"Правильний шлях до швидкого завершення війни в Україні" - Якуб Григель

"Правильний шлях до швидкого завершення війни в Україні" - Якуб Григель

Замість того, щоб кидати Київ, Вашингтон повинен дати йому інструменти для перемоги

Сполучені Штати наштовхнулися на стіну в Україні. Інкременталістський підхід президента Джо Байдена не працює. Замість цього він призвів до тривалої і трагічної війни на виснаження. Неуспішність України в минулому році підняла похмуру перспективу перемоги Росії, яка призведе до того, що Київ потрапить під імперське панування Москви.

Колишній президент Дональд Трамп пообіцяв змінити підхід США, якщо виграє переобрання в листопаді, наполягаючи на тому, що він може закінчити війну «за 24 години». А його конкурент на виборах, сенатор США Джей Д. Венс, написав, що Україна повинна обмежитися «оборонною стратегією», щоб «зберегти свою дорогоцінну військову силу, зупинити кровотечу і надати час для початку переговорів». Рішення, до якого схиляються і Трамп, і Венс, - це врегулювання шляхом переговорів, яке дозволить Вашингтону зосередити свою увагу і ресурси в іншому місці.

Війна повинна закінчитися - і закінчитися швидко. Відповідь полягає не в тому, щоб припинити всю американську допомогу або поспішно укласти односторонню угоду з президентом Росії Володимиром Путіним. Сполучені Штати все ще можуть вийти з безвихідної ситуації, а також не віддати перемогу Росії. Щоб припинити безстрокові американські витрати і зберегти незалежність і безпеку України, Сполучені Штати та їхні союзники повинні дати Києву останній серйозний шанс на перемогу - не як повернення до кордонів 2013 року (як того хотів би Київ), а як стійке відновлення кордонів приблизно на рівні 2021 року.

Щоб зробити такий результат можливим, Вашингтон і його союзники повинні суттєво і швидко покращити військові позиції України, надавши їй значну кількість зброї - і не встановлюючи жодних обмежень на її використання. Найбільш реальний шанс на мир з'явиться, якщо українські війська зможуть здійснити рішучий наступ, який відкине російські війська за лінію, що існувала до 2022 року.

Новий президент США міг би каталізувати зміну політики, щоб це сталося; наприклад, нова адміністрація Трампа могла б скористатися можливістю продемонструвати американську силу і покласти край конфлікту, зміцнивши міжнародну репутацію Сполучених Штатів і дозволивши Вашингтону звернутися до інших пріоритетів. Але незалежно від того, хто буде в Білому домі, короткострокове збільшення необмеженої військової допомоги дає найкращий шанс на довгостроковий мир на європейському кордоні.

ВІЧНА ВІЙНА

Нинішня стратегія адміністрації Байдена є нежиттєздатною як для Сполучених Штатів, так і для України. У 2022 році, після того, як Росія напала, а Україна продемонструвала неабияку рішучість дати відсіч, Вашингтон і деякі його союзники поступово і обережно почали надсилати Києву військову допомогу, накладаючи обмеження на те, як і де українські війська можуть використовувати більш сучасні можливості. Вони побоювалися, що більш рішуча відповідь спровокує ескалацію з боку Росії, що потенційно може вивести конфлікт за межі України і поставити Захід під загрозу. Брязкання ядерною шаблею Путіна настільки налякало американських і європейських чиновників, що, хоча вони заявляють, що прагнуть перемоги України, на практиці вони надають Києву лише достатню підтримку, щоб утримати його від розпаду під російським натиском. Очевидною метою є не перемога над Росією на полі бою, а підтримка України «стільки, скільки буде потрібно» - тобто, сподіваємося, доти, доки Москва не дійде висновку, що подальша агресія буде самогубною, і не припинить саму війну.

Після більш ніж двох років бойових дій Київ не здався, але і його західні партнери не дали йому інструментів для перемоги. Довга війна на виснаження, швидше за все, закінчиться крахом України. Київ не має достатньої кількості живої сили, щоб посилати підкріплення в окопи на довгі роки, а далеко від лінії фронту решта країни бореться з труднощами. Три чверті українських підприємств відчувають нестачу робочої сили через еміграцію та військовий призов (і пов'язані з цим втрати). Сільськогосподарський сектор втратив родючі площі: для деяких культур кількість зібраного врожаю зменшилася приблизно на третину. Втрата портів, таких як Маріуполь, спричинила серйозні проблеми для виробників, які прагнуть експортувати. У лютневому звіті, підготовленому спільно зі Світовим банком, підраховано, що для відновлення житла, інфраструктури та промисловості України знадобиться близько півтрильйона доларів. З часом ситуація лише погіршуватиметься.

Час не на боці західних партнерів України. Європейські країни заявляють, що війна Росії є екзистенційною загрозою для континенту, але здебільшого їхні нещодавні військові інвестиції були скромними, і вони неохоче виділяють великі суми грошей на підтримку української економіки. Винятком є країни на східному фронті Європи: Польща цього року витратить понад чотири відсотки свого ВВП, а Фінляндія, новий член НАТО, планує подвоїти виробництво артилерійських боєприпасів до 2027 року. Але навіть ці країни будуть змушені визнати, що кожен артилерійський снаряд, який вони поставляють ослабленій Україні, - це на один менше снарядів, які будуть доступні їхнім власним військам. Якщо Росія досягне подальших успіхів в Україні і посилить свої погрози Заходу, ці країни можуть більше не погодитися на такий компроміс.

Війна повинна закінчитися - і закінчитися швидко.

Сполученим Штатам не вигідно фінансувати затяжний конфлікт. Стратегія Байдена, що полягає у наданні поступової допомоги, не запобіжить остаточному знищенню України, а також утримає Сполучені Штати у війні, яка не має шляху до перемоги. Вона також є політично нежиттєздатною: після десятиліть глибоко непопулярних «вічних воєн» американські лідери більше не можуть обіцяти невизначені фінансові витрати і постачання зброї на основі стратегії, яка не має жодних перспектив на успіх.

Сполучені Штати також беруть на себе більші стратегічні ризики, обмежуючи свою підтримку України поступовим озброєнням. Москва може спиратися на свою військову економіку і не має потреби вести переговори доти, доки вона впевнена, що зможе знекровити Україну до капітуляції і пережити підтримку Києва з боку Заходу. Україна також не може дозволити собі вести переговори з нинішньої слабкої позиції, втративши територію і доступ до Азовського моря, критично важливого водного шляху для експорту сільськогосподарської продукції, і не маючи засобів, щоб повернути назад будь-яку з цих втрат. Це означає, що війна затягнеться, і чим довше вона триватиме, тим більше часу матиме Росія для створення проблем для Європи і США в інших частинах світу. Москва може розширити свою співпрацю з Північною Кореєю шляхом обміну супутниковими технологіями і технологіями балістичних ракет, спрямувати більше військових сил на дестабілізацію країн Африки на південь від Сахари і ширшого Середземноморського регіону, а також заглушати сигнали GPS у все більшому регіоні Європи. Китай, тим часом, розбудовує власну армію і може скористатися постійною нестабільністю в Європі для просування в Тихоокеанському регіоні.

Водночас Вашингтону і його партнерам не варто надмірно перейматися тим, щоб не спровокувати Росію. Побоювання Заходу щодо російської ескалації перебільшені. Протягом усього свого правління Путін намагався уникати прямого зіткнення із Заходом, можливо, усвідомлюючи економічну і військову неповноцінність Росії. Зараз Москва зацікавлена в тому, щоб стримувати боротьбу в Україні, оскільки їй буде важко протистояти західній вогневій потужності та об'єднаним силам у розширеній війні. Росія погрожує ескалацією, але відступає, коли стикається з силою. Проте, існують межі того, що повинні робити Сполучені Штати та їхні союзники, а саме: вони не повинні кидати виклик російській армії на фронті, відправляючи свої власні війська в Україну.

РІШУЧІ ДІЇ

Замість того, щоб затягувати цю війну, метою Сполучених Штатів має бути її швидке завершення, допомагаючи Україні перемогти Росію і в процесі стримуючи Москву від подальших імперських амбіцій. Стабілізація Європи дозволила б Вашингтону сконцентрувати свої зусилля на азійському театрі, де він стикається з навислою загрозою з боку Китаю, послідовно реалізуючи свою стратегію, а не ризикуючи конфронтацією з двома ревізіоністськими державами одразу.

Найвірогідніший спосіб досягти цієї мети - надати Україні зброю і не обмежувати її використання. Україна потребує артилерії, бронетехніки та військово-повітряних сил, і вона повинна бути здатною завдавати ударів по військових цілях в Росії, таких як аеропорти, склади боєприпасів і палива, а також військові заводи. Знявши обмеження на використання західних озброєнь, особливо ракет середньої дальності, Вашингтон дав би Києву можливість послабити російські сили і запобігти широкомасштабним атакам на українські міста та інфраструктуру. Україна не може захистити себе, сидячи в окопі і з обмеженими запасами дорогих протиповітряних засобів.

Цей прорив дав би Україні останній шанс на тактичний прорив для відновлення або наближення до територіального статусу, який був до 2022 року. З цієї позиції українські війська могли б продовжувати загрожувати здобуткам Росії, які вона здобула під час вторгнення 2014 року, особливо в Криму. Хоча прагнення Києва відновити кордони країни, що існували до 2014 року, зрозуміле, його жахливі втрати і національне виснаження роблять менш амбітне визначення військової перемоги набагато більш реалістичним.

Принизивши і витіснивши російські війська з території, яку вони захопили з початку 2022 року, Київ виграє для себе політичні можливості. Таке військове досягнення може спричинити достатні матеріальні та репутаційні витрати, щоб змусити Росію сісти за стіл переговорів. Навіть без переговорів, які в будь-якому разі не зможуть вгамувати бажання Москви відновити свою імперію в Європі, швидка і рішуча перемога на полі бою завдасть достатньої шкоди російським військам, щоб виграти Україні час для відновлення інфраструктури та промисловості, повернення родючих земель для сільськогосподарського виробництва та посилення військової спроможності для стримування подальших російських наступальних дій.

Довга війна на виснаження, швидше за все, закінчиться крахом України.

Сполучені Штати та їхні союзники матимуть ресурси для реалізації цієї стратегії до того часу, як пройдуть вибори в США в листопаді або вступить на посаду новий президент. До початку 2025 року західні виробничі потужності зростуть настільки, що зможуть забезпечити українські війська достатньою кількістю артилерійських снарядів. Американські заводи планують виробляти 80 000 снарядів на місяць до кінця 2024 року і 100 000 снарядів на місяць десь у 2025 році. Додайте до цього 100 000 і більше снарядів на місяць, які європейська промисловість, як очікується, вироблятиме до кінця 2025 року, і Україна зможе не лише утримувати свої оборонні позиції, які потребують приблизно 75 000 снарядів на місяць, але й розпочати наступальні дії. Американська армія також має багато надлишкового обладнання, включаючи старі моделі танків та інших транспортних засобів, що стоять на складах. Поки що США відправили в Україну лише 31 танк, в основному для того, щоб змусити Берлін надати танки, але на складах зберігаються ще сотні одиниць, які можна було б відремонтувати і відправити. Україні явно потрібно більше, ніж вона отримала, оскільки втрати швидко виснажують її запаси бронетехніки. Невелика кількість західних винищувачів в руках українських пілотів також має приєднатися до бойових дій в найближчі місяці, але є ще десятки одиниць, які європейські країни могли б передати Києву. Греція, наприклад, розглядає можливість надати кілька десятків літаків.

Хоча Вашингтон і його союзники не можуть відправити своїх солдатів в Україну, вони можуть забезпечити додаткову військову підготовку для українських військ. Для Києва дедалі більшою проблемою стає нестача людських ресурсів. Українців призовного віку, які емігрували за кордон, слід закликати повернутися додому і приєднатися до боротьби. У європейських країнах, де зараз проживає багато з них, уряди могли б сформувати українські військові підрозділи і навчити новобранців, перш ніж відправляти їх назад в Україну.

Вирішальним фактором буде швидкість і кількість летальної допомоги. Якщо Україні вдасться здійснити прорив на фронті і домогтися повернення до територіального статус-кво до лютого 2022 року, це може завдати Росії явної поразки. Крим залишиться під російською окупацією, але він також залишиться слабким місцем, на яке українські військові зможуть націлитися, щоб утримати Москву від відновлення широкомасштабної війни. Севастопольський порт, кілька російських військових баз і міст через Керченську протоку (який з'єднує Кримський півострів з материковою частиною Росії) вже довели свою вразливість перед українськими морськими безпілотниками, а у випадку з мостом - перед фугасом, підірваним у вантажівці. Україні слід надати більше можливостей - наприклад, американські балістичні ракети, британські, французькі та німецькі крилаті ракети - для нанесення ударів по цих місцях зараз і утримувати їх під загрозою у разі припинення вогню. Згідно з міжнародно визнаним правом, вони є частиною власної території України, тому військові операції там не несуть таких ризиків ескалації, як удари по цілях у самій Росії. Лише Москва (і жменька менших держав) вважає Крим частиною Росії, і коли Україна атакувала його протягом останніх двох років, реакція Росії нічим не відрізнялася від її реакції на українські атаки на лінії фронту.

Навіть у найкращому випадку немає підстав очікувати настільки драматичної поразки Росії, яка б докорінно змінила стратегічні перспективи Москви. Росія залишиться потужною ядерною державою, яка плекає глибокі прагнення відновити свою імперську велич. Але для досягнення цієї мети їй потрібна Україна, яка дасть їй можливість загрожувати решті Європи і впливати на європейську політику. Без України Росія є лише азійською державою, яка стрімко втрачає позиції на користь Китаю. Київ не може змінити стратегічні імперативи Москви перемогами на полі бою, але він може позбавити Росію контролю над своїми землями. Швидке і значне постачання західних озброєнь дало б Україні найкращий шанс відтіснити російські війська і створити простір і час, необхідні для відбудови, переоснащення і стримування чергового російського наступу. У Вашингтона немає стратегічних підстав для затягування конфлікту крапля за краплею; політика, спрямована насамперед на уникнення ескалації, не врятує Україну і не стабілізує східні кордони Європи. Натомість настав час для наступного президента США вжити рішучих заходів.

ЯКУБ ГРИГІЄЛЬ - професор політики в Католицькому університеті Америки, старший радник Марафонської ініціативи та запрошений науковий співробітник Інституту Гувера. У 2017-2018 роках був старшим радником в Офісі політичного планування Державного департаменту США.