Дуже цікавий скандал відбувся вчора в США. Він показав наскільки Трамп є колосом на глиняних ногах. І що він це розуміє.
Отже він підняв тарифи на імпорт з Китаю під 145%. Тобто ціна китайських товарів в Америці може злетіти в рази. І тоді інтернет торговець Amazon Haul, що торгує саме ультрадешевими товарами, вирішив в своїх цінниках зробити дуже неприємну для Трампа річ: вказати окремо ціну товару і окремо розмір тарифу, який муситиме заплатити покупець при покупці.
Тобто мільйони найбідніших американців тут же побачили б що таке «тарифи Трампа». Що це не якась абстрактна єбалла для мегабізнесменів. А це прямий удар по кишені маленького американця тут і зараз.
І це прям порвало трампістів. Справа в тім, що Amazon Haul – це бізнес Джефа Безоса. Це другий за розміром бізнесмен в США після Маска. І він раніше вже демонстрував ссикливість перед Трампом. Жертвував в його виборчий фонд, дав 40 мільйонів на зйомки фільму про дружину Трампа, з яких 28 млн – це тупо гонорар Меланії. Не хабар, а гонорар, да)))) Також Безос обіцяв, що у належній йому газеті «Вашингтон пост» зміниться дискурс в колонках, мовляв більше там не будуть чіпать Трампа за живе.
В общім, прес-секретарка Трампа як відкрила ротяру на Безоса, так і полилось: «Це ворожий та політичний акт з боку Amazon. Чому Amazon не зробив цього, коли адміністрація Байдена підвищила інфляцію до найвищого рівня за 40 років?»
У Безоса зразу поняли що означає почути слова «ворожий і політичний акт» від прессєрши Трампа. І тут же відповзли: «Amazon Haul розглядала можливість встановлення імпортних зборів на певні товари. Але це ніколи не розглядалося для основного сайту Amazon. Це ніколи не було схвалено і не станеться».
І після цього особисто Трамп заявив, що засновник Amazon вчинив «правильно»
Так, Безос трус. Але зацініть наскільки запалала жопа у Трампа від простого маркетингового ходу. Кілька слів на ціннику в інтернет-магазині могли б остаточно завалить його рейтинг. І це стопудов би вплинуло б і на упоротих республіканців. Бо це влупить і по їхнім гаманцям. За аналізом «The Economist», велике потрясіння в США може дійти вже за кілька тижнів.
Америка може бути всього за кілька тижнів від потужного економічного шоку
Торгівля між Китаєм та Америкою вже падає
П'ять років тому, коли пандемія зупинила світову економіку, виснажені економісти звернулися до нових методів, таких як дані про мобільність і бронювання ресторанів, щоб відстежувати закриття в режимі реального часу. Зараз світ відчайдушно намагається оцінити збитки, завдані коливаннями тарифів Дональда Трампа на китайський імпорт, і експерти знову використовують інноваційні методи. Їхні висновки свідчать про те, що найбільша економіка світу ще не зазнала потрясінь. Але неприємності наближаються.
Ще до запровадження багатьох тарифів, 9 квітня, соціологічні опитування показали, що американські споживачі та бізнес вже занепокоєні. Згідно з опитуванням, проведеним філією Федерального резерву в Далласі, у квітні обсяги виробництва впали до рекордно низького рівня. Але така статистика може вводити в оману. Американці дозволяють своїм політичним поглядам впливати на те, як, на їхню думку, розвивається економіка. Під час президентства Джо Байдена вони часто повідомляли про низький рівень довіри, продовжуючи витрачати, що робило показники менш передбачуваними. З іншого боку, «тверді» дані, такі як оцінки заробітної плати та ВВП, описують світ, якого більше не існує. Високі показники кількості робочих місць за березень відображають поведінку компаній у той час, коли тарифні погрози пана Трампа залишалися невизначеними.
Дані в режимі реального часу допомагають уникнути обох пасток, надаючи своєчасну картину активності в економіці. Багато показників ковідної епохи не є актуальними або більше не публікуються. На щастя, глобальна торгівля ретельно відстежується. Кораблі вирушають у плавання за кілька тижнів до прибуття, транслюючи своє місцезнаходження на супутники і надаючи перелік того, що на них знаходиться.
Деякі дані можуть свідчити про поки що обмежений вплив торговельної війни. За тиждень, що закінчився 25 квітня, десять контейнеровозів, що перевозили 555 000 тон товарів, прибули до портів Лос-Анджелеса і Лонг-Біч - улюблених американських воріт для товарів з Китаю. Це приблизно стільки ж, скільки і рік тому. Але плавання між Китаєм і західним узбережжям Америки займає від двох тижнів до 40 днів. Багато вантажних суден, що прибувають зараз, вирушили в рейс до того, як тарифи почали діяти.
Інші показники виглядають страшніше. За даними компанії Vizion, яка займається аналізом даних, бронювання нових рейсів між Китаєм і Америкою за тиждень, що почався 14 квітня, впало на 45% в річному обчисленні. Кількість порожніх рейсів, коли судно пропускає порт або перевізник запускає менше суден на маршруті, щоб вирівняти обслуговування, зросла до 40% від усіх запланованих рейсів. Дані про ціни свідчать про перерозподіл торговельних потоків. За даними логістичної компанії Freightos, вартість морських перевезень між Шанхаєм і Лос-Анджелесом за останній місяць впала приблизно на 1000 доларів, оскільки компанії перейшли від «випередження» тарифів - імпортуючи більше, ніж зазвичай, щоб встигнути до кінцевого терміну впровадження - до їх уникнення. Ціна на переправу товарів з В'єтнаму до Америки зросла на аналогічну суму, що свідчить про те, що імпортери шукають альтернативних постачальників.
Чи можуть деякі з цих тривог бути хибними? Дані про морські перевезення є сезонними і мінливими: наприклад, падіння на 30% у порівнянні з минулим роком кількості запланованих рейсів до Лос-Анджелеса знаходиться в межах звичайних тижневих коливань. У менші порти, такі як Сіетл, в середньому прибуває лише одне вантажне судно на день. Кілька днів без прибуття судна не є чимось незвичайним. Більш поширені високочастотні індикатори також не сигналізують про те, що економіка вже зупинилася. За даними банку Barclays, витрати за кредитними картками і кількість вакансій в Америці в квітні були приблизно на тому ж рівні, що і в тому ж місяці 2024 року.
Але біль, ймовірно, ще попереду. Торговельні шоки можуть поширюватися по економіці не відразу: деякі компанії створили запаси ще до того, як тарифи набули чинності. Попит на митні склади, які дозволяють зберігати товари поблизу портів і сплачувати митні платежі лише після їхнього випуску, різко зріс. Багато компаній вирішили не підвищувати ціни - що теоретично вони повинні були б зробити, щоб раціоналізувати свої запаси - тому що вони пов'язані попередніми контрактами або хочуть зберегти відносини з клієнтами на випадок, якщо пан Трамп відступить. Вони можуть бути змушені зробити це досить скоро.
Невизначеність, спричинена нестабільною тарифною політикою Трампа, застала зненацька багато судноплавних компаній, каже Пітер Санд з Xeneta, логістичної консалтингової компанії, навіть після десятиліття, коли їм довелося долати шквали, спричинені пандемією, блокуванням Суецького каналу та атаками хуситів у Червоному морі. Це негативно позначиться на торгівлі та економіці в цілому, навіть якщо Америка скасує свої найжорсткіші каральні заходи. Кораблі, які не змогли відплисти вчасно, прибудуть із запізненням, або взагалі не прибудуть. Запаси скоротяться. Багато підприємств заморозять інвестиційні плани та плани найму персоналу, які вони, можливо, не поспішатимуть перезапускати. Америка ще не страждає від торговельного шторму, який вона сама собі спричинила. Але прогноз щодо морських перевезень не дуже добрий.