"Яка має бути ціна снаряду?" - Павло Вернівский

"Яка має бути ціна снаряду?" - Павло Вернівский

Чув різні версії. В Україні еталоном ціни є ціна снаряду в західних країнах. В той же час, навіть західні ЗМІ кажуть, що в Росії снаряди дешевші. То як рахувати?

Якщо дуже спрощено, то ціна будь-якого товару це собівартість + маржа. В сфері оборонних закупівель, виробник навіть має обґрунтувати структуру собівартості і на законодавчому рівні йому обмежують рівень маржі до собівартості.

Однак, собівартість це не постійна величина і вона може змінюватись. В залежності від різних факторів.

Чому так? В структурі собівартості є змінні та постійні витрати. Змінні - це витрати, які змінюються разом зі збільшенням виробництва (це вартість сировини, компонентів). А постійні залишаються незмінними незалежно від виробництва (амортизаційні відрахування). Тут я навмисне обмежив перелік витрат, щоб пояснити свою основну думку.

Візьме простий приклад. Для виробництва продукції треба певне обладнання з фіксованою ціною. І чим більше одиниць продукції (тих самих снарядів) ви зможете виробити на цьому обладнанні, тим швидше ви його зможете окупити. Якщо дуже спрощено, то вартість обладнання розділяється на кількість випущеної продукції. І чим більше продукції випущено, тим менша буде собівартість на одиницю - фіксовані амортизаційні витрати діляться на кількість продукції.

І це дуже важливий для розуміння момент, який чомусь в нас не береться до уваги.

Чому ніхто не думає, що висока вартість західних снарядів зумовлена якраз високою вартістю обладнання та невеликим обʼємом виробництва? Чому ніхто не думає, що поточна ціна необхідна для певної норми прибутковості, щоб утримати інтерес виробників до самого виробництва снарядів в умовах невеликих замовлень?

А чому тоді в традиційному бізнесі працює ефект масштабу? І при збільшенні розмірів виробництва падає ціна продукції. По причинам описаним мною вище. А я скажу більше. Ефект масштабу так само працює у виробництві сировини, комплектуючих. Навіть закупівля оптових великих партій це ефект масштабу. От тільки дивним чином все це працює у звичайному виробництві, але не працює у виробництві снарядів.

І тільки не треба мені розповідати, що у виробництві снарядів цей закон не працює. Тому що це маячня. Проблема лише в тому, що цю маячню активно насаджують в нашому суспільстві через низький рівень економічної грамотності.

Бо хоч ми не можемо змусити наших союзників купувати для нас снаряди по меншим цінам. Тільки це не значить що ці ціни є еталоном.