодь часто описувала себе як «природних прихильників незалежності». У 2014 році, під час так званого Руху соняшників, десятки тисяч студентів зайняли парламент на знак протесту проти того, що вони вважали затишними відносинами тодішнього уряду з Китаєм. Через два роки до влади прийшла Демократична прогресивна партія, що виступає за незалежність.
Але останнім часом політична структура Тайваню стала більш складною. Хоча минулорічні вибори зберегли ДПП при владі, опозиція взяла під контроль парламент, створивши політичний глухий кут. Дехто побоюється, що це робить Тайвань особливо вразливим до політичної поляризації.
Опитування 2022 року, проведене Остіном Ваном з Університету Невади, показало, що TikTok не має помітного впливу на прихильників ДДП чи опозиційної партії КМТ, яка виступає за тісніші зв'язки з Китаєм. Але серед людей, які підтримували меншу за чисельністю Тайванську народну партію, яка виграла від відрази молодих виборців до традиційної партійної політики, «те, чи використовують вони Douyin чи ні, має значний вплив на політичні погляди», - пише Ванг.
Дослідження показало, що опозиція до незалежності Тайваню була різко вищою серед прихильників НДП, які користуються TikTok, і нейтральних виборців, порівняно з тими, хто не користується TikTok, але належить до тієї ж групи.
Ознаки зростаючого китайського впливу тим більше заслуговують на увагу, що реальні обміни Тайваню з Китаєм скорочуються, оскільки відносини між двома країнами стають дедалі більш ворожими.
На відміну від 1990-х і 2000-х років, коли тайванські компанії створили десятки тисяч заводів у Китаї, інвестиції падають вже більше десяти років. Тим часом туризм і студентські обміни сповільнилися до мінімуму, а кількість тайванців, які живуть і працюють у Китаї, скоротилася з піку в понад 400 000 осіб десять років тому до половини від цієї цифри.
Лін з Academia Sinica вважає, що TikTok та інші платформи заповнили інформаційний вакуум. «Оскільки так багато зв'язків розірвано, Китай намагається достукатися до нашої молоді через соціальні мережі. Це призводить до того, що наша молодь, яка ніколи не була в Китаї і нічого про нього не знає, розвиває ілюзії щодо нього, а потім проектує своє невдоволення Тайванем на цей ілюзорний Китай».
Розрив між поколіннями підкреслюється тим, що багато молодих тайванців відчувають себе в економічно і соціально несприятливому становищі. У 2010-х роках зарплати початкового рівня не зростали, а ціни на житло злетіли до небес, частково внаслідок тривалого буму експорту технологій з Тайваню. Тим часом, країна має одне з найбільш швидко старіючих у світі населення, що загрожує державній охороні здоров'я та пенсійному забезпеченню. Молодь також розчарована нераціональною, на їхню думку, екологічною та енергетичною політикою.
Ці побоювання вже призвели до невдоволення двома основними партіями, які, на їхню думку, не змогли вирішити їхні проблеми, кажуть соціологи.
Урядовці та експерти занепокоєні тим, що TikTok використовує ці розбіжності. «Ми все ще знаємо дуже мало, - каже Лін, - але що ми можемо сказати напевно, так це те, що серед тайванських користувачів TikTok посилює почуття економічного незадоволення, посилює тенденції до депресії і підриває впевненість людей у тому, що вони можуть брати участь у політичному житті і змінювати його на краще».
Енох Ву, активіст, пов'язаний з ДДП, пропонує просте рішення, популярне в партійних колах, що перегукується з підходом, прийнятим у США: уряд Тайваню повинен заборонити додаток як такий, що становить загрозу національній безпеці.
Опитані для цього матеріалу педагоги та батьки, які критично ставляться до правлячої партії, підтримали цю думку, але опозиційні політики стверджують, що уряд не повинен втручатися у свободу слова.
Теоретично Тайвань має рацію. TikTok не створив дочірньої компанії в країні, а працює лише через зовнішні маркетингові компанії, що, за словами представників DPP, порушує закони, які вимагають від медіа-організацій створювати юридичну особу на Тайвані, якщо вони працюють там.
За словами юристів, Тайбей міг би вимагати від інтернет-провайдерів та інших бізнес-партнерів припинити з ним співпрацю. «Але це просто неможливо з політичної точки зору, - каже Пума Шен, депутат від ДПП і експерт з дезінформації. «Щойно уряд ДНП [перейде] до цього, опозиція вчепиться нам у горлянку, звинувачуючи в обмеженні свободи слова».
Ці дебати, звичайно, мають значення далеко за межами Тайваню. Чиновники в Тайбеї ставлять під сумнів, як Вашингтон насправді забезпечить заборону TikTok: навіть якщо його заблокують або вилучать з магазинів додатків, рішучі користувачі зможуть легко отримати доступ через VPN. Вони вказують на Індію, де кількість користувачів TikTok фактично зросла після того, як уряд заборонив його в червні 2020 року.
Одним з небагатьох важелів для урядів може бути заборона серверним компаніям працювати з TikTok, таким чином позбавляючи його пропускної здатності, необхідної для безперебійної трансляції та завантаження відео, каже Шен.
Те, як Тайвань вирішує ці дилеми, стане цінним прикладом для багатьох інших країн. Окрім одного додатку, на кону стоять екзистенційні питання, наполягає Хсу. «Ми повинні знайти ефективний спосіб спілкування з нашою молоддю», - каже він, стверджуючи, що заборона TikTok “лише підірве їхню довіру до нашої демократії”.
«Як тільки наше суспільство буде розділене і нашій демократичній системі перестануть довіряти, Тайвань втратить здатність протистояти Китаю».