Затверджено новий Порядок ведення єдиного реєстру заяв про відшкодування податку на додану вартість.
Початок 2017 року відзначився суттєвими змінами в порядку повернення сум бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (далі - ПДВ), а саме з 01.01.2017 року набули чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 року № 1797-VIII та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» від 20.12.2016 року № 1791-VIII.
І ось, вже сьогодні 25 січня 2017 року Кабінет Міністрів затвердив новий Порядок ведення єдиного реєстру заяв про відшкодування податку на додану вартість.
Міністр фінансів Олександр Данилюк під час виступу зазначив про існуючі до теперішнього часу проблеми у відшкодуванні ПДВ: «Раніше Державна фіскальна служба (ДФС) впродовж року публікувала реєстри заяв на відшкодування ПДВ в неповному обсязі. Велися два реєстри відшкодування ПДВ. Відшкодування відбувалося на підставі висновків, які ДФС передавала Держказначейству раз в місяць. Це також давало можливість маніпулювання сумами, заявленими на відшкодування».
Нагадаємо, що раніше функціонували два реєстри заяв про повернення суми відшкодування бюджетного ПДВ:
1) Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають критеріям, визначених п. 200.19 ст. 200 Податкового кодексу України;
2) Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які НЕ відповідають цим критеріям.
Зазначене пояснювало недовіру громадськості через непрозорість процесу, надавало можливості для зловживань посадовим особам контролюючого органу, породжувало масу судових процесів за позовами платників податку, яким було відмовлено у відшкодуванні.
Спільнота платників ПДВ вже давно плекала сподівання, що колись відшкодування ПДВ, все ж таки, буде здійснюватися автоматично, на підставі публічного реєстру на відшкодування. І, в решті решт, помітним кроком у цьому напрямку можна вважати створення єдиного автоматичного реєстру.
Зокрема, новий Порядок ведення Реєстру з відшкодування ПДВ, передбачає:
— формування та ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних ДФС та Казначейства;
— визначення чітких даних, які відносяться до такого реєстру;
— автоматичне внесення заяв до реєстру, що здійснюється протягом операційного дня у хронологічному порядку надходження таких заяв;
— автоматичне та щоденне відшкодування;
— Казначейство проводить бюджетне відшкодування ПДВ на підставі даних Реєстру;
— публікація реєстру на офіційному веб-сайті Мінфіну.
Також, нагадаємо, які зміни були закладені у процес відшкодування, так званими, «новорічними» податковими законами, підписаними Президентом України 30.12.2016 року.
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 року № 1797-VIII вперше і передбачив злиття двох чинних на сьогодні Реєстрів в єдиний Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та формування окремого Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 1 лютого 2016 року та надав право Кабінету Міністрів України встановлювати розподіл сум бюджетного відшкодування між Реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та Тимчасовим реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування. Встановив, що бюджетне відшкодування ПДВ буде здійснюватися органами казначейства на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, без висновків контролюючих органів в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку, та у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
В той же час, Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» від 20.12.2016 року № 1791-VIII прикро розчарував платників податку. Зазначений Закон відновив право контролюючих органів на проведення документальної перевірки платника щодо бюджетного відшкодування ПДВ в разі, якщо розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено за рахунок від’ємного значення, сформованого за операціями за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками та за операціями з придбання до 1 січня 2017 року товарів/послуг у сільськогосподарських підприємств, що використовували спеціальний режим оподаткування ПДВ.
Таким чином, у 2017 році запрацюють досить серйозні механізми зміни процесу відшкодування ПДВ, які, залишається сподіватися, дійсно виконають розрекламовану мету збільшення «прозорості процесу», на практиці полегшать життя платникам податків та які не спаплюжать надані ДФС право на проведення перевірок та право на відмову у реєстрації податкових накладних, яке запрацює з 01.04.2017 року у тестовому режимі.
Младший партнер компании SafirLaw&Finanse Виталий Бахуринский